Vilniuje pirmadienio rytą nukritus bendrovės DHL krovininiam Ispanijoje registruotam orlaiviui, Teisingumo ministerijos Transporto avarijų ir incidentų skyriaus vadovas Laurynas Naujokaitis sako, kad tirti šio įvykio saugą ir avarijos priežastis atvažiuoja tyrėjai iš Vokietijos, Ispanijos ir Jungtinių Amerikos Valstijų (JAV), o pats tyrimas truks maždaug metus.
„The Wall Street Journal“ cituojama JAV nacionalinė transporto saugos taryba (NTSB), kuri paskelbė į Vilnių siunčianti tyrėjus, įskaitant „Boeing“ atstovus ir Federalinės aviacijos administracijos valdininkus, kurie padės Lietuvos tyrėjams.
„Šiuo momentu turiu patvirtinimą, kad iš Vokietijos jau vyksta keturi tyrėjai, iš Ispanijos atvyks du tyrėjai, o iš JAV atvyks iš viso 12 žmonių“, – LRT laidoje „Dienos tema“ pirmadienį sakė L. Naujokaitis.
Anot jo, Jungtinių Valstijų delegacijoje keturi žmonės atstovauja šios šalies Nacionalinei transporto saugos tarybai (angl. National Transportation Safety Board, NTSB), trys žmonės yra iš Federalinės aviacijos administracijos ir penki – iš „Boeing“ kompanijos, pagaminusios Vilniuje sudužusį lėktuvą.
Ministerijos atstovo teigimu, šių specialistų tyrimas gali trukti apie metus.
„Pagal Europos Sąjungos teisės aktus pageidautina (tyrimą baigti – BNS) kuo greičiau, bet tikėtina, kad tai užtruks vienus metus. Mažiausiai metus, bet mes kai surenkame faktinę informaciją, ją patvirtiname, mes galime skelbti ir tarpinius pranešimus su tarpine informacija“, – pridūrė jis.
Pasak L. Naujokaičio, policijos pareigūnai ir aviacijos ekspertai įrodymus rinks išvien, pastarieji šį darbą koordinuoja.
„Saugos tyrėjai yra mūsų komanda, jie yra aviacijos ekspertai. Tarkime, Policijos departamentas neturi tam tikrų žinių ir ko ieškoti, ir panašiai. Tai mūsų darbas yra pirmiausia įrodymų rinkimas avarijos vietoje ir prioritetas, aišku, savirašių (vadinamųjų juodųjų dėžių – BNS) suradimas ir kuo greitesnis išsiuntimas juos iššifruoti“, – LRT kalbėjo Transporto avarijų ir incidentų skyriaus vadovas.
Jis pažymėjo, kad lėktuve yra du savirašiai: skrydžio duomenų savirašis, įrašantis visus orlaivio duomenis, tarp jų greitį, aukštį, vairų atsilenkimo kampus, ir kabinos pokalbių savirašis, įrašantis įgulos pokalbius.
Teisingumo ministerija pirmadienį pranešė apie lėktuvo avariją informavusi jo registracijos ir naudotojo valstybės Ispanijos saugos tyrimų instituciją (CIAIAC), lėktuvo projektavimo ir gamybos valstybės JAV saugos tyrimų instituciją (NTSB), Tarptautinę civilinės aviacijos organizaciją (ICAO), Europos Komisiją, Europos Sąjungos (ES) aviacijos saugos agentūrą.
„Pirmą sykį istorijoje“
L. Naujokaitis naujienų portalui „15min“ anksčiau taip pat pabrėžė, kad šio tyrimo tikslas nebus nustatyti, kas kaltas dėl avarijos.
„Saugos tyrimo vienintelis tikslas, tai yra ateityje išvengti avarijų ir incidentų, o ne nustatyti, kas kaltas ar atsakingas. Nes kas kaltas ir atsakingas nustato teisminės institucijos, mūsų tyrimas yra orientuotas tik į aviacijos saugą ir yra nepriklausomas nuo kitų ikiteisminių administracinių tyrimų, kuriais siekiama nustatyti, kas kaltas“, – aiškino jis.
Be to, L. Naujokaitis teigė, kad su tokia situacija Lietuvos institucijos susidurs pirmą kartą.
„Tokio masto avarija turbūt yra pirma per nepriklausomos Lietuvos istoriją“, – sakė jis.
Vilniuje prie oro uosto pirmadienį apie 5.30 val. nukrito besileidžiantis DHL krovininis orlaivis. Juo skrido keturių žmonių įgula, žuvo Ispanijos pilietis, dar vienas ispanas, taip pat vokietis ir lietuvis buvo sužeisti.
Nukritęs orlaivis „Boeing 737“ priklausė Ispanijos oro bendrovei „Swift Air“ ir naudotas DHL siuntoms gabenti. Jis skrido iš Vokietijos miesto Leipcigo.