Tačiau kai kurie specialistai yra įsitikinę, kad nauja tvarka paskatins automobilių savininkus labiau pasirūpinti savo transporto priemonėmis. Taip pat mažiau kenkti aplinkai ir visų sveikatai.
Kita vertus, jei automobilio techninė apžiūra bus panaikinta, teks mokėti ne tik už mašinos tvarkymą, bet ir už naują apžiūrą.
Tuo metu policija įspėja, kad nesustojus, kai stabdo taršą norintys patikrinti Aplinkos apsaugos pareigūnai, gali grėsti didžiulės baudos.
Dėl aplinkosaugininkų tikrinimų – peticija
Socialiniuose tinkluose jau susikūrė ne viena grupė, kurios nariai kritikuoja naują tvarką, kai automobilius be policijos galės stabdyti ir jų taršą tikrinti Aplinkos apsaugos departamento pareigūnai.
Be kita ko, jie galės skirti ir nemenkas baudas, taip pat naikinti transporto priemonės techninę apžiūrą. O, kaip žinoma, važinėjant be jos, taip pat gresia nemenkos baudos.
Vairuotojai piktinasi, kodėl turi būti tikrinami automobiliai, jeigu jų techninė apžiūra, per kurią tikrinama ir tarša, galioja.
Jie nesupranta, kodėl nustačius, kad mašinos tarša viršija normą, jos sutvarkymui iki techninės apžiūros panaikinimo suteikiamos tik dvi dienos.
Jau daugiau kaip 16 tūkst. gyventojų pasirašė peticiją, kuria reikalaujama atšaukti įstatymo pataisas, įteisinančias automobilių tikrinimą.
Esą nauja tvarka prasilenkia su logika ir tikrove, nes automobiliai praeina techninę apžiūrą ir ji galioja 2 metus, nė vienas namuose neturi tikrinimo aparato išmetimo kiekiui nustatyti.
Be to, pasak peticijos autorių, gamtosaugininkas gali nustatyti tik tiek, jei varva kažkokie skysčiai ir teršia gamtą. Galiausiai vairuotojai esą ir taip moka taršos mokestį pagal CO2 dalelių išmetimo kiekį.
Dūminti ar teršti gali ir po techninės apžiūros
Techninės apžiūros (TA) įmonių asociacijos „Transeksta“ atstovas spaudai Renaldas Gabartas teigiamai vertina siekį mažinti automobilių taršą.
„Specialistai iš tiesų nuoširdžiai sveikina bandymus kurti gerokai daugiau kontrolės svertų turinčią sistemą, skatinančią žmones atidžiau prižiūrėti savo automobilius ir daryti tai ne kartą per dvejus metus, prieš vizitą į TA stotį, bet nuolatos – visą jų eksploatavimo laiką“, – komentavo R. Gabartas.
Jis priminė, kad vidutinis Lietuvos transporto parko (M1 ir N1 klasės arba lengvųjų automobilių) amžius siekia beveik 15 metų.
„Tai reiškia, kad įvairios techninės problemos, lemiančios didesnę aplinkos taršą, gali „paūmėti“ netgi praėjus viso labo keletui mėnesių po to, kai TA stotyje dirbantys kontrolieriai automobiliui neturėjo jokių priekaištų.
Jei tokios mašinos savininko žinios apie techniką – kuklios, jei yra ignoruojamos gamintojų rekomendacijos dėl techninio aptarnavimo, intensyviau eksploatuojant pokyčiai ar nukrypimas nuo leistinų normų gali atsirasti per keletą mėnesių ir likti tiesiog nepastebėti“, – įspėjo „Transeksta“ atstovas.
Anot jo, tarša gali ženkliai išaugti, pavyzdžiui, vien dėl pradėjusių kimštis oro filtrų:
„Tuomet susidaro riebesnis degusis mišinys, neišvengiamai reiškiantis ne tik padidėjusias degalų sąnaudas, bet ir tirštesnį dūmų šleifą, sklindantį iš išmetimo vamzdžio“.
Techninė apžiūra nėra garantija
Kaip sako R. Gabartas, vairuotojams yra svarbu suvokti, kad galiojanti techninės apžiūra nėra 2 metų garantija.
„Vizito į TA stotį metu yra fiksuojama transporto priemonės „sveikata“ būtent tuo metu ir vertinama, ar ji atitinka minimalius reikalavimus, ar nekelia grėsmės kitiems eismo dalyviams.
Tačiau, kaip profilaktiškai apsilankius pas gydytojus bei gavus gerus tyrimų atsakymus, niekas nėra apdraustas kokios nors virusinės infekcijos ar traumos“, – aiškino „Transeksta“ atstovas.
Anot jo, nesuplanuota ar atsitiktinė kontrolė keliuose yra svarbi dar ir dėl to, kad prieš keliaujant patikros į TA stotis dalis automobilininkų griebiasi įvairių gudrybių, bandydami laikinai pagerinti išmetamųjų dujų ar dūmingumo parametrus.
„Žinant, kad egzistuoja tikimybė sulaukti aplinkosaugininkų patikros ir baudos, motyvacija skirti daugiau dėmesio automobilio priežiūrai neabejotinai bus didesnė“, – komentavo R. Gabartas.
„Transeksta“ duomenimis, 2023 m. apie 47 proc. kelių transporto priemonių iš pirmo karto nepraėjo privalomosios techninės apžiūros.
Apie 10 proc. iš apžiūrai pateiktų beveik 800 tūkst. M1 ir N1 klasių transporto priemonių nepraėjo techninės apžiūros iš pirmo karto dėl taršos reikalavimų neatitikimo – nustatytas per didelis dūmingumas ar anglies monoksido kiekis, eksploatacinių skysčių nuotėkis.
2023-aisiais benzininiams modeliams per didelis išmetamųjų dujų kiekis buvo nustatomas 2,63 proc. nuo visų patikrintų automobilių,. Dėl pernelyg didelio dūmingumo „išbrokuotų“ mašinų dalis buvo 6,4 proc.
Kas bus nesustojus stabdant aplinkosaugininkams
Policijos departamento Komunikacijos skyriaus vyriausioji specialistė Jorūnė Liutkienė priminė, kad stabdyti transporto priemones gali uniformuoti policijos, Valstybės sienos apsaugos tarnybos, Transporto saugos administracijos, Aplinkos apsaugos departamento valstybinės kontrolės pareigūnai, valstybinių miškų apsaugos pareigūnai, muitinės, savivaldybių institucijų arba jų įgaliotų įstaigų kelių transporto priežiūros tarnybų pareigūnai.
„Aplinkos apsaugos departamentas vykdo jiems pavestas funkcijas, o transporto priemonės vairuotojas privalo sustoti, jeigu stabdymas atitinka nustatytus reikalavimus. Priešingu atveju, gali būti traukiamas administracinėn atsakomybėn“, – aiškino J. Liutkienė.
Ji priminė, kad už nepaklusimą reikalavimui sustabdyti transporto priemonę, nesustojimą yra numatyta administracinė atsakomybė, todėl vairuotojas privalo paklusti, kitaip gresia nemenka bauda:
„Nepaklusimas uniformuoto aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės pareigūno, valstybinių miškų apsaugos pareigūno, muitinės pareigūno, Valstybės sienos apsaugos tarnybos pareigūno, savivaldybių institucijų arba jų įgaliotų įstaigų kelių transporto priežiūros tarnybų ar Transporto saugos administracijos pareigūno teisėtam, aiškiai išreikštam reikalavimui sustabdyti transporto priemonę užtraukia baudą nuo 850 iki 1200 eurų.“
Naujam patikrinimui – dienos leidimas
Aplinkos apsaugos departamentas primena, kad, jeigu patikrintos transporto priemonės išmetamųjų dujų kiekis ir dūmingumas viršys ribines vertes – techninės apžiūros dokumento galiojimas baigsis po 48 val. nuo sprendimo surašymo momento.
Jeigu bus nustatytas skysčių nuotėkis, techninės apžiūros dokumento galiojimas baigsis iš karto nuo sprendimo surašymo momento.
Galiojančio techninės apžiūros dokumento neturinti transporto priemonė eisme dalyvauti negali.
Pašalinus techninius gedimus, galima užsisakyti vienos dienos leidimą, suteikiantį teisę nuvykti į transporto priemonių techninės apžiūros įmonę, atlikti techninę apžiūrą. O už tai, kaip žinoma, reikės papildomai sumokėti – nuo 23 iki 28,9 euro.
Atlikus techninę apžiūrą yra išduodamas techninės apžiūros dokumentas ir transporto priemonė vėl gali dalyvauti eisme.
Už transporto priemonių, kurių į aplinkos orą išmetamų teršalų kiekis viršija ribines vertes, eksploatavimą yra numatyta atsakomybė: asmenims – 100–300 eurų (už pakartotinį nusižengimą – 300–500 eurų), juridinių asmenų vadovams ar kt. atsakingiems asmenims – 300–500 eurų (už pakartotinį nusižengimą – 600–900 eurų).
Už aplinkos teršimą pavojingosiomis cheminėmis medžiagomis ir mišiniais numatyta atsakomybė: asmenims – 60–120 eurų, juridinių asmenų vadovams ar kitiems atsakingiems asmenims – 150–300 eurų. Už pakartotinį nusižengimą – 550–1200 eurų.
Rinkėjau, galvok už ką balsuoji !