Į muitininkų rankas pakliuvo beveik 19 mln. pakelių nelegalių rūkalų (ir 60 tonų tabako žaliavos), kurių vertė daugiau nei 73 mln. eurų. Pareigūnai dirba maksimaliu pajėgumu tiek užkardant, tiek tiriant kontrabandos atvejus: vien dėl tabako gaminių kontrabandos pernai pradėtas net 131 ikiteisminis tyrimas (kai 2020-aisiais pradėti 95, 2019 m. – 68, o 2018 m. – 49). Rūkalų kontrabandos srauto sudėtis pastaraisiais metais nekinta – ir pernai didžiąją dalį (84 proc.) sudarė baltarusiškos cigaretės, gaminamos Gardino „Neman“ fabrike, rašoma pranešime žiniasklaidai.
Muitinės analitikams įvertinus kovos su kontrabanda rezultatus, matyti, kad 2021-aisiais toliau stiprėjo ir ryškėjo pastarųjų metų tendencijos: didėjo bendras kontrabandos srautų mastas ir intensyvumas, cigarečių slėpimo būdų įvairovė, bandyti nauji nelegalių rūkalų gabenimo maršrutai. Trigubai pagausėjo kontrabandos sulaikymų geležinkelio transporte, o didžioji dalis nelegalių rūkalų kaip ir anksčiau sulaikoma pasienyje su Baltarusija.
2021 m. dar labiau išryškėjo ir pastarųjų metų teritorinės cigarečių kontrabandos sulaikymų tendencijos – „karščiausia“ kovos su šešėliu zona yra tapęs rytinis šalies pasienis. Jei 2018 m. didesnė kontrabandinių cigarečių dalis dar buvo sulaikyta šalies viduje, tai nuo 2019 m., sukoncentravus jėgas pasienyje su Baltarusija, didžioji dalis (54 proc.) nelegalių rūkalų sulaikyta jau ten. Dar po metų, 2020-aisiais, šiame ruože cigarečių sulaikyta jau 64 proc., na, o pernai pareigūnams čia įkliuvo 75 proc. sulaikytos cigarečių kontrabandos.
Dera pastebėti ir tai, kad sustiprinus pasienio su Baltarusija kontrolę, kontrabandininkai aktyviai ieško naujų, mažiau rizikingesnių maršrutų. Vienas tokių – kontrabandos įvežimas į Lietuvą iš Latvijos teritorijos. Paskutiniais praėjusių metų mėnesiais muitinės pareigūnai sulaikė tris stambias tokios kontrabandos siuntas: visas jau pasienyje su Lenkija, mašinoms su nelegaliais rūkalais beišvažiuojant iš Lietuvos teritorijos. Spalio 19 d. šitaip sulaikyta 400 tūkst. pakelių siunta (maskuota tariamu durpių kroviniu), lapkričio 15 d. – 550 tūkst. pakelių (vežtų, deklaravus kaip kanceliarines prekes), o gruodžio 14 d. – 500 tūkst. pakelių siunta (maskuota saldainiais).
Pernai trigubai išaugo cigarečių kontrabandos sulaikymų skaičius geležinkelio transporte. Vien Lietuvos muitinėje sulaikytos 24 traukiniais gabentos cigarečių kontrabandos siuntos. Lyginant su 2020 metais, dvigubai (iki 835 tūkst. pakelių) padidėjo geležinkelyje sulaikytos rūkalų kontrabandos kiekis ir vertė (beveik 3 mln. eurų).
Tačiau didžioji dalis sulaikytos kontrabandos ir toliau buvo gabenama krovininiais vilkikais, neretai itin dideliais kiekiais: po 500 – 1200 dėžių (t. y. 250 – 600 tūkst. pakelių) vienu metu.
Ypač įžūliais atvejais cigaretės buvo vežamos visai jų nemaskuojant, paprasčiausiai tikintis išvengti patikrinimo, tad priedanga tėra kelionės dokumentuose nurodytas tariamas oficialus krovinys. Pvz., praėjusių metų kovą tokia 1200 dėžių siunta buvo sulaikyta Elektrėnų apylinkėse.
Bet paprastai stengiamasi nelegalius rūkalus bent paviršutiniškai užmaskuoti oficialiais gabenamomis ir deklaruotomis prekėmis, kuriomis iš visų pusių (arba bent iš puspriekabės galo) apkraunamos dėžės su cigarečių kontrabanda.
Tokie priedangos kroviniai gali būti patys įvairiausi, tačiau kontrabandininkai stengiasi rūkalus maskuoti greitai gendančiais maisto produktai arba dėl gabaritų, didelio svorio, trapumo sunkiau patikrinamomis, sudėtingiau iškraunamomis, lengviau pažeidžiamomis prekėmis.
Pernai kaip maskuotė cigarečių kontrabandai naudoti svogūnai, silkė, vaisvandeniai, vafliniai tortai, perlinės kruopos, džemas ir pomidorai, bulvių košė, makaronai. Taip pat kontrabanda slėpta kavos puodelių, plieninių armatūrinių strypų, statybinių blokelių, plytų, stiklo lakštų, stiklainių, medžio pjuvenų ar durpių briketų, pieno miltelių, mineralinės vatos kroviniuose.
Dėl didesnių darbo sąnaudų kiek rečiau kontrabandos slėptuvės įrengiamos pačių prekių viduje, kai oficialus krovinys tampa tik butaforija. Paprastai tai būna mediena – medžio plaušų plokštės, lentos, gofruotas kartonas, durų varčios, ar kitos prekės, pvz. gipso plokštės, dekoratyvinės plytelės, žaidimų stalai ir pan.
Taip pat aktyviai naudojamos pačioje vilkiko puspriekabės konstrukcijoje įrengtos „klasikinės“ kontrabandos slėptuvės, kai nelegalus krovinys gabenamas paslėpus grindyse, lubose ar dalį puspriekabės atitvėrus imitacine sienele.
Vis dėlto ir čia yra pasikeitimų – užpernai (dėl pandemijos ir karantino apribojimų nutrūkus kelionėms lengvaisiais automobiliais) buvo fiksuotas kontrabandos krovinių stambėjimas. Tačiau pernai jau pasitaikė atvejų, kai vilkiku gabenamos ir smulkesnės (po keliolika ar keliasdešimt dėžių) kontrabandos siuntos. Tai vadinamoji „vairuotojų kontrabanda“, kai pastarieji susigundo kelionės metu „papildomai užsidirbti“. Paprastai tokiais atvejais rūkalai slepiami atsarginiuose ratuose, daiktadėžėse, kuro bakuose ir pan.
Lietuvos muitinė užtikrina, kad ir ateityje efektyviausiais būdais užkardys kontrabandos atvejus.