• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

REKLAMA
Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Praėjus pusmečiui po to, kai lengvatinis 9 proc. pridėtinės vertės mokestis (PVM) maitinimo įstaigoms buvo grąžintas į 21 proc., atstovai neslepia, kad tampa vis sunkiau išvengti nuostolių. Tad vieni ir toliau kelia kainas, kiti atleidžia darbuotojus, o dalis net ir bankrutuoja.

Praėjus pusmečiui po to, kai lengvatinis 9 proc. pridėtinės vertės mokestis (PVM) maitinimo įstaigoms buvo grąžintas į 21 proc., atstovai neslepia, kad tampa vis sunkiau išvengti nuostolių. Tad vieni ir toliau kelia kainas, kiti atleidžia darbuotojus, o dalis net ir bankrutuoja.

REKLAMA

Maitinimo ir gėrimų paslaugų teikimo įmonių apyvarta (be PVM) 2024 m. balandį sudarė 124,1 mln. eurų to meto kainomis, ir, palyginti su 2024 m. kovu, palyginamosiomis kainomis sumažėjo 0,8 proc., skelbė Valstybės duomenų agentūra.

Jos duomenimis, 2024 m. balandį palyginti su 2023 m. balandžiu, maitinimo ir gėrimų teikimo įmonių apyvarta palyginamosiomis kainomis sumažėjo 7,1 proc.

„Ir kaip visada, už pasekmes – uždarytus restoranus, prarastas darbo vietas, investicijas ir t. t. – niekas niekad neatsakys“, – portalui tv3.lt komentavo maitinimo įstaigų atstovas.

REKLAMA
REKLAMA

Pardavimai sumažėjo beveik penktadaliu

„Čili pica“ ir „Čili take away“ tinklus valdančios grupės „LTK food group“ generalinė direktorė Goda Karosaitė visų pirma paminėjo, kad pernai ir šį žiemos sezoną klientus paveikė bendri ekonominiai procesai: augančios palūkanos, brangstantys energetiniai resursai ir pan.

REKLAMA

Šiemet, anot jos, reikšmingą įtaką turėjo ir PVM lengvatos panaikinimas: „Visa tai neigiamai paveikė vartotojų nusiteikimą ir galimybės leisti savo pajamas viešojo maitinimo sektoriuje.“

Kavinių tinklo „Senoji kibininė“ vadovė Justina Židovičienė neslėpė, kad klientų sumažėjimą jaučia: „Matome pagal darbo apimtis, kad jos yra gerokai mažesnės.

Taip pat sumažėjo prekybos vietų vien dėl to, kad padidėjo išlaidos. Palyginus 2023 ir 2024 m. (iki gegužės), pardavimai sumažėjo 17 proc.“

REKLAMA
REKLAMA

Anot jos, sunku pasakyti, ar klientai labiau taupo, mat kibininės meniu nėra brangus, o svečiai užsisako įvairiai.

Pašnekovė pridūrė, kad diena dienai – nelygi, mat per didelius muzikinius renginius vieną kartą lankytojai užsisako vos kažką užvalgyti, kitą kartą užsakymai būna rimtesni.

O restoranų tinklo „Bernelių užeiga“ direktorius Adas Jazbutis klientų sumažėjimo, taip pat ir taupymo, nejaučia:

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

„Mūsų restoranuose visas interjeras labiau pritaikytas švęsti gimtadienius, banketus ir pan. Tai, kai žmonės ateina švęsti, nelabai ir skaičiuoja, ar už 4, ar už 5 eurus.“

Vieną dieną – pelnas, kitą – nuostoliai?

A. Jazbutis nurodė, kad PVM lengvatos panaikinimas turėjo labai didelės įtakos: „Kai turėjome 9 proc., tai ganėtinai lengviau kvėpavome. Buvo, kad čiut čiut daugiau uždirbdavome.

REKLAMA

Grįžus 21 proc. PVM tikrai labai pasijautė ir gan skausmingai. Dabar laviruojame, žinote, tarp pelno ir minuso. Kiekviena diena – skirtinga.“

G. Karosaitė antrino, kad PVM lengvatos panaikinimas sudavė rimtą smūgį visam sektoriui. O logika, anot jos, nėra visai aiški.

„LTK food group“ generalinės direktorės nuomone, kainų pokyčiai ne tik neigiamai veikia viešojo maitinimo verslą, tačiau galų gale paveikia kiekvieną gyventoją ir riboja jo galimybes kokybiškai leisti laisvalaikį.

REKLAMA

„Taip pat matome, kad valstybė nesurinko daugiau mokesčių, kaip žadėjo. Taigi PVM lengvatos panaikinimas nepasiteisino – sukėlė žalą sektoriui ir paslaugų vartotojams, o laukiamos finansinės naudos neatnešė“, – pabrėžė pašnekovė.

O J. Židovičienė atskleidė, kad dėl PVM grąžinimo „Senoji kibininė“ tinklo pajamos sumažėjo 12 proc.: „Verslui tai yra dideli skaičiai.“

Vieni kainas kelia, kiti naštą prisiima sau

G. Karosaitė neslėpė, kad, panaikinus PVM lengvatą, „Čili pica“ tinklas, kaip ir kiti restoranai, esą buvo priverstas peržiūrėti savo kainodarą.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Kiek maistas pabrango, atstovė įvardinti negalėjo, neva kainas lėmė daug skirtingų faktorių. Ji tik paminėjo, kad kainos yra planuojamos taip, kad šiemet jų kelti daugiau nereikėtų. 

Pašnekovė dar pridūrė, kad džiaugiasi klientams galėdama pasiūlyti malonių kainodaros sprendimų. Pvz., pietus, kurių kaina su nuolaidų kortele – nuo 4,90 euro, ir šaltibarščius, visą vasarą kainuosiančius 2,8 euro.

REKLAMA

Be viso to ji paminėjo, kad, nepaisant sunkmečio, restoranų tinklas strateginiais savo sprendimais sugebėjo išauginti svečių skaičių:

„Pernai į restoranų tinklo atnaujinimą investuotas 1 mln. eurų, šiemet į modernizavimą ir plėtrą taip pat planuojame investuoti 1 mln. eurų.“

„Bernelių užeiga“ direktorius pripažino, kad sugrįžus PVM, o darbuotojams norint didesnių atlyginimų, vienintelis gelbėjantis dalykas buvo kainų kėlimas.

REKLAMA

„Kainas kėlėme 10–15 proc. Aš taip įsivaizduoju, kad šių metų gale, jei niekas nepasikeis ir neatsiras kažkokios lengvatos, visi bus priversti dar pakelti kainas apie 10–20 proc.

Tik įdomu, kur ta riba – ar nebus taip, kad kelsime ir paskui sėdėsime tušti. Jei cepelinas kainuos 10 eurų, tai žmonių, galėsiančių sau tai leisti, tikrai bus labai mažai – gal 10–15 proc.“ – komentavo A. Jazbutis.

Vis tik „Senoji kibininė“ restoranuose kainos nesikeitė nuo pat 2023 m. gegužės mėnesio.

„Prisiimame tą naštą sau, kad tik svečiai lankytųsi pas mus. Šį sezoną kainų neplanuojame kelti“, – patikino J. Židovičienė.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Turtingi išvažiuoja, o turistai bijo karo

Šefas ir Viešojo maitinimo įstaigų asociacijos vadovas Liutauras Čeprackas pasakojo, kad nuo Naujųjų metų apyvartos kritimas daugelyje kavinių buvo apie 20–30 proc.

„Kiek šnekėjom su kolegomis, vasaris buvo tragiškas mėnuo visiškai. Visi daugiau ar mažiau pradėjo kelti kainas dėl grąžinto PVM. Prie viso to grožio dar kilo MMA. Tuo metu žmonės mažiau vaikšto į restoranus, apyvartos krenta.

REKLAMA

Dabar jau visi supranta, kad nėra kito kelio, kaip tik kompensuoti visa tai atleidžiant žmones. Taigi dabar po truputį vyksta atleidimai“, – maitinimo įstaigų vardu atviravo pašnekovas.

Vis tik jis pridūrė, kad tai padeda ne visiems – dalis verslų keliauja link bankroto.

L. Čeprackas atkreipė dėmesį ir į tai, kad, nors vasara restoranams dažnai būna pelningas sezonas, reikia nepamiršti, kad bijodami karo nemažai pasiturinčių žmonių, kurie labiausiai ir mėgsta lankytis kavinėse, prisipirko NT Ispanijoje, Italijoje ir kitur.

REKLAMA

„Tai nė kiek nereikėtų abejoti, kad vasaros metu jie išveš savo šeimas svetur. Juk pirmi metai, kaip tie NT nupirkti – žinote, kaip smalsu išvažiuoti, pabūti toje naujoje vietoje.

Taigi, didelė dalis pasiturinčių žmonių pinigus leis ne Lietuvos pajūryje, o užsienyje, o tai atneš tik dar labiau sumažėjusias restoranų pajamas“, – akcentavo šefas.

Jis pabrėžė ir tai, kad anksčiau turistai kompensuodavo vasarą svetur išvykstančius lietuvius, tačiau dabar užsieniečių mažai, nes visi bijo karo grėsmės.

REKLAMA
REKLAMA

Vyksta restoranų skerdykla – „visiems nusišvilpt

Anot „Senoji kibininė“ vadovės, mažėjančią apyvartą lemia ne tik PVM, bet ir MMA didėjimas bei tai, kad egzistuoja didelė maitinimo pasiūla – lankytojai turi rinktis, kur valgyti.

„Bernelių užeiga“ direktorius nurodė, kad vasarą klientų trūkumo dar nejaučia, bet baiminosi, kas buvo atėjus žiemai arba, jei išsigandę kainų lietuviai grįš prie maisto gaminimo namuose.

„Jei nebus kažkokių lengvatų, bijau, kad tikrai reiks priimti kažkokius drastiškus sprendimus, pavyzdžiui, mažinti darbuotojų skaičių, kad ir kaip to daryti nesinori“, – atviravo A. Jazbutis.

Viešojo maitinimo įstaigų asociacijos vadovo vertinimu, po truputį vyksta restoranų skerdykla.

„Visa tai yra dėl to, kad kai kas buvo įsitikinęs, kad mes jau per gerai gyvenam. Liūdniausia, kad yra priimami tokie sprendimai, nekreipiant dėmesio į mūsų problemas. Niekas nėjo su mumis į dialogą. Tuo metu akivaizdu, kad mes gyvename rūpesčiuose, negandose, procesai nedžiugina.

Laikas parodys, kas išgyvens, o kas – ne. Ir kaip visada, už pasekmes – uždarytus restoranus, prarastas darbo vietas, investicijas ir t. t. – niekas niekad neatsakys. Ant mūsų visiems nusišvilpt“, – komentavo L. Čeprackas.

Šiaip pakeliavus po Italija susidariau nuomonę, kokia brangi šalis yra Lietuva. Kai Italijoje brangiausias puodelis kavos 2 Eur (vidutiniškai 1 eur), kai pica vid. 7-9 su nuostabiu vaizdu turistu lankomoje vietoje, o Lietuvoje prekybcentyje tinklinej picerijoje apie 10 eur. O Lietuvos prekybinikai vis verkia kaip sunku pragyventi, nepragyvena su tokias arkliškais ankainiais. Gal problema kad uzsienyje dirba ir patys savininkai kad sanaudos butu mazesne, o ne vazineja su BMW lizinginiu po spa, po metu darbo nori gyventi name, pirkti buta Palangije ar Ispanijoje, tuomet aisku kad sunku pragyventi.
branginkit ir kuo daugiau
Ir man dzin. Kelkit kiek tik norit.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų