„Tikrai vyksta ir testavimas, ir pirkimas ir naujų sistemų diegimas“, – trečiadienį LRT radijui sakė Loreta Maskaliovienė.
Anot jos, ministerija šios kadencijos pradžioje lūkesčių laiške LTG vadovybei sistemų keitimą įvardijo tarp prioritetų.
„Tas klausimas buvo keltas nuo pat pirmo lūkesčio laiško Susisiekimo ministerijos, kuriame aiškiai įvardinta sistemos nacionalinio saugumo svarba ir sistemų pirkimo poreikis“, – teigė viceministrė.
„Ministerija tikrai yra aiškiai įpareigojusi „Lietuvos geležinkelius“ imtis veiksmų užtikrinant nacionalinį saugumą, kalbant apie konkrečias sistemas buvo paprašyta pateikti aiškų trumpalaikį planą, kaip galima tas sistemas pakeisti kuo greičiau“, – pridūrė L. Maskaliovienė.
Portalas „Lrytas“ antradienį rašė, kad „Lietuvos geležinkeliai“ paskelbė 2,2 mln. eurų vertės konkursą pirkti rusiškos kompleksinės unifikuotos lokomotyvų saugos sistemos, dar vadinamos KLUB-U, priežiūros paslaugas – ši sistema vis dar naudojama 130-yje lokomotyvų ir savaeigių sąstatų, tačiau, anot LTG, laikinai.
Ji jau prieš penkerius metus buvo atsidūrusi Seimo Nacionalinio saugumo ir gynybos komiteto dėmesio centre – tuomet buvo pateikta išvada, kad KLUB-U yra nesuderinama su Lietuvos nacionalinio saugumo interesais ir privalo būti pakeista saugia patikimo gamintojo įranga.
Tačiau Iževsko radijo gamykloje, kurią kontroliuoja Vakarų sankcijų jau prieš 5 metus sulaukusi Rusijos Federalinė kosmoso agentūra, pagamintos automatinės signalizacijos ir greičio kontrolės sistemos nebuvo išmontuotos.
LTG nurodo, kad valdant riziką ir siekiant užtikrinti šia sistema perduodamos informacijos saugumą nuo 2017 metų ji yra izoliuota ir neturi sąsajų su kitomis „Lietuvos geležinkelių“ grupės IT sistemomis, rašė lrytas.lt.
LTG atsparumo direktorius Edvinas Kerza sako, kad bendrovė turi planą, kaip pakeisti rusiškas sistemas. Jis taip pat pabrėžė, kad šiuo metu nėra perkama nauja KLUB-U sistema, o tik jos techninės priežiūros paslauga.
„Nėra perkamos naujos ar modernizuojamos esamos sistemos, kurias visi žinome KLUB-U kodiniu pavadinimu, bet jos privalo būti prižiūrimos. Kas dabar perkama – mūsų vidinė sistema atlikti jų techninę priežiūrą“, – LRT radijui trečiadienį teigė E. Kerza.
Bendrovės atstovas neigė viešus kai kurių ekspertų teiginius, kad norint dirbti su šia sistema būtina mokytis Rusijoje.
„Iki detalių techniškai žinau šio sprendimo veikimą – tai yra netiesa, tie ekspertai, matyt, operuoja 2017 metų duomenimis. Apskritai visą sertifikavimą atlieka mūsų sertifikavimo centras, kuris yra licencijuotas Lietuvos transporto asociacijos, nereikia jokių mokymų“, – kalbėjo E. Kerza.
Pasak lrytas.lt, KLUB-U naudoja Rusijos palydovinės navigacijos sistemą „Glonass“, todėl, anot saugumo specialistų, yra reali galimybė, kad Rusija gali rinkti informaciją apie Lietuvos geležinkelių būklę, gedimus ir panašiai.
E. Kerzos teigimu, lokomotyvų eismo Lietuvoje reguliavimui taip nebūtina naudotis „Glonass“, pasitelkiama Jungtinių Amerikos Valstijų sistema GPS.
„Vėl visiškai klaidinanti aplinkybė. Reikia suprasti, kad nėra jokie duomenys į jokį glonas perduodami. Painiojama su duomenų kanalu, kuris buvo ne deaktyvuotas, o demontuotas dar 2017 metais. Yra naudojama GPS sistema (...) Tai yra amerikietiška sistema“, – sakė E. Kerza.
Susisiekimo viceministrė sako, kad LTG rusiškos lokomotyvų saugos sistemos turėtų būti pakeistos greičiau.
„Nuo 2017 metų jeigu buvo priimti sprendimai, be abejo, kad norėtųsi, kad jos jau neegzistuotų ir nereikėtų apie jas kalbėti, ką reikia pakeisti“, – LRT sakė L. Maskaliovienė.