Lietuvoje prekybos centrai kalėdinę kampaniją pradėdavo daugmaž po Vėlinių – lapkričio pradžioje. Tačiau šiais metais su Kalėdomis susijusių reklamų ir pardavinėjamų prekių galima išvysti jau dabar.
Socialiniuose tinkluose galima aptikti diskusijų, kurių dalyviai pasiskirstę į dvi stovyklas. Vieni teigia, kad toks sprendimas nesuprantamas, o kalėdinė kampanija pradedam per anksti, kiti atkreipia dėmesį, kad tokia praktika vykdoma ir kitose šalyse.
„Tikrai per anksti. Išgirdus tokią reklamą norisi ją perjungti. Iki Kalėdų visas džiaugsmas ir laukimas išblėsta. Galėtų pradėti nuo gruodžio“, – vienoje iš feisbuko grupių pradėtoje diskusijoje rašė moteris.
Jai pritarė ir kita mergina: „Šiame komerciniame amžiuje nebeliko to Kalėdų laukimo ir džiaugsmo. Kai parduotuvių vitrinos papuoštos nuo spalio mėnesio, Kalėdos tokios nuvalkiotos tampa, įprastos, kasdieninės.“
Visgi kiti pastebi, kad kalėdinės kampanijos vykdomos ne tik Lietuvoje:
„Daug kur šiemet prekybininkai jau kalėdines akcijas skelbia. Ne tik Lietuvoje, bet ir visame pasaulyje šiemet taip. Pati mačiau, kai kurios parduotuvės jau advento kalendoriais prekiauja“, – pastebi diskusijos dalyvė.
„Na ir kas, kad šiais metais anksčiau? Jungtinėje Karalystėje taip pat jau lentynose yra kalėdinių dovanų, kiti ruošiasi iš anksčiau“, – rašo moteris.
Nori žmonės suteikti daugiau laiko
„Ikea“ Korporatyvinės komunikacijos vadovė Baltijos šalims Renata Dantė pasakoja, kad kalėdinė prekyba šiemet pradėta panašiu metu kaip ir kasmet – spalio viduryje. Anot jos, taip yra priimtina visame pasaulyje. Tačiau tokį sprendimą nulemia kelios priežastys.
„Pagrindinė tokio sprendimo priežastis yra noras suteikti žmonėms daugiau laiko pasirengti šventėms. Planuojant ir išskirstant pasiruošimo darbus per kelis mėnesius, lengviau išvengti šventinio streso, neplanuotų išlaidų, skubos paskutinėmis savaitėmis ar dienomis“, – sako R. Dantė.
Pasak jos, pastebima, kad ilgesnis laikotarpis aktualus ir pirkėjams, nes tik pasirodžius kalėdinei kolekcijai, jie į savo krepšelius dedasi ne tik namų tekstilę ar lemputes, tačiau renkasi ir kalėdines eglutes, vainikus, šventinius indus.
„Spalį pirkėjai daugiau įsigyja namų tekstilės, lapkritį dažniau krepšeliuose atsiranda žvakės, LED girliandos, kalėdinės žvaigždės, o gruodį populiariausios yra kalėdinės eglutės, vainikai, kalėdiniai žaisliukai, dovanų popierius“, – komentuoja R. Dantė.
Ji pabrėžia, kad darbuotojų ir lankytojų saugumas yra svarbiausias „Ikea“ prioritetas, todėl siekdami saugumo parduotuvėje bei restorane reguliariai dezinfekuojami dažniausiai liečiami paviršiai, užtikrinamas saugaus atstumo laikymasis, sumontuotos papildomos apsauginės sienelės, įrengtos kelios rankų dezinfekavimo stotelės.
Skatina pirkėjų sąmoningumą
Prekybos ir pramogų centro „Ozas“ valdytoja Ina Augulienė pasakoja, kad sprendimas pradėti kalėdinę kampaniją anksčiau buvo priimtas atsižvelgiant į situaciją dėl koronaviruso.
„Atsižvelgdami į susiklosčiusią pandemijos situaciją ir vertindami prevencijos svarbą, šiemet skatiname pirkėjus elgtis sąmoningai. Dėl šios priežasties rudenį pasitikome su rinkodaros kampanija, kviečiančia iš anksto planuoti pirkinius šaltajam sezonui, tarp jų – ir dovanas.
Gruodis kasmet pasižymi gausiais lankytojų srautais, tad šiemet skatiname apsipirkti šventėms anksčiau bei taip apdovanoti save galimybe mėgautis ramiu ir saugiu švenčių laukimu“, – sako I. Augulienė.
Anot jos, gruodį, atsižvelgiant į aplinkybes bus imamasi visų būtinų priemonių, padėsiančių išvengti susibūrimų.
„Šiemet neplanuojame ir masinių išpardavimų, kurie truktų dieną ar dvi bei skatintų staigų lankytojų srauto augimą. Keičiantis sezonams, parduotuvės taikys nuolaidas, tačiau tai bus tradicinis sezoninis išpardavimas, rengiamas laikantis visų saugumo reikalavimų ir rekomendacijų“, – komentuoja „Ozo“ valdytoja.
Ji pastebi, kad lankytojai jau priprato prie naujųjų saugumo taisyklių, tačiau tikimasi, kad atsakingas požiūris išliks ir toliau.
Kalėdiniai pardavimai ir elektroninėse parduotuvėse
Elektroninės parduotuvės „Pigu.lt“ komunikacijos vadovė Raimonda Strazdauskaitė sako, kad kalėdinės atributikos prekių paieška ir užsakymais pradedama rūpintis dar metų pradžioje, bet pati prekyba įsibėgėja rudens pabaigoje.
„Šiuo metu klientai būtent kalėdinės tematikos prekėmis jau pradėjo domėtis, fiksuojame pirmus pardavimus, bet aktyvesnio susidomėjimo sulauksime tradiciškai lapkričio pradžioje.
Prekėmis kalėdinėms dovanoms klientai jau pradeda rūpintis, bet, reikia pripažinti, laukia didžiųjų išpardavimų, nuolaidų. Todėl šiemet nuolaidų sezoną pradėjome anksčiau“, – komentuoja R. Strazdauskaitė.
Anot jos, klientų susidomėjimas elektronine prekyba yra didesnis nei pernai, vidutiniškai 30 proc. didesni pardavimai, todėl šventiniu laikotarpiu tikimasi 30-50 proc. daugiau užsakymų nei pernai.
„Tikime, kad klientai rinksis saugų, patogų apsipirkimą internetu ar mobiliąja programėle ir, saugodami savo sveikatą, vengs spūsčių. Tam stipriai ruošiamės ir siekiame sudaryti visas sąlygas klientams patogiai ir saugiai šventėmis pasirūpinti iš anksto.
Darome išankstinį išpardavimą, rengiame Juodojo penktadienio pasiūlymus, plečiame savo parduotuvių ir prekių atsiėmimo vietų tinklą, ilginame darbo valandas, didiname prekių pristatymo būdų sąrašą“, – pasakoja „Pigu.lt“ atstovė.
Ankstyva kalėdinė kampanija – gerai apgalvotas žingsnis
Lietuvos marketingo asociacijos (LiMA) valdybos narys Giedrius Juozapavičius atkreipia dėmesį, kad toks prekybos centrų ir parduotuvių sprendimas yra gerai apgalvotas rinkodaros žingsnis.
„Mažmeninėje prekyboje formuojant prekių zonas nėra jokio atsitiktinumo, o ypač didžiuosiuose prekybos centruose. Visas planavimas: kur, kada, kokias prekes sudėti yra daromas ne kitai savaite ir ne kitam mėnesiui. Tas planas gimsta kur kas anksčiau.
Dideliems prekybos centrams, reikia nupirkti tam tikrus prekių kiekius, kad būtų galima užpildyti reikiamas zonas. Tai labai anksti planuojama, nes įsijungia tokie dalykai kaip pirkimai, logistika, išvežimas ir reklama. Visa ši grandinė yra labai aiškiai sustyguojama, nes ekspromtu tokiems dalykams nepasiruoši ir per kelias dienas to nepadarysi, ypač kai yra daug prekybos taškų“, – aiškina G. Juozapavičius.
LiMA valdybos narys taip pat pastebi, kad keičiasi ir vartotojų įpročiai, rinkodaros priemonės, todėl turėtume laužyti stereotipinį mąstymą. Tiesa, susiklosčiusi situacija dėl Covid-19 taip pat skatina prekybininkus iš anksto planuoti savo žingsnius.
„Kalėdiniai papuošimai: žaisliukai, eglutės, blizgučiai, lemputės, įvairūs suvenyrai – yra emocinės prekės. Jos nėra pirmo būtinumo kaip duona, miltai ar mėsa. Taigi kuo anksčiau kalėdinės prekės yra prekybos centruose, tuo anksčiau gali būti sužadinta pirkėjų emocija.
Žmogus, galvodamas apie savo saugumą, galbūt prognozuodamas, kad nežino, kaip bus ateityje, jei bus įvesti kokie nors griežtesni apribojimai, teoriškai gali anksčiau susigundyti ir nusipirkti vieną ar kitą dekoraciją“, – aiškina G. Juozapavičius.
LiMA valdybos narys sako, kad koks bus tokios ankstyvos kalėdinės kampanijos rezultatas – nėra aišku. Prekybininkai šiuo atveju prisiima ir tam tikrą riziką, nes prekių kolekcijos yra nupirktos, o kokia bus pirkėjų reakcija – galima tik spėlioti.
„Mums neįprasta, kai kalbos apie Kalėdas prasideda dar iki Vėlinių. Tačiau labai atsargiam vartotojui, kuris iš tiesų labai sąmoningai galvoja, ar tikrai norės eiti į didelius prekybos centrus, kai prasidės gruodžio karštinės – tai į naudą.
Jis tas prekes jau dabar gali apžiūrėti, išsirinkti ir nusipirkt, ko, galbūt, nebūtų linkęs daryti gruodžio mėnesį, kai didesnė dalis tautos vis tiek pajudės į prekybos centrus“, – svarsto G. Juozapavičius.
Už ansktyvos prekybos slypi finansiniai pavojai
Anot „Swedbank“ Finansų instituto vadovės Jūratės Cvilikienės, bet kokioje situacijoje, susijusioje su finansais, svarbiausia yra jų planavimas ir kuo tolygesnis paskirstymas.
„Išankstinis dovanų pirkimas, ruošimasis šventei yra gerai. Tačiau, būtina viena sąlyga – aiškus biudžetas ir sprendimas, kokią sumą galiu išleisti“, – sako J. Cvilikienė.
Tačiau Finansų instituto vadovė pastebi, kad už ankstyvos prekybos slypi ir tam tikri pavojai, ypač šiais metais, kai žmonėms teko gyventi karantino sąlygomis.
„Pavojinga tokios ankstyvos prekybos dalis ta, kad nuolat matydami įvairius papuošimus, dovanas galime sunkiai susivaldyti nenupirkdami daugiau, nei planavome. Ypač šiais metais, kuomet pramogų mažiau, kelionių beveik nebėra, gali kilti natūrali pagunda tą malonumų tuštumą užpildyti pirkiniais.
Patarimas galvojant apie šventes būtų vienas – atsiminti, kad džiaugsmą ir gerą nuotaiką sukuria ne daiktai, o mūsų patirtys, buvimas su šeima, artimaisiais“, – atkreipia dėmesį J. Cvilikienė.
Ji pabrėžia, kad perkant dar vieną papuošimą ar dovaną bendradarbiui verta savęs paklausti, ar man tai nesukurs įtampos ir streso po švenčių, ar pajėgsiu vykdyti mokėjimus, įsipareigojimus ir taupyti, kam esu numatęs.