Šiais mokslo metais moksleiviai mokysis nebe nuotoliniu, o įprastiniu būdu, tačiau mokykloms taikomi griežti saugumo reikalavimai. Vis dėlto ŠMSM praneša esanti pasiruošusi mokslo metus vykdyti ir nuotoliniu būdu.
Mokyklos gali neišsižadėti nuotolinio ugdymo
„Kaip žinote, mokslo metus planuojame pradėti įprastai klasėse, tačiau esame pasirengę šalia ugdymo proceso mokytis ir nuotoliniu būdu. Pirmiausia, tam, kad galėtume valdyti mokinių srautus, ir tam, kad pablogėjus epidemiologinei situacijai ugdymo procesas nenutrūktų“, – šią savaitę švietimo konferencijoje „Investicijos į švietimą ir inovacijos: telkiančios, skatinančios, įgalinančios“ kalbėjo ŠMSM viceministrė, profesorė Jolanta Urbanovič.
Ji pažymi, kad jau dabar ugdymo planuose numatyta galimybė šalia įprastinio ugdymo vykdyti nuotolinį mokymą ne tik esant ekstremalioms situacijoms.
„Bendrojo ugdymo planų pakeitimuose yra nustatyta, kad ugdymo procesas gali būti organizuojamas nuotoliniu būdu ne tik esant ekstremaliai situacijai. Yra numatyta, kad 5–8 klasių mokiniams mokykla gali priimti sprendimą iki 10 proc. ugdymo procesui skiriamo laiko skirti darbui nuotoliniu būdu. Vyresnių klasių mokiniams, gimnazistams – iki 30 proc.“, – sakė J. Urbanovič.
Išskyrė mokyklų klaidas
Tiesa, praėjusiais mokslo metais vykdant nuotolinį mokymą išryškėjo tam tikros proceso spragos. Viena jų – nesuderintos nuotolinio darbo platformos mokyklose.
„Čia išryškėjo du pagrindiniai pasirinkimo požiūriai – orientuojantis į mokinį ir mokyklą ir orientuojantis į mokytoją, kai leista mokytojams individualiai pasirinkti platformas. Deja, toks pasirinkimo požiūris nelabai pasiteisino. Todėl nuotolinio mokymo gairėse vienas iš pagrindinių kriterijų yra, kad mokykla turi turėti vieningą nuotolinio mokymo aplinką“, – kalbėjo viceministrė.
Taip pat mokyklos skirtingai taikė kontaktinių valandų skaičių, kartais tiesiog perkeldamos įprastą tvarkaraštį į skaitmeninę erdvę. Per didelis krūvis vargino ir mokinius, ir pedagogus.
„Akivaizdu, kad toks mechaninis tvarkaraščio perkėlimas į nuotolinę erdvę turėjo gan neigiamą poveikį vaikų ir mokytojų savijautai. Tai pervargimas, dėmesio praradimas, kartais regos sutrikimai. Dabar ugdymo planuose numatytos ir apibrėžtos sinchroninio darbo proporcijos, rekomenduojamos kontaktinio ir nekontaktinio darbo valandų proporcijos“, – teigė J. Urbanovič.
Galiausiai, kaip sakė viceministrė, karantino metu tik nedidelė dalis ugdymo įstaigų ryžosi keisti metinį ugdymo planą at bent truputį nukrypti nuo kurso.
„Todėl rekomenduojama planuojant naujus mokslo metus mokykloms kūrybiškai ir lanksčiai planuoti ugdymo turinį, skirti dėmesį dalykų integravimo galimybėms, organizuojant, numatant ugdymą nuotoliniu būdu“, – siūlė J. Urbanovič.
Mokyklos turi būti pasiruošusios
Tuo metu švietimo, mokslo ir sporto ministras Algirdas Monkevičius akcentuoja, kad švietimo įstaigos turėtų būti pasirengusios komunikuoti apie Covid-19 atvejus savo viduje.
„Niekas nuo mūsų nenuims atsakomybės stengtis visomis jėgomis, kiek galime, sumažinti užkrato riziką. Jeigu galime išvengti užkrato, tai bus šaunu, bet ne viskas nuo mūsų priklauso. Labai svarbu greta techninių dalykų <...> paprastas dalykas – komunikacija, komunikacijos planas.
Jeigu atsiranda užkratas, tikrai mokykla nebus palikta, tai yra nustatyta. Jeigu atsiras užkratas, įsijungia Nacionalinis visuomenės sveikatos centras, ministerija, operacijų vadovas ir mes ateiname į talką. Bet svarbu, kad steigėjas galvotų, kaip valdyti situaciją, kad užkratas neplistų“, – konferencijoje kalbėjo A. Monkevičius.
Ruošiamasi nuotoliniam ugdymui
Prieš naujus mokslo metus mokytojams yra papildomai nupirkti ir išdalinti 1850 nešiojamųjų kompiuterių, ruošiamas nuotolinio ugdymo turinys.
A. Monkevičiaus teigimu, mokykloms yra pateikti skirtingi ugdymo proceso modeliai, taip pat ir galimybė derinti kontaktinį mokymą su nuotoliniu. Tai planuojama leisti nuspręsti kiekvienai mokyklai.
Svarstoma, jog nuotolinį ugdymą būtų galima mokykloms leisti pradėti ir nelaukiant, kol išaugs rizika.
Tuo metu mokytojams yra rengiami mokymai skaitmeninėms kompetencijoms įgyti.