Per pastaruosius dvejus metus „Lietuvos metų motociklas“ tapo platforma, kurioje profesionalai įvertina tai, kas svarbu – technologijas, saugumą, dizainą ir, žinoma, gryną važiavimo malonumą.
Konkurso komisiją sudarys ne tik automobilių žurnalistai, bet ir keliautojai, profesionalūs sportininkai bei visuomenėje žinomi žmonės – visi tie, kuriems motociklas yra kur kas daugiau nei transporto priemonė. Jie išbandys naujausius modelius, vertins įvairius aspektus. Tačiau vis tai vėliau. Šį kartą norime pristatyti „Lietuvos metų motociklo“ konkurso komisijos narį – Vytautą Grašį.
Kokia buvo jūsų pirmoji pažintis su motociklais?
– Mano pažintis su motociklais prasidėjo būnant 13 metų, kai krikšto tėvas padovanojo „Mini“ mopedą. Buvau pirmas „bičas“ kieme, turintis tokią transporto priemonę. Vėliau dėdė leido suremontuoti savo seną „Jawa“, su kuria smagiai važinėjau.
Kaip keitėsi jūsų požiūris į motociklus bėgant laikui? Ar šiandien jį vertinate kitaip nei anksčiau?
– Jaunystėje, važiuodamas motociklu, sukdavau „gazo“ rankeną iki galo (gerai, kad tai buvo „Jawa“), bet visada važinėjau dėvėdamas šalmą, aukštus batus – tai buvo vienintelės tuo metu prieinamos saugumo priemonės. Bėgant laikui supratau, kad greitis nesuderinamas su saugumu, ir keičiau savo įpročius – važiuoju saugiai, savo malonumui.
Kaip manote, ką motociklas šiandien reiškia šiuolaikiniam žmogui – transporto priemonę, laisvės simbolį ar gyvenimo būdą?
– Manau, kad šiandien motociklas kiekvienam reiškia kažką individualaus: vieniems – laisvė, kitiems – gyvenimo būdas, dar kitiems – tiesiog transporto priemonė, o kai kam – ir statusas. Vis mažėja žmonių, kuriems motociklas asocijuojasi su beprotišku greičiu, absoliučia laisve ar kitomis išdaigomis.
Kaip apibūdintumėte Lietuvos motociklų kultūrą šiandien? Kuo ji išsiskiria ar dar turi kur augti?
– Kadangi motociklas – transporto priemonė, motociklų kultūra yra neatsiejama nuo bendros eismo saugumo kultūros. Ji keičiasi į gerąją pusę, bet tai vyksta ne taip greitai, kaip norėtųsi.
Bet kokia kultūra turi kur augti – pagarba vienas kitam yra esminis eismo dalyvių santykių elementas. Kadangi motociklų sezonas Lietuvoje trunka 6–7 mėnesius, automobilių vairuotojams sezono pradžia dažnai tampa tarsi netikėta „staigmena“, kuri kasmet primena, kaip reikia dalintis keliu.
Kokie vairavimo įpročiai ar požiūris į motociklininkus, jūsų nuomone, Lietuvoje dar turėtų keistis?
– Pagarba visiems eismo dalyviams Lietuvoje dar turi erdvės augti – ypač miestų gatvėse. Prasidedant motosezonui, kai kurie motociklininkai (greičiau – nepagarbūs „donorai“) savo išsišokančiu elgesiu, kai norisi lakstyti nepaisant taisyklių, užprogramuoja neigiamą požiūrį į motociklininkus visam sezonui. Motociklininkų bendruomenė turėtų aiškiai smerkti tokius chuliganus.
Ar turite mėgstamą motociklų markę ar konkretų modelį, kuris jums asmeniškai yra išskirtinis? Kodėl būtent jis?
– Mano mėgstamiausias motociklas – tas, kuris stovi mano garaže ir su kuriuo per sezoną pavyksta nuvažiuoti kelis „tripus“. Žinoma, labai norėčiau garaže turėti modernų, galingą „geležinį žirgą“, bet jie labai brangūs. O jei jau turi tokį – su juo ir važiuoti reikia daug.
Jeigu savo charakterį turėtumėte palyginti su motociklu – koks jis būtų?
– Turbūt turėčiau du – kaip ir dabar. Vienas – galingas motoroleris trumpoms išvykoms į miestą ar kitur. Antras – lengvas „krosinukas“ išvykoms po miškų keliukus, bekelėmis.
Kaip manote, kokios tendencijos šiuo metu labiausiai keičia motociklų pasaulį? Ar tai – technologijos, dizainas, ekologija?
– Manau, šiandien motocikle svarbu viskas. Kas sugeba suderinti visas savybes, pasiekia geriausią rezultatą. Žinoma, gamintojai orientuojasi į konkrečias vartotojų grupes – tai irgi svarbu.
Kaip jūsų profesinė patirtis prisideda prie šio konkurso vertinimo? Ką galite įžvelgti ar įvertinti kitaip nei kiti?
– Esu policininkas, todėl saugumas man labai svarbus. Naujos saugumo „opcijos“ visada patraukia mano dėmesį. Taip pat visada domiuosi, kokius naujus motociklus gali įsigyti Lietuvos policija.
Čia svarbu viskas: išvaizda – palydoms, patogumas – kasdieniam darbui, galia ir greitis – tam, kad pasivytum tuos, apie kuriuos jau kalbėjau. O dar geriau – kad žinodami, su kokiais motociklais dirba Lietuvos policija, kai kam net nekiltų noro bėgti.
Ko tikitės iš šių metų konkurso? Koks motociklas, jūsų nuomone, būtų vertas „Metų motociklo“ vardo?
– Tikiuosi patogaus bandymų grafiko ir lokacijų – kad būtų patogu išbandyti visus konkurso dalyvius. Taip pat tikiuosi gerų įspūdžių iš konkursui pateiktų naujų motociklų.
Ir tikrai žinau, kad bendravimas su „Metų motociklo“ komisija ir palaikymo komanda bus puikiai praleistas laikas, kuris nesiskaičiuos į bendrą gyvenimo trukmę.
O koks motociklas vertas „Metų motociklo“ vardo – pasakysime, kai baigsime vertinimo darbus.
Konkursas „Lietuvos metų motociklas“ – prasideda
Konkursas „Lietuvos metų motociklas“ – nuo 2023 metų Lietuvos žurnalistų autoklubo organizuojamas projektas. Šalyje surengti rinkimai parodė, kad Lietuvoje iš tiesų trūko tokio formato projekto, mat jis sulaukė didžiulio susidomėjimo tiek iš motociklų gamintojų atstovų, tiek iš motociklininkų bendruomenės, o prie konkurso atidarymo šventės vartų nusidriekė netgi spūstys.
Balandžio 29-ą paskelbtas„Lietuvos metų motociklo 2025“ rinkimų startas, o kartu visi „plieninių žirgų“ gerbėjai kviečiami ne tik stebėti, kam profesionalų komisija skirs aukščiausius įvertinimus, tačiau ir patiems prisidėti prie rinkimų.
Kaip ir praėjusiais metais, motociklininkai ir motociklams prijaučiantys kviečiami tv3.lt portale atiduoti savo balsą labiausiai patinkančiam modeliui ir taip išrinkti vienintelį, kuris labiausiai nusipelnė „Tautos motociklo 2025“ vardo.