LLRI atlikti skaičiavimai rodo, kad šiemet Laisvės nuo mokesčių diena Lietuvoje išaušo šeštadienį, maždaug savaite vėliau nei pernai.
Lietuvos laisvosios rinkos instituto (LLRI) teigimu, 2007 metais gyventojai, verslo įmonės ir organizacijos turėjo dirbti 138 dienas, kad sumokėtų visus mokesčius valstybei.
Nors grynasis vidaus produktas auga sparčiai, mokesčiai pučiasi dar greičiau – didėja ir santykinė (nuo 35,9 proc. 2006 metais iki 38,4 proc. 2007 metais), ir absoliuti mokesčių našta.
2007 m. iš viso planuojama gauti 29 mlrd. Lt mokestinių pajamų. Tai beveik 6 mlrd. Lt daugiau nei 2006 m.
Štai kaip pasiskirsto 2007 metų nacionalinio biudžeto išlaidos, vidutiniškai tenkančios vienam Lietuvos gyventojui (skaičiuota pagal Vyriausybės Seimui pateiktą biudžeto projektą):
Bendroms valstybės paslaugoms – 1327 Lt
Ekonomikai – 1572 Lt
Gynybai – 379 Lt
Viešajai tvarkai palaikyti – 487 Lt
Aplinkos apsaugai – 253 Lt
Poilsiui, kultūrai ir religijai – 251 Lt
Švietimui – 1454 Lt
Socialinei apsaugai – 747 Lt
Sveikatos apsaugai – 412 Lt
Būstui ir komunaliniam ūkiui – 69 Lt
Iš viso: 6950 Lt.
2007 m. vienas Lietuvos gyventojas teismams išlaikyti išleido 45 Lt, Policijos departamentui – 196 Lt, valstybiniams poilsio namams „Baltija“ – 37 ct, Vilniaus universitetui – 44 Lt, Martyno Mažvydo bibliotekai – 5 Lt, Lietuvos šaulių sąjungai – 53 ct, Valstybinei lietuvių kalbos komisijai – 1 Lt, politinėms partijoms – 4 Lt, Valdovų rūmams atstatyti – 11 Lt.
LLRI Laisvės nuo mokesčių dieną pradėjo skaičiuoti 1993 m. Tais metais ji atėjo anksčiausiai – balandžio 13 d.
Kitose šalyse taip pat skaičiuojama laisvės nuo mokesčių diena. Lietuvoje mokesčių našta yra mažesnė negu senosiose Europos Sąjungos valstybėse. Pavyzdžiui, Didžiojoje Britanijoje Laisvės nuo mokesčių diena šiais metais bus birželio 1 d. Kita vertus, Jungtinėse Amerikos Valstijose ši diena buvo švenčiama pusę mėnesio anksčiau nei Lietuvoje – balandžio 30 d.
Tolstanti mokesčių diena, LLRI teigimu, Lietuvoje reiškia, kad mokesčių suma didėja sparčiau nei šalies gyventojų ir įmonių pajamos. Šiais mokesčiais finansuojamos besiplečiančios valstybės išlaidos.
LLRI mokesčių naštą skaičiuoja kaip visų prognozuojamų valstybės mokestinių pajamų (biudžetinių ir nebiudžetinių fondų) bei prognozuojamo grynojo nacionalinio produkto santykį, remdamasis pasaulyje pripažinta metodika. Apskaičiuojant mokesčių naštą pagal šią metodiką nėra įtraukiamos piniginės išlaidos ir laiko sąnaudos, susijusios su mokesčių administravimu, bei valstybės skolinimasis, kuris gali virsti mokesčių našta ateityje.