Elektroninių cigarečių akcizas turėtų būti didinamas gan sparčiai. Seimui pritarta dėl 2026 m. 1,56 euro už 1 ml akcizo tarifo, 2027 metams – 3,91 euro už 1 ml akcizo tarifui.
Buvo ir alternatyvių siūlymų, kad tarifas didėtų vos keliasdešimt centų, tai yra po 12,5 proc. kasmet, tačiau šiems siūlymams nepritarta ir projektas gražintas tobulinti.
Seimas nepritarė „Nemuno aušros“ partijos siūlymams, kad akcizai elektroninėms cigaretėms būtų didinami ne pagal planą. 2026 metais siūlyta taikyti 0,45 euro už mililitrą skysčio tarifą vietoj 1,56 euro, o 2027-aisiais – 0,50 euro (3,91 euro).
Akcizų didinimu siekiama apriboti probleminio produkto pardavimus. Anksčiau šis produktas jau buvo ribojamas. Buvo apribotos talpos, kiek gali būti skysčio elektroninėse cigaretės. Uždrausta pildomos talpyklos, kai pagausėjo probleminių situacijų. Dabar siekiama didinti produkto kainą, kad jis taptų mažiau patrauklus jaunimui.
Tai yra geras kelias, kai probleminiai ar rizikingi produktai išimami iš rinkos akcizų pagalba. Panašiai buvo ir su spirituotu vynu, kuris buvo vartojamas rizikingoje socialinėje aplinkoje. Akcizui augant sparčiai vartojimas ir šio produkto pardavimui buvo sumažinti iki minimumo.
Iš kitos pusės, remiantis Valstybinės mokesčių inspekcijos duomenimis, pagal surenkamus akcizus, galima spręsti, kad elektroninių cigarečių pardavėjai jau yra pasirengę akcizų didėjimui ir šiuo metu sandėliuose gali būti iki dviejų metų pardavimo atsargos.
Produktas ilgo galiojimo ir tai leidžia pasiruošti akcizų kėlimui. Lygiai taip pat būdavo su stipiuoju alkoholiu, kai akcizai augo sparčiai dar prieš dvi Seimo kadencijas, sandėliai buvo užpildomi mažesnio akcizo prekėmis, tačiau tuo atveju periodai siekdavo apie pusę metų.
Sandėlių užpildymas lems mažą akcizo surinkimą artimiausiu metu iš elektroninių cigarečių ir tai bus naudojama kaip argumentas, kad akcizą reikia mažinti, nes vyksta kontrabanda ir nelegalios rinkos augimas. Realiai rinkos duomenys bus iškreipti artimiausius kelis metus ne dėl negalios rinkos, o dėl sandėlių užpildymo, kuris leidžia produktą parduoti pigiau arba palaipsniui didinti jo pelningumą.
Akcizų politika turėtų būti nuosekli ir priimti trijų metų planai nekeičiami, nes tai gali sumažinti poveikį kenksmingų produktų kontrolei bei stipriai keisti rinkos vartotojų balansą tarp skirtingų produktų. Pavyzdžiui pastūmėti iš mažiau žalingų, link stipriau sveikatą žalojančių ar turinčią didesnę potencialią riziką.
Patiko straipsnis? Užsiprenumeruokite mūsų naujienlaiškį ir gaukite svarbiausias dienos naujienas bei įdomiausius straipsnius kiekvieną darbo dieną 11 val. Tiesiai į Jūsų el. paštą!