Šešėlinis švietimo, mokslo ir sporto ministras, Seimo narys Eugenijus Jovaiša pažymėjo, kad mokyklose turėtų būti sekami individualūs moksleivių pasiekimai per visą mokykloje praleistą laiką. Taip pat atsižvelgta į moksleivių darbą neformaliame ugdyme.
„Mes užmiršome įvertinti brandą. Aiškiai, suprantamai įvertinti brandą. Užmiršome sekti individualius žmogaus pasiekimus per 12 metų. <...> Mes užmiršome tai, kad mūsų vaikai savo brandą brandina ir neformaliame ugdyme – ir meno mokyklos, ir dailės mokyklos, ir būreliai, ir sporto, ir menų, ir visokie kitokie. Jie brandoje nedalyvauja“, – spaudos konferencijoje ketvirtadienį kalbėjo E. Jovaiša.
100 balų sistemą
Todėl partija siūlo keisti vertinimo sistemą mokyklose, įvedant 100 balų sistemą, įvertinimui įtraukiant ir pasiekimus neformaliajame ugdyme.
„Trumpai tariant, vertinama iš keturių dalių – egzaminai, vidurkiai, baigiamasis darbas ir neformalaus ugdymo metu įgytos kompetencijos“, – kalbėjo E. Jovaiša.
„Manome, kad ugdytinio brandos aukščiausias laipsnis yra 100 balų. Kol kas manome, kad brandai įrodyti užtektų 60 balų“, – pridūrė Seimo narys.
Jo teigimu, moksleiviams būtų privalomi penki egzaminai – lietuvių kalbos, matematikos, užsienio kalbos, pilietinės brandos bei gamtos mokslų. Visi jie sudarytų po 10 proc. galutinio vertinimo, kartu – 50 proc. galutinio moksleivio įvertinimo.
Pilietinės brandos egzaminas, anot E. Jovaišos, būtų panašus į tai, kas dabar vadinama istorijos egzaminu, kartu įtraukiant konstitucinę teisę, etiką ir kitus dalykus. Gamtos mokslų egzaminas būtų pasirinktinai chemijos, biologijos arba fizikos.
Tuo metu moksleivių pažymių vidurkius valstiečiai siūlo skaičiuoti ne visus 12 metų, o nuo 8 klasės. Baigiamasis darbas, nors dabar naudojamas Lietuvos ugdymo sistemoje, yra savanoriškas, o ne privalomas. Jis, kaip svarstė E. Jovaiša, galėtų būti naudojamas kaip motyvacijos įrodymas stojant į aukštąsias mokyklas.
„Baigiamasis darbas, aš jį suprantu tai, kad jis turėtų parodyti [moksleivio] individualią brandą, individualius polinkius, įgytas kompetencijas ir rodytų asmenybės polinkį į vieną ar kitą veiklą“, – sakė E. Jovaiša.
Kartu partija siūlo keisti stojimo į aukštąsias mokyklas tvarką.
„Stojimas į aukštąją mokyklą turėtų vykti kaip dabar visoje Europoje ir visame pasaulyje – pagal pačios aukštosios mokyklos nusistatytas taisykles ir kriterijus“, – pažymėjo E. Jovaiša.
Siūloma, kad naujoji vertinimo tvarka įsigaliotų ne anksčiau nei 2027 metais.