„Rengdama šią Rūtės Merk parodą Nacionalinė dailės galerija tarsi tvirtai atsistoja ant dviejų kojų, sujungdama muziejui įprastesnį istorinį ir šiandienos, gal net „žadamos“ ateities laikus. Tam mus įkvepia ir, neabejoju, įtrauks ir žiūrovus, pati menininkė, tapybos priemonėmis kurianti fantastinį gerai pažįstamos dabarties atspindį“, – teigia Nacionalinės dailės galerijos direktorė Lolita Jablonskienė.
Menininkės kūrinių flirtas su tapybos istorija
Parodoje „Pažadai“ tapytoja R. Merk, Lietuvos ir užsienio meno kritikų apibūdinama kaip viena labiausiai intriguojančių jaunosios kartos kūrėjų, pasirinkdama klasikinius žanrus – portretą ir natiurmortą, tradicinėmis aliejinės tapybos priemonėmis fiksuoja šiuolaikybės archetipus ir jų ribų slinktis šiuolaikiniame pasaulyje. Kūriniuose susipina materialaus ir virtualaus, natūralaus ir dirbtinio, konkretaus ir abstraktaus pasaulio elementai.
Pasak parodos kuratorės Inesos Brašiškės, menininkė portretus kuria iš skirtingų – skaitmeninės kultūros, asmeninių patirčių ir įspūdžių – fragmentų: „Nors R. Merk portretai flirtuoja su tapybos istorija, vis dėlto jie neabejotinai liudija ne mantijos, o sportinių kelnių ir business casual kostiumo klosčių laikus. Tai šiandieninę popkultūrą, madą ir specifinius tūkstantinukų (angl. milenials) kartos įpročius reprezentuojantys tipažai, radęsi iš menininkės atminties nuotrupų, įspūdžių ir tikslingos skaitmeninės kultūros archeologijos.“
Parodoje – XXI a. natiurmortai
Pasak parodos kuratorės, prieš kelis šimtus metų natiurmortų tapytojai medžioklės laimikių, prisirpusių vaisių ir nuskintų gėlių kompozicijomis siekė perteikti mirtingumo, gamtos cikliškumo idėjas ir vidurinės klasės klestėjimo ženklus, o R. Merk natiurmortuose žiūrovas aptiks šiandieninius vartojimo produktus, tapusius estetizuoto šiuolaikinio gyvenimo būdo ir ekonominės gerovės atributais.
„Išdidintas, veik abstrakcija virtęs latės motyvas čia pretenduoja tapti globalių ekonominių tinklų ir nervingos produktyvumo kultūros alegorija. Menininkės paveiksluose bliūkšta natūralaus ir sintetinio skirtis. Gamtoje neegzistuojančios mėlynos orchidėjos, tobulai atrodantys identiški dirbtinai išvesti vaisiai žymi inžinerines intervencijas į intymiausius gamtos lygmenis“, – teigia parodos kuratorė I. Brašiškė.
Ekranų saulių šviesoje
Dalis tapytojos R. Merk darbų lankytojams primins vaizdo žaidimuose ir 3D manipuliacijose aptinkamus vaizdus, sukurtus skaitmeninio vaizdo redagavimo programomis. Parodos kuratorės teigimu, menininkė koloritu, vizualiniais efektais, figūrų modeliavimu ir komponavimu sukuria tai, kas, regis, skirta ekranams: „Tirpstančios, miglotos, nesufokusuotos, keistai nejaukios R. Merk paveikslų fonų abstrakcijos taip pat skirtos tarsi ne žmogaus, o mašinos akiai“, – sako parodos kuratorė I. Brašiškė.
Paroda kviečia mąstyti ne tik apie tai, ką, bet ir kaip matome ekranų saulių šviesoje.
Rūtė Merk (g. 1991) – Lietuvos tapytoja, gyvenanti Berlyne. Baigė tapybos studijas Vilniaus dailės ir Miuncheno vaizduojamųjų menų akademijose. 2023 m. tapo DAAD prizo laureate ir yra pelniusi „JCDecaux“ Jaunojo menininko konkurso Žiūrovų prizą. Menininkės kūriniai rodyti personalinėse ir grupinėse parodose Niujorke, Šanchajuje, Berlyne, Miunchene, Kyjive, Vilniuje. Jos darbų yra įsigijęs MO muziejus Vilniuje, „M Woods“ Pekine, „ICA Miami“ Majamyje, Moderniojo ir šiuolaikinio meno muziejus Ženevoje, Sifango meno muziejus Nandzinge ir kt.