Sistemos, kurios šviečiančiais kelio ženklais įspėja vairuotojus tik esant realiai susidūrimo su laukiniais gyvūnais grėsmei, gali sumažinti tokių incidentų riziką 60–80 proc. Tai – vadinamasis laukinių gyvūnų aptikimo sprendimas (angl. Wildlife Detection System, WDS), kurio tikslas – sumažinti pavojingų susidūrimų skaičių keliuose. Tokių eismo įvykių pasekmės neretai būna tragiškos, ypač kai vairuotojas, bandydamas išvengti gyvūno, staigiai manevruoja ir išvažiuoja į priešingą eismo juostą ar už kelio ribų.
Pagrindinis WDS sistemų veikimo principas – realiu laiku aptikti gyvūnų judėjimą šalia važiuojamosios kelio dalies ir, jei kyla pavojus, apie tai įspėti vairuotoją.
Daugiau naujienų apie saugų eismą galite galite perskaityti „Saugus eismas“ rubrikoje.
Tam naudojami radarai, infraraudonųjų spindulių kameros, lidarai ir dirbtinio intelekto algoritmai, kurie analizuoja fiksuotų objektų elgseną.
Nustačius riziką, įspėjimo signalas siunčiamas artimiausiems kelio ženklams ar informaciniams švieslentėms, kurios realiuoju laiku informuoja vairuotojus apie gresiantį pavojų. Ateityje tokios sistemos gali būti integruojamos su V2X („vehicle-to-everything“) ryšiu – tai leistų perspėjimus siųsti tiesiai į automobilio ekraną.
Šių sistemų efektyvumas jau įrodytas praktikoje. Tokios technologijos įdiegtos Švedijoje, Kanadoje, JAV, Vokietijoje ir Šveicarijoje – visur jos diegiamos rizikingiausiuose kelių ruožuose.
Kai kur Švedijoje jos jau testuojamos ir geležinkeliuose. Pavyzdžiui, ties Malmö miestu įrengta sistema, naudojanti kameras, radarus ir termovizinius jutiklius, susidūrimų su laukiniais gyvūnais skaičių sumažino net 66 proc.
WDS pranašumas – informacija vairuotojams perduodama tik esant realiam pavojui, priešingai nei tradiciniai statiniai ženklai „Laukiniai gyvūnai“, kurie ilgainiui ima būti ignoruojami. Tokiu būdu sumažinamas informacinis triukšmas ir išlaikomas vairuotojo dėmesys svarbiems signalams.
Nors sistemos technologiniu požiūriu gana sudėtingos – joms reikia tinkamos infrastruktūros, neretai ir saulės energijos bei interneto ryšio, pažangesnės jų versijos geba atpažinti skirtingas gyvūnų rūšis, analizuoti jų judėjimo trajektorijas ir įvertinti tikimybę, kad gyvūnas išbėgs į kelią. Tai padidina ne tik įspėjimų tikslumą, bet ir leidžia kaupti duomenis tolesnei kelių infrastruktūros analizei bei planavimui.
JAV, Kanados ir Europos tyrimų duomenimis, WDS sistemų įrengimas gali sumažinti gyvūnų sukeltų eismo įvykių riziką nuo 50 iki 80 proc.