Kalifornija jau kelis dešimtmečius turi teisę nustatyti griežtesnius išmetamųjų teršalų standartus nei federalinė valdžia. Ši išimtis buvo numatyta JAV Švaraus oro įstatyme (angl. Clean Air Act).
Prezidento Joe Bideno administracija 2024 m. gruodį atnaujino šią išimtį, taip sudarydama sąlygas Kalifornijai siekti tikslo iki 2035 m. palaipsniui atsisakyti naujų benzininių ir dyzelinių automobilių.
Tačiau Respublikonų partijos įstatymų leidėjai pasinaudojo Kongreso peržiūros aktu (angl. Congressional Review Act), siekdami panaikinti šią išimtį.
Visgi pagal JAV Vyriausybės atskaitomybės biuro (GAO) ir Senato parlamentaro teisinius vertinimus, EPA išimtys nelaikomos reguliavimu, todėl, teisiškai žiūrint, negali būti atšauktos šiuo aktu.
Į tai sureagavęs Kalifornijos gubernatorius Gavinas Newsomas pareiškė, kad Kongreso sprendimas yra neteisėtas ir politiškai motyvuotas.
Jis patikino, kad valstija ir toliau gins savo teisę imtis priemonių švaresniam orui užtikrinti. Kalifornijos generalinis prokuroras Robas Bonta taip pat pareiškė, kad neatmeta teisinių veiksmų prieš bandymą atšaukti šią išimtį.
Aplinkosaugos organizacijos ir ekspertai įspėja, kad Kalifornijos išimties panaikinimas gali pabloginti oro kokybę ir sulėtinti perėjimą prie elektromobilių. Pasak jų, tai ne tik apsunkintų valstijų pastangas mažinti taršą, bet ir siųstų neigiamą signalą apie JAV įsipareigojimus klimato kaitos srityje.
Tuo metu automobilių pramonės ir naftos sektoriaus atstovai sprendimą atšaukti Kalifornijos išimtį vertina palankiai. Jų teigimu, šios valstijos reikalavimai buvę pernelyg griežti ir nebeatitinka ekonominės realybės – jie esą kelia grėsmę automobilių kainų augimui bei darbo vietų netekimui.
Šiuo metu įstatymo projektas perduodamas svarstyti JAV Senatui. Jei šis pritars, įstatymą turės pasirašyti prezidentas Donaldas Trumpas, kad jis įsigaliotų. Šio teisėkūros proceso baigtis gali turėti esminį poveikį ne tik Kalifornijos, bet ir visos šalies aplinkosaugos politikos krypčiai.