VVTAT Tarptautinių ir viešųjų ryšių skyriaus vyresnioji patarėja Natalija Jarmulkovič teigė, kad skundų, kuomet gyventojai skundžiasi dėl sporto klubų pratęsiamų sutarčių, vis dar yra sulaukiama.
„Sulaukiame nemažai vartotojų skundų dėl sporto klubų paslaugų teikimo. Dažniausiai vartotojai kreipiasi dėl vienašališko sporto klubų sutarčių pratęsimo ir vartotojų keliamo reikalavimo nutraukti paslaugų teikimo sutartis.
Per tris šių metų ketvirčius išnagrinėta apie 130 vartotojų skundų sporto ir pomėgių paslaugų srityse, vartotojų skundų vis dar sulaukiama. Dauguma ginčų yra sprendžiami taikiu šalių sutarimu, dalis vartotojų prašymų atmetami kaip nepagrįsti ir dalis vartotojų prašymų patenkinami arba patenkinami iš dalies“, – kalbėjo N. Jarmulkovič.
Kada nereikia mokėti sutarto mokesčio?
Nors daugelis klientų lieja pyktį dėl galimo sporto klubų savavališko sprendimo pratęsti sutartį, dėmesį turėtų atkreipti ir paslaugomis besinaudojantys asmenys.
Be to, pabrėžiama, kad nors klientai skirtingose įmonių patalpose turi laikytis sutarties įsipareigojimo sąlygų, yra išimčių, kuomet mokėti papildomo mokesčio nereikia.
„Kiekvienu konkrečiu atveju svarbu įvertinti, dėl kokių konkrečių paslaugų sąlygų yra susitarta tarp vartotojo ir paslaugų teikėjo, ar sutartyje nėra aptartos nenugalimos jėgos aplinkybės ar šalių nenumatytos aplinkybės, ar nėra aptarta sąlygų dėl paslaugų teikimo dėl nuo paslaugų teikėjo nepriklausančių aplinkybių.
Jei minėtos aplinkybės sutartyje neaptartos, ir paslaugų teikėjas buvo (arba yra) sustabdęs veiklą bei neteikė (arba neteikia) paslaugų pagal sudarytą sutartį, vartotojas turi teisę nemokėti sutartyje sutarto mokesčio už tą laikotarpį, kuriuo metu negalėjo naudotis paslaugomis, kitaip tariant, nebuvo teikiamos paslaugos pagal sutartį.
Paslaugų teikėjas gali vartotojui siūlyti pratęsti abonemento sutartį dėl sporto klubo paslaugų teikimo tiek, kiek negalėjo teikti paslaugų, tačiau kiekvienu atveju toks pasiūlymas turi būti individualiai aptartas su vartotoju. Jei šis nesutinka su sutarties pratęsimu ir jam nėra aktualu gauti paslaugas pratęsus sutartį, vartotojas gali atsisakyti sutarties pratęsimo ir prašyti nutraukti sutartį pasibaigus joje numatytam galiojimo terminui“, – aiškino VVTAT atstovė.
Tiesa, priduriama, kad jeigu sporto klubų vartotojai nusprendžia nutraukti sutartį, nors teikimo terminas dar nėra pasibaigęs, jie privalo sumokėti mokestį, jeigu šis yra nurodytas sutartyje. Visgi ir šiuo atveju galioja tam tikros išimtys, kurios leidžia nesutikti su verslo atstovų iškeltomis sąlygomis.
„Jei vartotojas pageidauja nutraukti sutartį nesulaukęs sutartyje numatyto paslaugų teikimo termino pabaigos, vartotojas turėtų vadovautis sutartyje numatytomis sąlygomis. Jei sutartyje yra numatytos nuolaidos, kurios turi būti sumokamos atsisakius sutarties nepasibaigus paslaugų teikimo terminui, vartotojas turėtų sumokėti šias nuolaidas, tačiau kiekvienu atveju būtų individualiai vertinama, ar vartotojui buvo suteikta galimybė faktiškai pasinaudoti paslaugomis ir ar už šias paslaugas buvo suteiktos faktinės nuolaidos.
Kilus ginčui, kiekvienu individualiu atveju paslaugos teikėjas turėtų įrodyti minėtas aplinkybes“, – priduria pašnekovė.
Paaiškino, ką daryti, jeigu nepavyksta susitarti
Taip pat pažymima, kad sporto klubų klientai, nepavykus rasti bendro sutarimo su įmonių vadovais, gali kreiptis į VVTAT.
„Vartotojui ir paslaugų teikėjui nepavykus rasti bendro sprendimo, vadovaujantis įstatymo nuostatomis, jis pirmiausia turėtų raštu kreiptis į paslaugos teikėją raštiška pretenzija ir išdėstyti savo keliamą reikalavimą.
Paslaugų teikėjas privalo neatlygintinai išnagrinėti vartotojo kreipimąsi ir, kai nesutinka su vartotojo reikalavimais, privalo ne vėliau kaip per 14 dienų nuo vartotojo kreipimosi gavimo dienos pateikti vartotojui išsamų motyvuotą rašytinį atsakymą, pagrįstą dokumentais.
Vartotojui negavus paslaugos teikėjo atsakymo arba gavus atsakymą, kuris vartotojo netenkina, vartotojas turi teisę kreiptis į VVTAT dėl ginčo sprendimo Vartotojų teisių apsaugos įstatyme įtvirtinta vartotojų ir pardavėjų, paslaugų teikėjų ginčų sprendimo alternatyvia (ne teismo) tvarka.
Kartu su prašymu turėtų būti pateikiamos prašyme išdėstytas aplinkybes patvirtinančių dokumentų kopijos, pavyzdžiui, pinigų sumokėjimą už paslaugą patvirtinančio dokumento kopija, kreipimosi į paslaugos teikėją kopija, paslaugos teikėjo atsakymo kopija, sutarties kopija ir kitų turimų dokumentų kopijos“, – teigė VVTAT atstovė.
Gausu ginčų ir kitose verslo srityse
Nesutarimų būta ir kituose verslo sektoriuose. VVTAT nurodo, kad per tris šių metų ketvirčius daugiausia vartojimo ginčų paslaugų srityje kilo dėl atšauktų kelionių ir renginių. Per šį laikotarpį šnagrinėta beveik 650 vartotojų skundų kelionių srityje ir beveik 300 vartotojų skundų kultūros ir pramogų srityje.
Priduriama, kad prekių srityje ginčų dažniausiai kilo dėl elektrotechnikos prekių bei avalynės ir drabužių. Vartotojai skundėsi neišsamia informacija apie siūlomas prekes, prekių komplektacijos neatitikimais, prekių mechaniniais pažeidimais po prekių pristatymo ir šių pažeidimų įrodinėjimo našta, vartotojo pasirinkto teisių gynimo būdo nepaisymu, pardavėjo garantiniais įsipareigojimais bei prekių kokybe.