Į tokią situaciją pakliuvusiai kaunietei teko skambinėti įvairioms institucijoms, kurios metė nuo savęs atsakomybę nukreipdamos gyventoją viena pas kitą.
Pasirodo, tiek Energijos skirstymo operatorius (ESO), tiek namo administratorius, tiek daug kitų tuo pačiu adresu esančių pastatų savininkų nėra už tai atsakingi. Su elektros trikdžiais galimai yra susijusi bažnyčia ir 10 metų nespręsta problema.
„Nežinau, kur man eiti, kur man dėtis“
Į tv3.lt kreipėsi nuomojamame bute gyvenanti mergina Meda. Ji skundėsi, kad jau antra para visas namas yra be elektros.
„Nėra (elektros – aut. past.) generatoriaus, mačiau, kad namas šalimais kaip ir turi jį, o pas mus – nieko. Ir pas mus, žinot, viskas yra ant elektros: šildymas, nei nusipraust, nei pavalgyt, vanduo – boileris.
Nes įvyko ten kažkoks gedimas, kažkokia avarija, bet, aš įsivaizduoju, kad turėtų būti reaguojama žaibišku greičiu. Bet niekas nieko nedaro“, – pasakojo mergina.
Ji nurodė, kad jau nuo pirmos dienos, kai dingo elektra, ji skambino ESO, kuri nukreipė į bendrovę „Mano būstas“, neva vykdančią kažkokius darbus.
O „Mano būstas“, Medos teigimu, sako atvirkščiai ir dar mini kitą įmonę – „Citus“.
„Aš tiesiog nežinau. Labai tikiuosi, kad bus sutvarkyta. Nes 21 amžius, Kauno miesto centre beveik. Tai nei pavalgysi, na tiesiog – kaip išgyventi? Aš nežinau, kur man eiti, kur man dėtis“, – situaciją komentavo gyventoja.
Vidaus elektros tinklas, kuris nepriklauso ESO
ESO Ryšių su visuomene projektų vadovė Rasa Juodkienė nurodė, kad minėtame name buvo fiksuotas gedimas vidaus elektros tinkle, kuris, anot jos, yra pastato savininko.
„Kiek turime informacijos, sugedęs yra 10 kV kabelis. Kiek mums žinoma, savininkas vakar pradėjo organizuoti remonto darbus. Bet kol kas visi darbai nėra atlikti ir elektros energijos tiekimas nėra atnaujintas. Tikimės, kad šiandieną sutvarkys“, – sakė ESO atstovė.
Ji atkreipė dėmesį, kad visų vartotojų namuose yra vadinamas vidaus tinklas, kuris nepriklauso ESO. Taigi su juo susijusius gedimus šalina vartotojas ir / arba jo pasamdyti specialistai:
„Konkretesnį atsakymą gali pateikti objekto / tinklo savininkas. Todėl ir buvo nukreipti vartotojai į „Mano būstas“. Jeigu būtų ESO gedimas, informacija būtų suteikta.“
O „Mano būstas“ nurodė, kad minimas objektas – pastatų kompleksas, kurio dalis dar nėra baigta statyti. Taigi kol kas bendrovė teikia tik dalį priežiūros paslaugų ir bendro elektros įvado neprižiūri.
Ji nurodė, kad už tai atsakinga kvartalo statytoja – nekilnojamojo turto bendrovė „Citus“.
Reaguojama buvo nedelsiant – įvardijo procesą
„Citus“ Komunikacijos vadovas Rytas Stalnionis visų pirma pabrėžė, kad šis konkretus – Žemaičių gatvės – adresas turi daug bendrasavininkų, kurie kartu yra atsakingi ir už elektros įvadą.
Jis tvirtino, kad į žurnalistus besikreipusi mergina gyvena net ne „Citus“ priklausančiame pastate. Vis tik su elektros dingimu susijusią problemą ėmėsi tvarkyti būtent jie.
Atstovas, remdamasis turima informacija, nurodė, kad elektra galėjo dingti dėl seno vidutinės įtampos kabelio pažeidimo, atsiradusio vykdant bažnyčios kiemo tvarkymo darbus prieš gerą dešimtmetį.
Jo aiškinimu, per laiką sovietmečiu tiesto kabelio pažeidimas progresavo, tačiau, kai savininkų – daug, niekam ir nekrito atsakomybė to sutvarkyti. Galiausiai, pastebėjęs sutrikimus tinkle, ESO tą kabelį atjungė.
„Su ESO projekto plėtotojas jau yra pasirašęs investicijų sutartį ir iki kitų metų vidurio planuojama, kad bus nutiestas naujas kabelis bei įrengta nauja transformatorių pastotė, kurie bus ESO atsakomybių ribose“, – patikino R. Stalnionis.
Jo teigimu, į šią situaciją buvo reaguojama nedelsiant. Tačiau pabrėžė, kad gedimas – ne tipinis.
„Citus“ atstovas įvardijo, visas pastatas turi savo transformatorių pastotę, o iki jos ateina vidutinės įtampos skirstomojo tinklo kabelis:
„Pažeistas kabelis yra vidutinės įtampos – 10 kV galios, todėl jo remontui, o vėliau – ir remonto patvirtinimui, buvo būtina gauti testavimo laboratorijos, kurios Kaune yra dvi, išvadą.
Po jos patvirtinimo ESO įjungė įtampą, todėl visas procesas užtruko.“
R. Stalnionis nurodė, kad reikėjo atlikti šiuos veiksmus:
- nustatyti gedimą – jį nustatyti vidutinės įtampos tinkle gali tik dvi įmonės Kaune, turinčios reikalingą įrangą, o jų teko laukti dėl didelio užimtumo;
- rasti rangovą kabelio atkasimui ir atlikti darbus, nustatyti pažeidimo mastą ir pobūdį;
- rasti rangovą remonto darbams ir įsigyti reikalingas medžiagas;
- sulaukti atliktų darbų testavimo ir gauti jo išvadas;
- sulaukti, kol patvirtinę išvadas ESO įjungs maitinimą.
Tokių gedimų pasitaiko kasdien
„Citus“ atstovo žiniomis, komunikacija vyko: „Už bendravimą su gyventojais yra atsakingas pastato administratorius. Jie dalyvavo šalinant gedimą, tad turėjo visą informaciją.“
Jis pridūrė, kad gedimas buvo pašalintas greičiau nei per dvi paras ir nurodė, kad tokie gedimai, pagal ESO tvarkas, yra šalinami per 72 val.
ESO atstovė neslėpė, kad gedimų vidaus tinkluose pasitaiko kiekvieną dieną. Daugiabučius aptarnauja daugiabučius aptarnaujančios įmonės, o už privačius namus atsakingi yra patys klientai.
R. Juodkienė įvardijo, kad dažniausiai pasitaikantys gedimai būna vidaus instaliacijos gedimai: gedimai pačios instaliacijos laiduose, kai nuo senėjimo nudega laidai, gedimai rozetėse, kontaktų oksidacijos.