Praėjusią savaitę vykusiame Lietuvos verslo forume personalo specialistai ir įmonių vadovai kaip tik diskutavo apie darbuotojų motyvaciją Lietuvoje – ko jiems trūksta, kad gaudami didesnes algas būtų laimingi ir darbe nuveiktų daugiau.
Motyvuoja ne tik alga
Informacinių technologijų bendrovės „Wix“ atstovybės Lietuvoje vadovė Monika Laukaitė pastebėjo, kad darbuotojus motyvuoja profesinis augimas.
„Darbuotojams svarbus grįžtamasis ryšys, o ši pareiga krenta ant vadovo pečių. O jis turi mokėti pasakyti ir neigiamus dalykus. Vadovo pareiga sukurti erdvę, kurioje darbuotojai galėtų augti“, – įsitikinusi M. Laukaitė.
Personalo atrankos bendrovės „Alliance for Recruitment“ partneris Andrius Francas atkreipė dėmesį, kad yra įmonių, kurios galvoja, kad darbuotojus motyvuoja tik atlygis.
„Pakėlusios atlygį, jos tikisi, kad darbuotojas bus laimingas. Tačiau tas darbuotojas ateis po 3 mėnesių ir sakys, kad alga jo nebedžiugina.
Todėl reikia žiūrėti plačiau, darbuotojus skatinti ir kitomis priemonėmis“, – sakė specialistas.
„LTG Link“ generalinė direktorė Kristina Meidė komentavo, kad svarbu atsirinkti motyvuotus darbuotojus.
„Svarbu, kad nauji darbuotojai norėtų tapatintis su įmone, matytų, ką nori joje veikti.
Dar labai svarbus yra ir vadovo vaidmuo, jeigu jo akys dega ir jis yra motyvuotas, tada pritrauks ir tokius pat darbuotojus. Tada beliks tik nieko nesugadinti, o žinoti, kada pasakyti gerą žodį ar suteikti tinkamą grįžtamąjį ryšį“, – sakė K. Meidė.
Ji pastebėjo, kad dirbant didelėse įmonėse galima rinktis iš kandidatų gausos ir jiems pasiūlyti gerus atlyginimus.
„Tačiau teko dirbti visokiose įmonėse. Daugiausiai klausimų kilo, kai pradėjau dirbti Raudonajame kryžiuje. Žinojau, kad humanitarinę pagalbą teikiančioje organizacijoje negalėsiu žmonėms pasiūlyti didelių atlyginimų.
Nepaisant to, darbuotojų radome. Todėl svarbu, kad pati įmonė ir jos vadovai tikėtų savo veikla“, – svarstė K. Meidė.
Ji darbą palygino su žmonių bendru gyvenimu šeimoje.
„Abejose gyvenimo srityse galioja panašūs standartai. Juk galima rasti ir vyrą, kuris uždirbs 100–200 eurų daugiau. Tačiau yra tam tikri dalykai, kurie sieja su žmogumi, kurį pasirenkame gyvenimui.
Lygiai tokie patys standartai galioja ir darbe. Jeigu darbuotojas netiki įmone, tada jam atlyginimas bus esminis dalykas. Pažįstu žmonių, kuriems pinigai yra vienintelis motyvas darbe. Tačiau ne visiems. Kitiems svarbus prasmės jausmas, įvertinimas“, – komentavo K. Meidė.
Papildomos naudos
M. Laukaitė atkreipė dėmesį, kad dabar įmonės Lietuvoje darbuotojus dažnai motyvuoja įvairiomis papildomomis naudomis.
„Pastebiu, kad vakarėlių poreikis mažėja, darbuotojai vertina mokymus, seminarus. Jie nori tobulėti. Taip pat darbuotojams svarbios įvairios paslaugos, susijusios su sveikata“, – vardijo ji.
Vis dėlto M. Laukaitė dar kartą pabrėžė ir įmonės vadovo svarbą.
„Tyrimai rodo, kad įmonės vadovas turi tiek pat įtakos darbuotojų emocinei sveikatai, kaip ir jų antra pusė. Taigi, svarbu atrasti gerą vadovą, kuris padėtų darbuotojams augti, tada ir įmonė augs“, – pastebėjo ji.
A. Francas tikino, kad geriausia klausti darbuotojų, kokių naudų jie nori ir tikisi iš darbdavio.
„Vieni nori dirbti iš namų, kitiems svarbus yra sveikatos draudimas. Darbuotojų poreikiai gali būti labai individualūs. Todėl personalo specialistai turi visus darbuotojų pasirinkimus sudėlioti ir tinkamai įforminti reikalingais dokumentais“, – sakė jis.
Produktyvumo didinimas
Anot A. Franco, darbe būtina darbuotojams sakyti tiesą.
„Reikia kalbėtis apie viską, papasakoti, kokia įmonės situacija. Dabar matome, kad produktyvumas visose srityse smuko. Dėl to esame kalti patys. Darbuotojai, kaip vaikai, kuriems viską duodame, ko jie nori. Kažkur yra riba ir ją reikia brėžti.
Jeigu darbuotojams kažką duodame, reikia kalbėtis, kaip nuo to kils jų produktyvumas. Būtina investuoti į tuos dalykus, kurie padės tapti konkurencingesniems“, – komentavo specialistas.
K. Meidė patikino, kad sunkiausia vadovauti gerais laikais.
„Kai situacija prasta, visi susiima ir dirba, tada nereikia galvoti apie produktyvumą, jis savaime kyla, nes žmonės nori dirbti ir padėti įmonei.
Gerais laikais sunku didinti produktyvumą, tačiau tai daryti būtina“, – sakė ji.