Norint įvertinti kaupimo naudą ar jos nebuvimą, reikėtų žinoti ne tik tai, kiek pats pinigų pervedei ar kiek jų pervesta iš valstybės biudžeto. Taip pat pravartu žinoti, kiek paaugo ar sumažėjo turto vertė, kokius mokesčius nuskaičiavo turto valdytojai.
Tačiau gauti iš jų informaciją apie nuosavus pinigus gali būti gana sudėtinga ar net kainuoti papildomus pinigus.
Verčia gaišti laiką ir mokėti papildomai?
Į naujienų portalą tv3.lt kreipėsi skaitytojas Mindaugas, savo kailiu patyręs, kad sužinoti apie pensijai sukauptus nuosavus pinigus yra sudėtinga.
Jis pasakojo esąs ilgametis „Swedbank“ klientas, kaupiantis antroje pensijų pakopoje. Nesinaudodamas kitomis šio banko paslaugomis ir norėdamas pereiti į kitą, prieš kurį laiką jis uždarė visas turėtas sąskaitas.
Pasak Mindaugo, jis turi galiojančius prisijungimo prie banko kodus ir galimybę autentifikuotis per „Smart ID“, tačiau negali peržiūrėti savo sukauptos pensijos, nes neturi aktyvios sąskaitos banke.
„Kreipiausi telefonu, man buvo nurodyta, kad turiu asmeniškai apsilankyti banko skyriuje arba atsidaryti sąskaitą.
Mano klausimas: kodėl, turėdamas galiojančius prisijungimo duomenis ir atitinkamus identifikavimo įrankius, negaliu lengvai pasiekti savo sukauptos pensijos informacijos? Kodėl aš, kaip klientas, esu verčiamas atidaryti naują sąskaitą, norėdamas matyti savo pinigus, kurie yra saugomi „Swedbanke“ kaip pensija?“ – piktinosi skaitytojas.
Bankai nuolat mažina klientų skyrių skaičių ir taip verčia kuo daugiau naudoti elektronines paslaugas. Tačiau, kaip įsitikino Mindaugas, jo atveju viskas yra kitaip.
„Tai ne tik kelia nemažai nepatogumų, bet ir kelia klausimų dėl galimų vartotojo teisių pažeidimų ar net neteisėto banko pasipinigavimo, verčiant atsidaryti sąskaitą tam, kad gautum informaciją apie savo asmeninius pinigus.
Norėčiau sužinoti, ar šiuo atveju nesusiduriu su mano vartotojo teises ribojančiu elgesiu ir kokių žingsnių galiu imtis norėdamas užtikrinti savo teisę pasiekti informaciją apie savo pensijos lėšas negaišdamas registracijų, vizitų ir t.t.“ – teiravosi skaitytojas.
Blogai pakonsultavo ar ne taip suprato?
„Swedbank“ atstovas ryšiams su visuomene Gytis Vercinskas informavo, kad konkrečios situacijos bankas komentuoti negali, kad nebūtų atskleista konfidenciali, įstatymų saugoma informacija apie pensijų sąskaitas.
Pasak atstovo, pensijų kaupimo sutarties informacija gali būti atskleista tik patiems klientams ar jų atstovams, o tretiesiems asmenims – tik įstatymų numatytais atvejais.
„Mūsų prioritetas – klientų duomenų saugumas. Todėl gyventojui pateikus užklausą gauti informaciją apie sąskaitas, sutartis ar bet kokią kitą konfidencialią informaciją paštu, el. paštu ar telefonu, kai nėra galimybės tinkamai identifikuoti informacijos prašančio asmens, pateikti prašomos informacijos neturime teisės, nes negalime rizikuoti atskleisti konfidencialių duomenų tam teisės neturinčiam asmeniui“, – komentavo G. Vercinskas.
Anot jo, norėdamas gauti informaciją apie savo turimą sutartį, klientas turėtų kreiptis tokiu būdu, kad būtų galima tinkamai nustatyti jo tapatybę.
T. y. pateikti laisvos formos prašymą, pasirašytą kvalifikuotu elektroniniu parašu, arba atvykti į banką tiesiogiai su savo asmens tapatybę patvirtinančiu dokumentu (pasu arba asmens tapatybės kortele).
„Tam tapti mūsų banko klientu nėra būtinybės. Visą reikiamą informaciją dėl vizito padalinyje arba prašymo pateikimo kolegos maloniai suteiktų paskambinus į banko konsultacijų centrą“, – nurodė „Swedbank“ atstovas.
Jis patikslino, kad pensiją kaupiantys klientai turi turėti sąskaitą, nes kartu su sąskaita jie turi Elektroninių paslaugų sutartį (paprasčiau tariant, prisijungimo priemones). Ji būtina norint tinkamai identifikuoti prie interneto banko besijungiantį asmenį. Už sąskaitą, kuria nesinaudojama, mokestis esą nėra imamas.
Vartotojas turi gauti nemokamą prieigą
Komercinius bankus, kaip ir pensijų kaupimo valdymo bendroves, prižiūri Lietuvos bankas (LB).
Komentuodamas skaitytojo nusakytą istoriją, LB informavo, kad vartotojas turi teisę gauti nemokamą prieigą prie savo pensijos kaupimo informacijos ir tokią prieigą finansų rinkos dalyvis privalo suteikti.
„Kokia forma jis tą padarytų, priklauso nuo jo naudojamų priemonių. Atkreipiame dėmesį, kad finansų rinkos dalyvis privalo užtikrinti patikimą klientų duomenų apsaugą, skirtingi finansų rinkos dalyviai gali rinktis skirtingas priemones“, – nurodė LB.
Šiuo konkrečiu atveju LB siūlo gyventojui kreiptis į banką ir paprašyti nemokamos prieigos prie pensijų fondų sąskaitos ir fondo ataskaitų:
„Jeigu klientas su banku nerastų bendros kalbos, galėtų kreiptis į Lietuvos banką.“
Patiko straipsnis? Užsiprenumeruokite mūsų naujienlaiškį ir gaukite svarbiausias dienos naujienas bei įdomiausius straipsnius kiekvieną darbo dieną 11 val. Tiesiai į Jūsų el. paštą!