To nepadarius, po kurio laiko bankai gali gerokai apriboti arba ir visiškai sustabdyti bankinių paslaugų teikimą – pavyzdžiui, stabdyti mokėjimus ar įšaldyti sąskaitą.
Be kita ko, prireikus, bankai informacija apie klientus dalijasi su valstybės institucijomis – pavyzdžiui, Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba.
Specialistai tikina, kad gyventojams privalu atnaujinti savo duomenis dėl to, kad būtų išvengta nusikaltimų.
Prašo klientų duomenų
Sausio pradžioje ne vienas gyventojas gavo pranešimus iš savo bankų.
„Atėjo laikas peržiūrėti ir atnaujinti savo duomenis. Jūsų patogumui pateikiame Jūsų anksčiau mums pateiktus duomenis, kuriuos reikia peržiūrėti. Peržvelkite ir, jei reikia, pakoreguokite. <...>
Atkreipiame dėmesį, kad Jūsų duomenys yra pateikiami „Swedbank“ grupės įmonėms, veikiančioms Lietuvoje, kurių paslaugomis Jūs naudojatės, siekiant užtikrinti, kad Jūsų duomenys būtų teisingi ir atnaujinti“, – savo klientus įspėja „Swedbank“.
Panašių raginimų sulaukė ir SEB klientai:
„Prašome patikrinti ir atnaujinti duomenis. Prašom pateikti išsamią ir teisingą informaciją apie save ir savo finansinius įpročius atnaujinant Fizinio asmens anketą.“
Anketose gyventojai prašomi pateikti informaciją, iš kokių šaltinių, kiek pajamų gauna, kiek pinigų išleidžia, ar nėra susiję su politikais ir pan.
Neužpildžius klausimyno paslaugų neteikia
„Swedbank“ atstovas ryšiams su visuomene Gytis Vercinskas paaiškino, kad bankas reguliariai prašo klientų užpildyti klausimyną fiziniams asmenims reguliariai.
„Pokyčių procese nėra, to klientų prašome jau ne vienerius metus“, – patikino banko atstovas.
Anot jo, visą su tuo susijusią informaciją galima rasti banko tinklalapyje, dažniausiai užduodamų klausimų skiltyje.
„Remiantis teisės aktais, laiku klientui neužpildžius Kliento klausimyno fiziniams asmenims, bankas negalės klientui teikti dalies ar visų paslaugų.
Tai reiškia, kad gali būti taikomi apribojimai, naudojantis banko sąskaita, mokėjimo kortele(-ėmis), „Swedbank“ interneto banku ir išmaniąja programėle, taip pat gali būti nebeteikiamos kitos paslaugos“, – nurodė G. Vercinskas.
Jis patikino, kad klientai vėl naudotis paslaugomis gali tuomet, kai pateikia užpildytą Kliento klausimyną fiziniams asmenims.
Blokuoja sąskaitą ir kortelę
SEB banko valdybos narė, Stebėsenos ir prevencijos tarnybos direktorė Vilija Nausėdaitė paaiškino, kad klientų duomenų rinkimas ir atnaujinimas – viena iš pareigų, kurios įstatymu yra įpareigoti bankai siekiant vykdyti pareigą „Pažink savo klientą“.
Siekiant duomenų aktualumo, klientas privalo juos reguliariai patvirtinti arba atnaujinti, jeigu įvyko pokyčių (pvz.: pasikeitė gyvenamoji vieta, pajamų šaltiniai ir pan.).
„Jeigu klientas nepateikė duomenų nustatytu laiku, jam gali būti apribota galimybė naudotis interneto banko paslaugomis tol, kol bus pateikta reikalinga informacija.
Jeigu klientas ir toliau ignoruoja banko prašymus atnaujinti informaciją, finansų įstaiga gali užblokuoti kliento sąskaitą, mokėjimo kortelę arba nutraukti paslaugų teikimą kaip kraštutinę priemonę su klientais, kurie atsisako pateikti aktualią informaciją“, – įspėjo V. Nausėdaitė.
Pasak jos, artėjant aktualios kliento anketos galiojimo terminui, klientai yra informuojami apie duomenų atnaujinimo būtinybę iš anksto ir per kelis kanalus: pranešimais interneto banke, el. paštu, telefonu ar registruotais laiškais.
„Klientams rekomenduojame atnaujinimo veiksmų neatidėlioti, tai padaryti kuo greičiau, kad būtų išvengta paslaugų teikimo sutrikimų.
Dedame visas pastangas, kad klientui procesas būtų kuo paprastesnis ir aiškesnis. Klientai iš anksto informuojami apie artėjantį duomenų atnaujinimo terminą, o prireikus jie gali gauti pagalbą interneto banke, telefonu arba tiesiogiai klientų aptarnavimo centre“, – komentavo V. Nausėdaitė.
Ji patikino, kad duomenų atnaujinimas užtrunka vos kelias minutes, ir, kai tik tai padaroma, paslaugų teikimas automatiškai pratęsiamas naujos anketos galiojimo terminui, o jei buvo apribotas – atnaujinamas.
Kad nekeltumėte įtarimų
Pasak Lietuvos banko (LB), finansų įstaigos privalo užkirsti kelią finansiniams nusikaltimams, tinkamai įgyvendinti kovos su sukčiavimu priemones ir tarptautines sankcijas.
Esą jos turi surinkti informaciją apie klientus, kad žinotų jų mokėjimo įpročius, pajamų šaltinius ir galėtų reaguoti į neįprastą veiklą, susijusią su vykdomomis operacijomis. Šią informaciją įstaigos turi nuolat tikrinti ir atnaujinti.
Joms draudžiama vykdyti mokėjimo operacijas, jeigu negalima suprasti jų pobūdžio, kliento vykdomos veiklos, jeigu jis nepateikia informacijos apie savo turto ir piniginių lėšų šaltinius.
Nepateikus bankų prašomos informacijos, jie turi teisę apriboti naudojimąsi paslaugomis (pvz., negalėsite atlikti mokėjimų, naudotis mokėjimo kortele ir pan.), o kraštutiniu atveju – iš viso neteikti paslaugų.
LB Mokėjimo paslaugų priežiūros skyriaus vyr. teisininkas Augustinas Ankštutis paaiškino, kad draudžiama vykdyti sandorius per sąskaitas, užmegzti ar tęsti dalykinius santykius, kai bankai neturi galimybių įvykdyti įstatymo reikalavimų.
Pavyzdžiui, jeigu klientas nepateikia duomenų, patvirtinančių jo tapatybę, jei pateikia ne visus duomenis ar jie klaidingi, jeigu klientas vengia pateikti informaciją dėl tapatybės.
„Kitaip tariant, bankai turi teisę nevykdyti kliento operacijų, jeigu klientas atsisako, vengia ar kitaip nepateikia prašomos informacijos.
Svarbu pastebėti, kad prašomi dokumentai ir duomenys turėtų būti naudingi konkrečioje situacijoje ir leidžiantys tinkamai ir išsamiai suprasti kliento dalykinių santykių tikslą, numatomą pobūdį, tinkamai įvertinti kliento rizikas, nustatyti jo lėšų ir/ar turto kilmę ir kt.“ – vardijo LB teisininkas.
Jis atkreipė dėmesį, kad kilus klausimų, kodėl jų prašo vienokios arba kitokios informacijos, klientai turi teisę paprašyti bankų tai paaiškinti.
„Tuo atveju, jei dėl tam tikrų priežasčių banko prašomos informacijos klientas pateikti negali arba abejoja dėl jos pateikimo, rekomenduotina pirmiausia kreiptis į banką ir aptarti galimus situacijos sprendimo būdus (pvz., dėl kitų lygiaverčių dokumentų pateikimo, dėl reikalaujamos pateikti informacijos apimties ir eiliškumo ir pan.)“ – komentavo A. Ankštutis.
Patiko straipsnis? Užsiprenumeruokite mūsų naujienlaiškį ir gaukite svarbiausias dienos naujienas bei įdomiausius straipsnius kiekvieną darbo dieną 11 val. Tiesiai į Jūsų el. paštą!