Daugelyje Lietuvos didžiųjų miestų sankryžose yra įrengti šviesoforai, kurie turi specialius jutiklius. Tačiau, kaip teigia savivaldybių atstovai, jeigu transporto priemonė prie šviesoforo sustos netinkamai, tokie jutikliai gali nesuveikti. Taigi iš karto nepasikeis ir šviesoforo signalas, o visi automobiliai prie sankryžos stovės ilgiau.
Kaip turite sustoti?
„Judu“ (Vilniaus miesto savivaldybės įmonės „Susisiekimo paslaugos“) komunikacijos atstovė Greta Vasiliauskaitė naujienų portalui tv3.lt paaiškino, kad transporto priemones fiksuojantys jutikliai įrengti visose Vilniaus miesto sankryžose.
Dėl šios priežasties, pašnekovės teigimu, svarbu laikytis Kelių eismo taisyklių ir tinkamai sustoti prie „Stop“ linijos.
„Labai svarbu vadovautis KET 165 punktu – „165. Esant draudžiamajam šviesoforo ar reguliuotojo signalui, vairuotojas privalo sustoti prieš kelio ženklą „Stop“ linija“ ir (ar) „Stop“ liniją, o jeigu jų nėra, – prieš šviesoforą, kertamą ar prisijungiančią važiuojamąją dalį, pėsčiųjų perėją, dviračių pervažą taip, kad nekliudytų transporto ir pėsčiųjų eismui“.
Priešingu atveju yra tikimybė, kad, tinkamai neprivažiavus prie „Stop“ linijos, žalias signalas tai krypčiai neįsijungs“, – paaiškino G. Vasiliauskaitė.
Apie svarbą prie šviesoforo sustoti tinkamai užsimena ir kitų savivaldybių atstovai. Štai Kauno miesto savivaldybės administracijos Transporto ir eismo organizavimo skyriaus vedėjas Martynas Matusevičius teigia, kad šviesoforais reguliuojamos sankryžos mieste turi kelių skirtingų tipų transporto priemonių jutiklius.
„Tačiau kiekvienu atveju svarbu, kad transporto priemonės vairuotojai sustabdytų transporto priemonę, kaip to reikalauja kelių eismo taisyklės – esant draudžiamajam šviesoforo ar reguliuotojo signalui, vairuotojas privalo sustoti prieš kelio ženklą „Stop“ linija“ ir (ar) „Stop“ liniją, o jeigu jų nėra – prieš šviesoforą, kertamą važiuojamąją dalį, pėsčiųjų perėją taip, kad nekliudytų transporto ir pėsčiųjų eismui.
Jeigu transporto priemonė stovi per dideliu atstumu nuo „Stop“ linijos, jutikliai gali jos nepastebėti ir neperjungti šviesoforinio reguliavimo“, – paaiškino M. Matusevičius.
Nutolus daugiau kaip 3 metrus, jutiklis gali nesuveikti
Tuo metu Klaipėdos miesto savivaldybės administracijos Transporto skyriaus vyriausiasis specialistas Vidmantas Paliakas antrino, kad visose šviesoforais reguliuojamose sankryžose automobiliams privaloma sustoti tinkamai, kad nebūtų trikdomas kitų eismo dalyvių judėjimas.
„Visose naujai įrengtose ir kai kuriuose atnaujintose šviesoforais reguliuojamose Klaipėdos miesto sankryžose yra įrengta speciali įranga (jutikliai), skirta transporto srautų reguliavimui, o viena iš šios įrangos atliekamų funkcijų – tam tikroje sankryžos vietoje sustojusio automobilio užfiksavimas.
Jeigu automobilis sustoja šviesoforais reguliuojamoje sankryžos ne pagrindinėje gatvėje, o iki „Stop“ linijos lieka toliau negu 3 metrai, priklausomai nuo valdiklio programos plano, gali būti, kad jutiklis neperjungus šia kryptimi žalio šviesoforo signalo“, – kalbėjo V. Paliakas.
Panevėžio miesto savivaldybės Miesto infrastruktūros skyriaus vedėjas Dalius Vadluga sako, kad su tokia pat situacija vairuotojai gali susidurti ir šio miesto gatvėse.
„Sankryžose, kuriose yra sumontuoti eismo jutikliai (indukcinės kilpos ar vaizdo detektoriai) kiekvienai eismo juostai yra konfigūruojamos dvi detektavimo zonos. Pirmoji (pareikalavimo), nutolusi nuo „Stop“ linijos 2–3 metrai, antroji (pratęsimo) atitinkamai nutolusi 15–20 metrų.
Sustojus ne detektavimo zonoje, žalias signalas neįsijungs“, – kalbėjo D. Vadluga.
Šiaulių savivaldybės Viešųjų ryšių koordinatorius patikslino, kad šiuo metu miesto gatvėse yra įrengtos 49 šviesoforais valdomos sankryžos ir pėsčiųjų perėjos. Pasak pašnekovo, nors vairuotojai nesiskundžia, kad mieste tenka žalio šviesoforo laukti ilgiau nei įprastai, rekomenduojama prie „Stop“ linijos ar ženklo sustoti taisyklingai.
„26 sankryžose yra naudojami transporto jutikliai, kurie gali ir neužfiksuoti transporto priemonės, jeigu ji sustoja neprivažiavus STOP linijos arba už jos.
Vertinant faktą, kad vairuotojų skundų ar pretenzijų dėl to negauname, manome, kad Šiaulių mieste problema dėl „Stop“ linijos ar ženklo nepaisymo nėra aktuali“, – kalbėjo pašnekovas.
Sausį – policijos reidai
Lietuvos kelių policijos tarnybos atstovai informuoja apie visoje šalyje suplanuotas eismo dalyvių kontrolės priemones sausio mėnesį.
Policijos dėmesys bus sutelktas į vairuotojų blaivumą, pavojingą ir chuliganišką vairavimą, matomumą gerinančių saugos priemonių – atšvaitų – naudojimą tamsiuoju paros metu.
Sausio 14–16 dienomis transporto priemonių vairuotojų blaivumo, apsvaigimo nuo narkotinių ar kitų psichiką veikiančių medžiagų patikrinimai.
Sausio 10–12, 17–19 ir 26–28 dienomis pėsčiųjų ir dviračių vairuotojų kontrolė – matomumą gerinančių saugos priemonių (atšvaitų, ryškiaspalvių liemenių su šviesą atspindinčiais elementais ir kt.) naudojimas tamsiuoju paros laiku.
Sausio 22–24 dienomis pavojingo ir chuliganiško vairavimo, manevravimo, lenkimo, kur tai draudžiama daryti, važiavimo per sankryžas, šviesoforo signalų paisymo kontrolė.
Vykdydama vieną iš pagrindinių savo uždavinių – eismo automobilių keliais priežiūrą, per pirmąjį 2024-ųjų metų pusmetį Lietuvos policija iš viso surengs 38 tikslines policines prevencines eismo dalyvių kontrolės priemones. Penkios iš jų inicijuotos Europos kelių policijos tinklo ROADPOL.
Prevencinės priemonės bus vykdomos valstybinės ir vietinės reikšmės keliuose, policijos pareigūnai dirbs viešuoju, neviešuoju ar mišriuoju patruliavimo būdu.
Apskričių vyriausieji policijos komisariatai savo prižiūrimose teritorijose gali organizuoti ir kitas papildomas priemones.
Policija eismo dalyviams primena: atsakingai elkitės kelyje, būkite drausmingi, tamsiuoju paros metu dėvėkite šviesą atspindinčius drabužius arba atšvaitus, vairuodami atsižvelkite į meteorologines ir važiavimo sąlygas.