Per pastaruosius dvejus metus „Lietuvos metų motociklas“ tapo platforma, kurioje profesionalai įvertina tai, kas svarbu – technologijas, saugumą, dizainą ir, žinoma, gryną važiavimo malonumą.
Konkurso komisiją sudarys ne tik automobilių žurnalistai, bet ir keliautojai, profesionalūs sportininkai bei visuomenėje žinomi žmonės – visi tie, kuriems motociklas yra kur kas daugiau nei transporto priemonė. Jie išbandys naujausius modelius, vertins įvairius aspektus. Tačiau vis tai vėliau. Šį kartą norime pristatyti „Lietuvos metų motociklo“ konkurso komisijos narį – Jurgį Paplaitį.
Kokia buvo jūsų pirmoji pažintis su motociklais?
– 1991 metų vasarą (man buvo 17), gatvėse pasklido kalbos, kad parduotuvėje Kirtimuose, Vilniuje, atvežė motociklų – paskutinių už sovietinius rublius. O kadangi man tai buvo laisvės ir maišto prieš sistemą simbolis, už senelių vasaromis į taupomąją knygutę sudėtus pinigus, tėvams nežinant, nusipirkau „Iž Jupiter 5“. Vėliau tėtis pripažino, kad tai buvo gera investicija. Kitą dieną pirmą kartą sėdau ant motociklo ir, su draugo pagalba, jau pirmą dieną per sodus susukau 100 kilometrų.
Kaip keitėsi jūsų požiūris į motociklus bėgant laikui? Ar šiandien jį vertinate kitaip nei anksčiau?
– Tada motociklas buvo vienintelė transporto priemonė nuvažiuoti prie ežero ar toliau. Dabar – greitesnė priemonė įveikti miesto spūstis, puikus psichoterapijos seansas ir prieinama galimybė patirti mašinoms neįmanomą dinamiką bei savo sėdyne pajusti, kaip veikia fizikos dėsniai.
Kaip manote, ką motociklas šiandien reiškia šiuolaikiniam žmogui – transporto priemonę, laisvės simbolį ar gyvenimo būdą?
– Kaip kam: vienam – transportas, kitam – sportas, trečiam – kelionės, dar kitam – saviraiškos priemonė ar net gyvenimo būdas.
Kaip apibūdintumėte Lietuvos motociklų kultūrą šiandien? Kuo ji išsiskiria, ar dar turi kur augti?
– Prieš 30 metų nebūčiau patikėjęs, kad motociklai bus tokie populiarūs. Tada tai buvo daugiau neformalių bendraminčių, klubų susibūrimai ir išvažiavimai. Dabar jais važiuoja visi. Ypač džiugina, kad daugėja motociklais važinėjančių merginų, nors su tokiomis teko susipažinti dar 1991 metais (linkėjimai Utenai!).
Kokie vairavimo įpročiai ar požiūris į motociklininkus, jūsų nuomone, Lietuvoje dar turėtų keistis?
– Vis dar nemažai neapykantos keliuose – ar šiaip noro ką nors įrodyti iš automobilių vairuotojų pusės. Vienam šlapimas kala į galvą ir nusprendžia lenktyniauti, kitas – akivaizdžiai piktybiškai užkiša automobilį. Aišku, ir motociklininkai ne šventieji – labiausiai erzina važinėjantys su triukšmingu išmetimu (dėl ko vėliau kenčia visi), taip pat neatsakingai važinėjantys ten, kur intensyvus eismas.
Ar turite mėgstamą motociklų markę ar konkretų modelį, kuris jums asmeniškai yra išskirtinis? Kodėl būtent jis?
– Niekam ne paslaptis, kad turiu du „Ducati“ motociklus – Monster ir Multistrada Enduro. Vertinu išskirtinę ir techniškai pažangią techniką. Esu važinėjęs retu „Buell Lightning“, kuris pasižymėjo labai įdomiais techniniais sprendimais.
Šiaip nėra markės, kuri nepatiktų – kiekvienas gamintojas, skirtingai nei automobilių pasaulyje, siūlo tik jam būdingus sprendimus ar savybes. Tai leidžia rinktis iš plataus diapazono pagal savo norus ir galimybes.
Jeigu savo charakterį turėtumėte palyginti su motociklu – koks jis būtų?
– Buell arba Monster – gali būti ramus, bet kartais – ir labai piktas. Nedidelis, bet tvirtas ir užsispyręs. Ir tikrai su charakteriu – man tai viena svarbiausių savybių motocikluose.
Kaip manote, kokios tendencijos šiuo metu labiausiai keičia motociklų pasaulį? Ar tai – technologijos, dizainas, ekologija?
– Akivaizdu, kad siūloma labai daug naujų technologijų – vieni gamintojai tiesiog pažangūs, kiti siūlo gerą kainos ir įrangos santykį. Pasigendu įdomesnio dizaino – dažnai naujovės slypi tik detalėse. Atrodo, kad gamintojai renkasi saugesnį kelią.
Kaip jūsų profesinė patirtis prisideda prie šio konkurso vertinimo? Ką galite įžvelgti ar įvertinti kitaip nei kiti?
– Jau virš penkiolikos metų rengiu automobilių apžvalgas (filmuoju nuo 2013-ųjų), anksčiau darydavau ir motociklų apžvalgas – šiemet planuoju jas atnaujinti. Nesu kažkuo labiau patyręs už kolegas komisijoje – kiekvienas vertiname per savo vertybių prizmę ir pagal savus prioritetus.
Man svarbiausia – motociklo išskirtinumas, techniniai sprendimai ir naujovės. Kaina domina mažiausiai, nes gyvename ne Indijoje – šeimoje tai visgi nėra vienintelė transporto priemonė.
Ko tikitės iš šių metų konkurso? Koks motociklas, jūsų nuomone, būtų vertas „Metų motociklo“ vardo?
– Tikiuosi rasti pakankamai laiko visų motociklų pilnaverčiam išbandymui. Ir dar viliuosi, kad po trečio konkurso iš eilės nenusipirksiu ketvirto motociklo – nes supratau, jog reikia tobulinti skirtingų paskirčių motociklų vairavimo įgūdžius.
O „Metų motociklo“ vardo bus vertas tas, kuris turės mažiausiai kompromisų.
„Lietuvos metų motociklas“ konkurso pradžia – jau netrukus
Konkursas „Lietuvos metų motociklas“ – nuo 2023 metų Lietuvos žurnalistų autoklubo organizuojamas projektas. Šalyje surengti rinkimai parodė, kad Lietuvoje iš tiesų trūko tokio formato projekto, mat jis sulaukė didžiulio susidomėjimo tiek iš motociklų gamintojų atstovų, tiek iš motociklininkų bendruomenės, o prie konkurso atidarymo šventės vartų nusidriekė netgi spūstys.
Balandžio 29-ą skelbiamas „Lietuvos metų motociklo 2025“ rinkimų startas, o kartu visi „plieninių žirgų“ gerbėjai kviečiami ne tik stebėti, kam profesionalų komisija skirs aukščiausius įvertinimus, tačiau ir patiems prisidėti prie rinkimų.
Kaip ir praėjusiais metais, motociklininkai ir motociklams prijaučiantys bus kviečiami tv3.lt portale atiduoti savo balsą labiausiai patinkančiam modeliui ir taip išrinkti vienintelį, kuris labiausiai nusipelnė „Tautos motociklo 2025“ vardo.