• tv3.lt antras skaitomiausias lietuvos naujienu portalas

Komentuoti
Nuoroda nukopijuota
DALINTIS

Tarptautinė Energetikos Agentūra Lietuvai siūlo įvesti visuotinį taršos mokestį automobiliams. Nors šalis jau atsisakė rusiškų energijos šaltinių, ekspertai pabrėžia būtinybę mažinti taršą transporto sektoriuje ir spartinti žaliąją transformaciją – ar Lietuva pasiruošusi tokiam pokyčiui?

Tarptautinė Energetikos Agentūra Lietuvai siūlo įvesti visuotinį taršos mokestį automobiliams. Nors šalis jau atsisakė rusiškų energijos šaltinių, ekspertai pabrėžia būtinybę mažinti taršą transporto sektoriuje ir spartinti žaliąją transformaciją – ar Lietuva pasiruošusi tokiam pokyčiui?

REKLAMA

Tarptautinė energetikos agentūra (TEA) Lietuvai siūlo pradėti taikyti taršos mokestį automobiliams, taip pat vietoje esamos apskaitos kilovatvalandėmis („net-metering“) sistemos gaminantiems vartotojams įvesti grynąjį atsiskaitymą („net-billing“).

Pirmojoje energetikos politikos apžvalgoje Lietuvai organizacija pažymi, kad, nors vietinė atsinaujinančios energijos gamyba šalyje per pastaruosius dvejus metus beveik padvigubėjo, to neužtenka Lietuvai siekiant iki 2030-ųjų tapti grynąja elektros eksportuotoja.

REKLAMA
REKLAMA

Anot organizacijos, nors Lietuva atsisakė rusiško iškastinio kuro, gamtinių dujų, šiemet prisijungė prie kontinentinės Europos sinchroninės elektros zonos, taip tapdama energetiškai nepriklausoma, šaliai dar reikia mažinti priklausomybę nuo importuojamo iškastinio kuro, ypač – transporto sektoriuje.

REKLAMA

Taip pat Lietuva raginama didinti investicijas į elektros tinklo lankstumą, efektyvesnę centralizuoto šildymo sistemą ir daugiabučių renovaciją, per lengvatas plėsti elektromobilumo tinklą.

TEA vertinimu, transporto sektorius Lietuvoje yra didžiausias pavojingų emisijų šaltinis, todėl jam reikalingos tikslingos politinės intervencijos, tarp jų – taršos mokesčio įvedimas.

REKLAMA
REKLAMA

Apie tai, ar turėsime visuotinį taršos mokestį automobiliams, naujienų portalo tv3.lt laidoje „Dienos pjūvis“, diskutuoja aplinkos ministras Povilas Poderskis.

Tarptautinė energetikos agentūra Lietuvai siūlo pradėti taikyti visuotinį taršos mokestį automobiliams. Ką jūs į tai atsakytumėt, į tuos pasiūlymus, ir kokia ta situacija Lietuvoje?

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

P. Poderskis: Aš iš esmės būčiau linkęs palaikyti tokį mokestį, tik su tam tikromis išlygomis ir modifikacijomis. Mūsų žmonės Lietuvoje kai kur tikrai gyvena sudėtingomis sąlygomis, ir pavyzdžiui, jeigu kas nors šiandien, gyvendamas kaime, turi seną dyzelinį „Audi“, bet jį tvarkingai prižiūri ir juo važinėja, tai nemanau, kad mes turime teisę jam dabar uždėti mokestį, kad jis turi netinkamą automobilį, nes yra neturtingas – taip būtų labai nesąžininga ir nejautru.

REKLAMA

Bet uždėti tokį mokestį naujoms registracijoms, pavyzdžiui, nuo 2027 metų, jeigu nuspręstum pirkti dyzelinį automobilį, tai tada tau įsijungtų metinis mokestis, kurį tu mokėtum.

Tai paskatintų tave nesirinkti dyzelinio automobilio, galbūt rinktis hibridinį. Ir hibridinių pigių pakankamai tikrai yra nemažai, pavyzdžiui, „Toyota Prius“ kainuoja apie tūkstantį eurų – tai nėra apie brangius, prabangius elektromobilius, kad mes visų ten ir nenorime...

REKLAMA

Yra visokių variantų, taip, bet ar šitas planas, jūsų šita mintis galbūt jau yra kažkur ir formaliai dėliojama, ar čia jūsų dabar tik pasvarstymas?

P. Poderskis: Čia yra pasvarstymas, kuris, tikiu, kad vienaip ar kitaip bus Susisiekimo ministerijos lyderystės šitoje temoje būdu išgvildentas, nes būtent ši ministerija yra atsakinga už transporto sritį, jos emisijas, jos dekarbonizaciją, ir turi siekti šitoje vietoje lyderystės.

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA

Siūloma ir plėsti viešąjį transportą, taip pat susisiekimą tarpmiestinį, susisiekimą ir planus, ir lengvųjų automobilių, elektromobilių plėtrą. Kaip jūs matote tas perspektyvas, ateitį ir žingsnius šioje?

P. Poderskis: Kol kas yra tikrai tos perspektyvos labai aiškios, yra dėliojamas socialinio klimato fondas – tai yra fondas, kurį finansuos ATLPS2 sistema, bendra europinė sistema, per kurią mes būtent remsime tą žaliąją transformaciją.

REKLAMA

Ir kad, sudėtingiau gyvenantys galėtų turėti paskatas įsigyti mažiau taršų transportą arba naudotis viešuoju transportu platesniu tinklu. Tai būtent nuo 2027 metų tikimės, kad šita sistema veiks. Kol kas visos prielaidos tam yra, planas jau beveik finalizuotas yra ir tikimės artimiausiu metu jį patvirtinti.

Visą pokalbį kviečiame pamatyti teksto pradžioje.

REKLAMA
Eikit n x
Jeigu Lietuvos gyventojai gyventų po kažkokiu atskiru gaubtu nuo viso pasaulio, tai gal ir būtų galima kalbėti apie automobilių taršos mokestį. Dabar tik eilinis pasipinigavimas, nes kaip žinome Lietuvoje nieko vertingo nėra, apart žvyrą, smėlį ir miškus, kuriuos tuoj iškirsime, o kažkam pinigų reikia vis daugiau ir daugiau.
Laikas tiem ubliudam duot i snuki.
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKOMENDUOJAME
rekomenduojame
TOLIAU SKAITYKITE
× Pranešti klaidą
SIŲSTI
Į viršų