„Regitros“ atstovas neslėpė, kad pasitaiko atvejų, kai egzaminą laiko ne tas asmuo arba su savimi turi draudžiamą įrangą. O pabėgimas nuo policijos gudravimą tik patvirtina. Tačiau buvę ir tokių atvejų, kuomet egzaminą sukčiaujant išlaikyti pavyko ir apgaulė išaiškėjo tik vėliau.
Kandidatų tapatybės prieš egzaminus tikrinamos du kartus, naudojami ryšio ir metalo detektoriai, veidrodžiai, kameros ir atitvarai. Vis tik egzaminų įrašų patikrinama vos daugiau nei 1 proc. Tad kontrolę bandoma stiprinti, taikyti dideles nuobaudas.
Policijos teigimu, sukčiavimų Lietuvoje kasmet daugėja net po 20 proc. Jie nurodė, kad už padirbtą vairuotojo pažymėjimą gali grėsti laisvės atėmimas iki 4 metų.
Pasiuntus kitą lakyti egzamino, nubausti abu
„Regitros“ Korupcijos prevencijos pareigūnas Edmundas Bogavičius neslėpė – egzaminus laikančiųjų būna įvairaus amžiaus, tad kartais nutinka taip, kad nuotrauka dokumente neatitinka kliento realybėje.
Kalbėdamas apie teorijos egzaminą, jis nurodė, kad darbuotojai yra apmokyti, kaip įsitikinti, ar dokumentas – nepadirbtas, į kokius asmens bruožus atkreipti dėmesį, esant poreikiui – užduoti papildomų klausimų. O kylant abejonėms, ar tai tas žmogus, pasikviesti kolegą.
Atėjus į klasę vėl vyksta toks pats patikrinimas. Anot pašnekovo, dviejų etapų patikrinimas vykdomas ir praktikos egzaminų metu – teikiant prašymą ir susitikus su egzaminuotoju.
„Jei nustato, kad čia yra tikrai ne tas asmuo, yra pranešama policijai, kad jie įvertintų situaciją. Dažnu atveju tie asmenys, kurie bando ateiti laikyti egzaminą už kažką kitą, palikę dokumentą pabėga. Tai įrodo tą faktą, kad tai tikrai buvo ne tas asmuo.
Esame nustatę atvejų, kai asmenys nebuvo identifikuoti mūsų darbuotojų, tačiau gavome pranešimų, kad egzaminą laiko ne tie asmenys. Perdavėme informaciją policijai, kuri pradėjo ikiteisminius tyrimus. Ir šiandien turime aiškius atsakymus, kad egzaminą laikė du ne tie asmenys. Jiems – baudžiamoji atsakomybė, skirtos, berods, 1,5 tūkst. eurų baudos“, – pasakojo „Regitra“ atstovas.
Jis pridūrė, kad nubaustas buvo ir tas žmogus, kuris fiziškai buvo klasėje, ir tas, už kurį egzaminas buvo laikomas. Tokiu atveju egzaminų rezultatai būna panaikinami ir šie žmonės 1 metus negali laikyti jokių vairavimo egzaminų.
Nustatyti 55 atvejai, gudraujant egzaminų metu
E. Bogavičius įvardijo, kad teorijos egzamino metu draudžiama naudotis bet kokiomis ryšio priėmimo ir perdavimo priemonėmis.
Anot jo, klasėse yra daug kamerų, filmuojančių kiekvieną mokinį, yra papildomi veidrodžiai, Vilniaus filiale įrengti atitvarai, kurie užstoja vaizdą, jei būtų bandoma filmuoti paslėpta kamera.
Darbuotojai yra apmokinti, kaip turi stebėti, prižiūrėti mokinius. Naudojami ryšio ir metalo detektoriai. Ateinant negalima turėti telefono, išmaniųjų laikrodžių, didelių papuošalų, ausinių ir kt.
„Dar vyksta teisėkūros pakeitimai. Mes esame teikę siūlymų, kad būtų pakeisti atitinkami teisės aktai ir būtų numatytos administracinės nuobaudos. T. y. būtų ne tik uždrausta laikyti egzaminus 1 metus, bet tokie asmenys realiai sulauktų piniginių nuobaudų.
Tiek tie, kurie atvyko laikyti egzaminą vietoje kažko, tiek tie, kurie organizuoja tokią veiklą, pasakinėja atsakymus. Nuo 2021 metų iki šios dienos nustatyti 55 atvejai, kai į egzaminą atvyko kitas asmuo arba kilo įtarimų dėl įrangos. Nors tai – neypatingai daug, palyginti su bendru laikančiųjų skaičiumi, tie skaičiai neramina“, – dėstė korupcijos prevencijos pareigūnas.
Jo teigimu, pastaruoju metu nebuvo nustatyta jokių atvejų, kuomet „Regitros“ darbuotojai padėtų išlaikyti egzaminą.
Egzaminuotojams – įspėjimai ar atleidimas iš darbo
Pasak E. Bogavičiaus, besimokantys vairuoti turėtų būti susikoncentravę į teorinį ir praktinį vairavimo mokymąsi, o ne į tai, kaip sukčiauti.
Mat tai nėra egzaminas, kurį tereikia išlaikyti – šių žinių ir gebėjimų, anot specialisto, reikės kasdien dalyvaujant eisme, dėl savo ir aplinkinių saugumo.
Kalbėdamas apie darbuotojus, prisidedančius prie korupcijos, „Regitros“ atstovas neslėpė, kad tokių atvejų būna:
„Esame nustatę netinkamą mūsų darbuotojų elgesį. Pernai iš darbo buvo atleistas 1 darbuotojas už akivaizdžiai nepažymėtas klaidas. Šiemet už korupcinio pobūdžio nusikalstamas veikas atleisti 2 darbuotojai.“
Vis tik pašnekovas pažymėjo, kad Lietuvoje yra apie 300 vairavimo mokyklų ir iki 1,5 tūkst. instruktorių. Anot jo, žmonių yra visokių, taip pat ir pokalbių.
E. Bogavičiaus teigimu, būna kalbų, kad kažkas kažkam padėjo, kad su kažkuo susitarė, pasiūlė padėti, o tai gali užtraukti baudžiamąją atsakomybę. Tad instruktoriai, jei bandoma su jais tartis ar siūlyti kyšį, privalo apie tai pranešti.
„Ar egzaminuotojai tikrai gali padėti išlaikyti praktikos egzaminą? Na, vairuoja pats klientas. Buvę, kai pasakė, kad dėl kažko susitarė, nors išaiškėjo, kad žmogus pats laikė ir išlaikė tą egzaminą. Mes atliekame egzaminuotojų kontrolę, vaizdo įrašų peržiūrą.
Pasitaiko darbo broko, kai darbuotojas nepastebėjo ir nepažymėjo visų klaidų. Tačiau ne visais atvejais tai yra kažkokia korupcija. Egzaminas vyksta dinamiškoje aplinkoje, eisme, kur yra daug faktorių, tad ne visus galima pastebėti. Dėl darbo broko, kai buvo nepažymėtos klaidos, darbuotojams skiriami įspėjimai. 2022 m. juos gavo 11 egzaminuotojų, šiemet – 6“, – įžvalgomis dalijosi pašnekovas.
Iš 78 tūkst. peržiūrėta 900 egzaminų
Korupcijos prevencijos pareigūnas nurodė, kad vairavimo egzaminų kiekis šalyje yra didžiulis. Vien šiais metais iki šios dienos yra virš 78 tūkst. įvykusių praktikos egzaminų.
„Mes neturime tokių resursų, kad galėtume juos visus peržiūrėti, bet taikome rizikos metodus, pagal kuriuos atrenkame, kurių egzaminų įrašus peržiūrėti. Tiek kontrolės tikslais, tiek dėl privačių interesų vykdymo, tiek dėl gaunamų pranešimų.
Šiemet buvo įdarbinti du papildomi darbuotojai būtent egzaminams peržiūrėti. Šiemet peržiūrėta virš 900 egzaminų. Tikslas nėra peržiūrėti kažkokio skaičiaus, o siekti gerinti egzaminuotojų kompetencijas, ką reikia tobulinti, kad klaidos nesikartotų“, – kalbėjo E. Bogavičius.
Jis pabrėžė, kad, jei kas nors žino apie neteisėtą elgesį, yra skatinami apie tai pranešti įmonės pranešimų kanalu [email protected], internetine forma arba pasitikėjimo telefonu. Pranešti galima ir tiesiogiai teisėsaugai.
Gausesni sukčiavimo atvejai, baudos ir laisvės atėmimas
Policijos departamento Komunikacijos skyrius nurodė, kad nekaupia informacijos apie tai, kiek būna neteisėtų atvejų dėl vairavimo egzaminų ar padirbtų, nelegaliai įsigytų vairuotojo pažymėjimų, mat jie įeina į bendrą sukčiavimų statistiką.
„Kalbant apie ją, 2021 ir 2022 m. fiksavome tendenciją, kad sukčiavimų kasmet didėja (maždaug po 20 proc. kasmet). Šių metų tendencijos to nerodo – per 6 mėnesius sukčiavimų skaičius sumažėjęs 4 proc., lyginant su praėjusių metų analogišku laikotarpiu“, – rašė atstovai.
Policijos departamentas pabrėžė, kad už vairuotojų pažymėjimų klastojimą grėstų baudžiamoji atsakomybė.
Atstovų aiškinimu, tas, kas pagamino netikrą ar suklastojo tikrą asmens tapatybės kortelę, pasą, vairuotojo pažymėjimą ar valstybinio socialinio draudimo pažymėjimą arba žinomai netikrą / suklastotą laikė, gabeno, siuntė, panaudojo, realizavo, baudžiamas areštu arba laisvės atėmimu iki 4 metų.
Jie nurodė, kad už bandymus apgauti ir parduoti netikrus vairuotojų pažymėjimus, taip pat numatyta baudžiamoji atsakomybė. Priklausomai nuo apgaule įgytos turto vertės, už tai gali grėsti viešieji darbai, bauda, laisvės apribojimas, areštas arba laisvės atėmimas nuo 3 iki 8 metų.
Tai ir turim...deja...