Apie „cable car“ arba oro funikulieriaus idėją A. Zuokas rašė socialiniuose tinkluose. Pasak jo, Vilnius netaptų pirmuoju Lietuvos miestu naudojančiu tokią technologiją. Vilniaus mero posto siekiančio kandidato teigimu, Druskininkai jau seniai naudoja mažesnę versiją – oro gondolas.
„Didmiesčiai juos naudoja, gelbėdamiesi nuo kamščių ir oro taršos. Mūsų siūloma priemonė, apjungs naują daugiafunkcinį centrą ir Šeškinę su miesto centru. „Cable car“ nusidrieks nuo naujojo stadiono iki Europos aikštės. Vilniečių patogumui – su tarpine stotele Konstitucijos- Geležinio vilko žiedo pradžioje, šalia požeminės perėjos.
Vienoje „cable car“ kabinoje telpa nuo 20 iki 40 keleivių. Per valandą gali pervežti apie 1500 keleivių. Ši moderni ir labai greita susisiekimo sistema puikiai veikia daugelyje miestų, tokių kaip Niujorkas, Brestas (Prancūzija). O šiuo metu ją diegia ir Paryžius. Tai greitai pastatoma, ženkliai pigesnė nei kitos priemonės ir nereikalauja papildomos žemės“, – teigė A. Zuokas.
Apie šią idėją jis pasakojo ir naujienų portalui tv3.lt.
„Ant Šeškinės kalno statomas didžiulis daugiafunkcis kompleksas, kuriame ir futbolo stadionas, kurio vietų skaičių didintume iki 18 tūkst. Tai šį kompleksą sujungtume oro linija, kažkas panašaus egzistuoja Druskininkuose, aišku, būtų daug didesni transportavimo pajėgumai, su miesto centru.
Pirma stotelė Šeškinė, antra stotelė – Konstitucijos prospekto pradžia prie požeminės perėjos, trečia stotelė – Europos aikštė. Ši linija sujungtų miesto centro dalį su Šeškinės ir kitais aplinkiniais rajonais. Šiam projektui nereikia didelių lėšų ir laisvos žemės“, – interviu teigė A. Zuokas.
Garsiai nepritaria, bet balsavo už?
Oro transporto idėjos, bent jau viešai, A. Zuoko konkurentai nepalaiko.
„Labai lengva pasakyti, kad mes gondolas nuo Šeškinės kalno paleisime iki Konstitucijos prospekto, bet čia yra cirkas. Nei tai bus, nei to reikia, bet tai yra patrauklu ir žurnalistai apie tai rašo“, – interviu LRT sakė Tėvynės sąjungos-Lietuvos krikščionių demokratų (TS-LKD) kandidatas į Vilniaus merus Valdas Benkunskas.
Tačiau iš dalies tiek V. Benkunskas, tiek dabartinis miesto meras Remigijus Šimašius, tiek kiti dabartiniai sostinės valdantieji pritaria A. Zuoko idėjai.
2021 m. liepos mėnesį Vilniaus miesto savivaldybės tarybos posėdyje buvo tvirtinamas Vilniaus miesto 2021–2030 metų strateginio plėtros planas. Įvairias artimiausio dešimtmečio sostinės plėtros gaires apėmęs dokumentas numato ir pokyčius transporto srityje.
Vienas iš punktų plane skelbia: „Sudaryti sąlygas ir pradėti naudoti miesto lygio oro mobilumo susisiekimo sistemas“. Pagal planą, tokia transporto sistema Vilniuje galėtų atsirasti 2027–2030 m.
Visi tarybos nariai, tarp jų ir V. Benkunskas, R. Šimašius ir A. Zuokas, pritarė šiam planui.
Oro gondolų idėja šmėkštelėjo ir 2018 m., kai viena iš daugiafunkcį centrą statyti norėjusių įmonių „Vilniaus nacionalinis stadionas“ siūlėsi miestui įrengti oro gondolą, kuria stadionas būtų pasiekiamas iš miesto centro. Tuomet teigta, kad gondola gali per valandą transportuoti iki tūkstančio žmonių.
Visgi vėliau savivaldybė šią įmonę pašalino iš konkurso, o vėliau ir laimėjo teismą.
Pats Zuokas juokėsi iš gondolų idėjos
Visgi oro transporto idėja sostinėje nėra nauja. Prieš šešiolika metų dienraštis „Vilniaus diena“ rašė, kad partijos „Tvarka ir teisingumas“ atstovas Vladimiras Avinas siūlo Vilniuje nutiesti oro gondolų liniją. Tokia idėja politikas užsikrėtė po viešnagės Šveicarijoje.
„Mes Šveicarijoje, Ciuriche, buvome susitikę su kompanijos, rengiančios viešojo transporto visumos koncepciją, atstovais. Pagrindinė kelionės užduotis buvo surasti normalius sprendimus ir susidaryti bendrą viziją apie Vilniaus viešojo transporto ateities koncepciją. Vilniaus trūkumas tas, kad neturime jokio specialaus transporto plano“, – kalbėjo V. Avinas.
Oro gondolos sužavėjo ir kitą tuometinį tvarkietį Audrių Butkevičių.
„Ši transporto priemonė galėtų per valandą vežti apie 7,5-8 tūkst. keleivių į abi puses. Tai lygu didelio autobuso važinėjimui kas dvi minutes“, – sakė jis.
Tuomet kalbėta, kad preliminarus oro linijos maršrutas planuojamas nuo „Siemens“ arenos iki Karaliaus Mindaugo tilto. Šią trasą gondolos nuskrietų per 10 min. Projekto vertė turėjo siekti apie 242 mln. litų.
Tuometis Vilniaus miesto meras Juozas Imbrasas piktinosi, kad jo partiečių idėja susilaukia tik pajuokos. Pasak J. Imbraso, oro gondolos taptų puikia alternatyvia transporto priemone, kuriai nereiktų švaistyti brangios Vilniaus žemės.
Vienas iš besijuokusių iš oro gondolų idėjos – tuo metu opozicijoje buvęs A. Zuokas. Jis tvarkiečių idėją pavadino balandžio 1-osios pokštu ir siūlė oponentams rimtai pasitikrinti sveikatą.
„Tai – anekdotas. Aš siūlyčiau jiems mažiau važinėti po užsienį, nes ten yra ir daugiau egzotinių transporto priemonių. Tailande naudojamas „tuk-tuk“ mini motociklas, Indijoje – rikšos, kitur keleivius nešioja kupranugariai, buivolai. Galima tada ir juos vadinti viešuoju transportu“, – tuomet juokavo A. Zuokas.
Savivaldybių tarybų ir tiesioginiai merų rinkimai vyks kovo 5 d.