Lietuvos kelių policijos tarnybos surinktais duomenimis, pernai eismo įvykių, kuriuos sukėlė girti vairuotojai, skaičius pasiekė 175 atvejus, o tai yra 7 eismo nelaimėmis mažiau nei 2021 m.
Būtent šių nelaimių metu pernai nukentėjo 216 žmonių. Skaičiuojama, kad iš viso dėl girtų vairuotojų sukeltų avarijų žuvo 15 asmenų, o 2021 m. atitinkamu laikotarpiu – 26 žmonės.
Taisys seną spragą
Atsižvelgdami į tam tikras teisines spragas, susijusias su atsakomybe už galimą girtavimą prie vairo, VRM atstovai nusprendė patikslinti iki šiol galiojusias administracinių nusižengimų kodekso (ANK) gaires dėl alkoholinių gėrimų laikymo automobilių salonose.
„Šiuo pakeitimu siūloma sutvarkyti seną teisinę spragą dėl alkoholio automobilių salonuose. Alkoholio kontrolės įstatyme nustatyta, kad „<...> Fiziniams asmenims draudžiama vartoti, laikyti ir gabenti alkoholio produktus atidarytoje pakuotėje automobilių salonuose, išskyrus autotransporto priemones, kurių salonas yra stacionariai atskirtas nuo vairuotojo vietos. <...>“.
Nurodyta alkoholio kontrolės įstatymo nuostata egzistuoja daugiau nei dešimtmetį, tačiau praktinis jos taikymas neįmanomas, dėl ANK spragų“, – naujienų portalui tv3.lt atsiųstame komentare teigė ministerijos atstovai.
VRM atkreipia dėmesį, kad neblaivūs vairuotojai iki šiol yra didelė problema Lietuvos keliuose.
Be to, pareigūnai neretai nustato, kad tam tikrais atvejais automobiliu važiuojantys asmenys girtauja, o vėliau nusprendžia prie vairo sėsti būdami neblaivūs.
Taip pat fiksuojami ir tokie atvejai, kai su kompanijomis važiavę neblaivūs vairuotojai vėliau pradeda teisintis, kad išgerti alkoholio jiems pasiūlė kartu keliavę ir girtuokliavę bendrakeleiviai.
Taigi, VRM atstovų pastebėjimu, aptariamo pakeitimo tikslas – užkardyti galimus atvejus, kuomet į keleivių alkoholio vartojimą įsitraukia ir transporto priemonių vairuotojai.
„Numatoma atsakomybė ne vairuotojui, o atidarytoje pakuotėje alkoholį gabenančiam asmeniui. Žinoma, jeigu pažeidėjas bus vienas ir tas pats (vairuotojas), tai atsakomybė bus taikoma jam.
Pavyzdžiui, galima situacija, kad, sustabdžius transporto priemonę, vairuotojas neviršija leistinos alkoholio koncentracijos, tačiau salone turi atidarytą alkoholio talpą. Tokiu atveju atsakomybė tikėtina“, – paaiškino ministerijos atstovai.
Pakeitimams įsigaliojus, alkoholio produktų vartojimas, laikymas ir gabenimas atidarytoje pakuotėje automobilių salonuose, išskyrus transporto priemones, kurių salonas yra stacionariai atskirtas nuo vairuotojo vietos, užtrauktų baudą nuo 40 iki 100 eurų.
Jeigu pažeidimas bus padarytas pakartotinai, asmenys sulauktų didesnės baudos – nuo 100 iki 140 eurų.
Žada švelninti baudas už triukšmą
VRM taip pat atkreipia dėmesį, kad taip pat siekiama patikslinti, kokia bauda turėtų būti skiriama už pernelyg triukšmingą transporto priemonę, kuomet ši viršiją leistiną ribą.
Teigiama, kad dėl automobilių triukšmingumo viršijimo baudos, atsižvelgiant į projekto nuostatas, baudos vairuotojams ne didės, o mažės.
Šiuo metu baudos už transporto priemonės triukšmo lygio neatitikimą siekia nuo 100 iki 600 eurų, o jeigu pakeitimai įsigalios, bauda siektų 50 arba 100 eurų.
Ministerijos atstovų siūlomiems pakeitimams dar turės pritarti Seimas.
Policija keliuose rengs specialius patikrinimus
Lietuvos kelių policijos atstovai pranešė, kad, siekdami užtikrinti eismo saugumą, pareigūnai vykdys specialius reidus.
Šiaulių ir Telšių apskričių keliuose vasarį pareigūnai surengs šias prevencines priemones:
– vasario 1–2 dienomis – privalomų saugos priemonių (saugos diržų, saugos šalmų, vaikams skirtų specialių sėdynių (prisegimo sistemų) naudojimo kontrolė;
– vasario 5–7 dienomis – vairuotojų (tarp jų ir dviračių bei elektrinių paspirtukų) blaivumo, apsvaigimo nuo narkotinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų kontrolė;
– vasario 9–11 dienomis – vairuotojų nesustojimo prieš pėsčiųjų perėją, kai to reikalauja Kelių eismo taisyklės, kontrolė;
– vasario 13–19 dienomis – krovininių automobilių ir autobusų kontrolė (angl. Operation Truck & Bus), inicijuota Europos kelių policijos tinklo ROADPOL;
– vasario 21–24 dienomis – pavojingo ir chuliganiško vairavimo, manevravimo, lenkimo, kur tai daryti draudžiama, važiavimo per sankryžas, šviesoforo signalų paisymo kontrolė. Vairuotojų veiklos, nesusijusios su vairavimu, kontrolė (naudojimasis mobiliojo ryšio priemonėmis ir pan.);
– vasario 27–28 dienomis – vairuotojų nesustojimo prieš pėsčiųjų perėją, kai to reikalauja Kelių eismo taisyklės, kontrolė.
„Būkite atidūs, elkitės saugiai ir laikykitės taisyklių. Susitiksime keliuose!“ – rašė policijos atstovai.