„Nebuvo nė vienų metų, kai būtume abejoję, ar reikia konkursą organizuoti, ar pajėgsime. Per daugiau nei dvidešimtmetį šis konkursas tapo geriausia vieta pristatyti naujienoms, pademonstruoti naujausioms technologijoms ir objektyviai įvertinti kiekvieną Lietuvoje pristatytą naują automobilį“, – akcentuoja konkursą organizuojančio Lietuvos žurnalistų autoklubo (LŽA) prezidentas Valdas Valiukevičius.
Ir išties: per daugelį metų konkursą papildė patys įvairiausi bandymai, atskleidžiantys ne tik tai, kaip automobiliai važiuoja, bet aprėpiantys kur kas daugiau niuansų: išbandomos įvairios saugos sistemos, patikrinama, kaip elgiasi visų varančiųjų ratų pavaros, testuojamos ergonominės, informacijos ir pramogų sistemos bei kitos pačios įvairiausios smulkmenos. Darbas sudėtingas, tad prie jo stoja 10 komisijos narių, o konkursas trunka visą mėnesį.
Šiemet geriausio automobilio paieškose taip pat dalyvauja dešimties automobilių žurnalistų komisija (abėcėlės tvarka):
- Egidijus Babelis
- Linas Butkus
- Renaldas Gabartas
- Eglė Girdenytė
- Justas Lengvinas
- Dainius Leonavičius
- Vitoldas Milius
- Jurgis Paplaitis
- Žilvinas Pekarskas
- Valdas Valiukevičius
Dyzelinis – tik vienas
Kelerius metus vyraujančią tendenciją, jog vis daugiau konkurso automobilių yra varomi vien tik elektra, galima matyti ir žvalgantis po šių metų konkurso autoparką. Iš 27-ių į konkursą užregistruotų modelių dešimt yra „grynakraujai“ elektromobiliai. Dar trys – iš tinklo įkraunami hibridiniai modeliai bei vienas – įprastas hibridas.
Dar 12 konkurse dalyvaujančių automobilių turi benzininius vidaus degimo variklius. Visgi net ir juos galima pavadinti hibridiniais, kadangi dauguma yra vadinamieji „švelnieji“ hibridai (MHEV angl.). Tik vienas konkurso modelis yra varomas dyzelinu.
Dar viena tendencija – SUV kėbulą turinčių automobilių dominavimas – taip pat itin gali. Šiemet tokių – didesnę prošvaisą ir visureigiškas kėbulo apdailas turinčių – modelių daugiau nei pusė. Visgi miesto visureigių populiarumas toli gražu nereiškia, kad su šia mada aukštyn kils ir visų varančiųjų ratų pavaros poreikis. Iš visų SUV visais ratais varomi tik 8 modeliai.
Konkurse „Lietuvos metų automobilis 2023“ dalyvauja šie modeliai (abėcėlės tvarka):
- „Alfa Romeo Tonale“
- „Audi Q4 Sportback e-tron“
- „Audi RS3“
- „Citroën C5 Aircross“
- „Citroën C5 X“
- „Cupra Born“
- „EQS iš „Mercedes-EQ“
- „Honda Civic“
- „Honda HRV“
- „Lexus NX“
- „Maserati Grecale GT“
- „Mazda CX-60“
- „Mercedes-AMG EQE“
- „Mercedes-Benz GLC“
- „Nissan Ariya“
- „Opel Astra“
- „Peugeot 308“
- „Porsche Taycan GTS Sport Turismo“
- „Renault Megane E-Tech“
- „Suzuki S-Cross“
- „Škoda Fabia“
- „Škoda Karoq“
- „Toyota Corolla Cross“
- „Volvo C40 Recharge“
- „Volkswagen ID.5 GTX“
- „Volkswagen ID. Buzz“
- „Volkswagen Taigo“
Pokyčiai nominacijų sąraše
Visi konkurse dalyvaujantys automobiliai gali pretenduoti į ne vieną garbingą titulą. Tam, kad būtų išrinkti išties apdovanojimo verti modeliai, kasmet konkurso komisija pasitelkia konsultantus bei profesionalus iš įvairiausių sričių.
Pavyzdžiui, šiemet bus išrinktas „Metų automobilis įmonei“, o atrasti labiausiai titulo vertą modelį padės banko „Swedbank“ ekspertai. Jie išdalys balus į apdovanojimą pretenduojantiems modeliams remdamiesi jų išlaikymo kaštais automobilį įsigyjant išperkamosios nuomos būdu, anglies dvideginio tarša, eksploatacijos kaštais, tenkančiais iki 120 tūkst. km ridos bei kitais rodikliais.
Dar viena naujovė – „Metų 4x4“ nominacija. Į šios nugalėtojus pretenduoti gali visi modeliai, turintys keturių varančiųjų ratų pavarą. Padedami bekelės eksperto, keliautojo ir žurnalisto Audriaus Sutkaus, konkurso komisijos nariai pamatys, kaip šie automobiliai elgiasi specialioje bandymų platformoje, bei galės objektyviai įvertinti visų varančiųjų ratų sistemų veikimą.
Renkant sportiškiausią automobilį žodį tars automobilių sporto atstovai, už šeimai skirtą geriausią modelį balsuos pačios tikriausios šeimos, saugiausi automobiliai bus renkami pasitelkiant specialią bandymų įrangą, galinčią labai tiksliai ir objektyviai pamatuoti reikiamus parametrus.
Šiemet konkurse iš 27 galimų kandidatų renkami šių nominacijų nugalėtojai:
- „Metų automobilis 2023“;
- „Tautos automobilis 2023“;
- „Metų vairas“ (skiriamas labiausiai Lietuvą per metus garsinusiam automobilių sporto meistrui);
- „Metų ergonomika“;
- „Metų elektromobilis 2023“;
- „Metų automobilis įmonei“;
- „Šeimos automobilis“;
- „Metų inovacija“;
- „Metų saugiausias“;
- „Metų 4x4“;
- „Metų sportiškiausias“;
- „Metų dizainas“;
- „Verslo klasės automobilis“.
Tęsis mėnesį
Spalio 26-ąją iškilmingai startavęs konkursas „Lietuvos metų automobilis 2023“ tęsis kone visą mėnesį.
Per šį laiką visi automobiliai bus detaliai išbandyti Vilniaus automechanikos ir verslo mokyklos (VAVM) autodrome bei slidžių dangų poligone, modeliai su visais varančiaisiais ratais bus patikrinti specialioje platformoje Lietuvos sporto centro komplekse „Druskininkai“. Būtent čia, Druskininkuose, visai savaitei lapkričio viduryje įsikurs tradicinė konkurso bandymų stovykla. Kad bandymų sąlygos būtų vienodos, visi konkurso dalyviai bus „apauti“ vienodomis žieminėmis „Continental“ padangomis.
Smalsuoliams progų pamatyti į garbingus apdovanojimus pretenduojančius automobilius išties nemažai. Lapkričio 10-ąją laukia specialus susitikimas su Druskininkų gyventojais, galėsiančiais ne tik paklausyti įdomiausių pasakojimų apie nuotykius iš konkurso istorijos, bet ir laimėti galimybę išbandyti konkurso modelius.
O lapkričio 16-ąją sostinėje, Vilniaus universiteto bibliotekos Mokslinės komunikacijos ir informacijos centre (MKIC) laukia pirmą kartą Lietuvoje organizuojama automobilių technologijoms, inovacijoms ir pramonei skirta konferencija. Visą dieną truksiančiame renginyje bus aptartos pačios aktualiausios ir įdomiausios temos, pradedant visai pramonei grėsme tapusiais programišiais ir savavaldžiais automobiliais, baigiant klausimais, ar ateityje dar turėsime galimybę vairuoti bei kaip atrodys tai, ką turėsime vadinti automobiliais.
Visi konkurso nugalėtojai paaiškės iškilmingame renginio finale prabėgus mėnesiui nuo starto, lapkričio 25-ąją.