„Man atrodo, kad Lietuvoje teisinė bazė dabar yra neblogai sutvarkyta, ne visos institucijos iki galo galbūt nori prisiimti joms skirtą atsakomybę, ypatingai tos, kurios yra susijusios su vienomis ar kitomis sankcijomis“, – antradienį Vilniuje žurnalistams sakė G. Landsbergis.
Jo manymu, Muitinės departamentas tinkamai atlieka savo darbą, tai įrodo pradėtas ikiteisminis tyrimas dėl karbamido trąšų gabenimo iš Baltarusijos.
„Tai, ką mes girdėjome – kad yra pradėti tyrimai – yra atidžiai ir rimtai žiūrima. Gal šiek tiek kyla klausimas apie tai, kodėl apie tyrimus sužinojome jau įsibėgėjus ir kodėl nebuvo galima to iš karto pristatyti. Bet tebūnie taip, tyrimo pradėjimas įrodo, kad institucija rimtai žiūri“, – kalbėjo ministras.
Vis dėlto, G. Landsbergio manymu, institucijos turėtų stiprinti kontrolę, nes dėl savo geografinės padėties Lietuvoje gali atsirasti įmonių, kurios siektų apeiti sankcijas.
„Mes esame valstybė, kuri yra pasienyje su abiem valstybėmis, kurios yra sankcionuotos, – ir Rusija, ir Baltarusija. Akivaizdu, kad vienu ar kitu būdu įmonės, įstaigos nori ir gali ieškoti landų tas sankcijas apeiti. Institucijos tiesiog turi stiprinti savo pajėgumus, maksimaliai nustatyti taisykles, kokiais būdais jos tas sankcijas kontroliuos“, – sakė G. Landsbergis.
Jis teigė nemanantis, kad už sankcijų apėjimo atvejus kas nors turi prisiimti politinę atsakomybę: „Politinės atsakomybės kol kas aš jokios nematau“.
G. Landsbergis praėjusią savaitę leidiniui „The Guardian“ sakė, kad Europos Sąjunga (ES) turėtų apsvarstyti galimybę paskirti nuolatinį komisarą, kuris prižiūrėtų sankcijų rengimą ir vykdymą, kad jas būtų galima veiksmingai panaudoti reaguojant į Rusijos invaziją į Ukrainą.
Tiriamosios žurnalistikos centras „Siena“ su partneriais anksčiau paskelbė, kad tiek vilkikais, tiek traukiniais gabenamas karbamidas Lietuvos sieną kerta pasinaudojant sankcijų spraga. Kadangi ES sankcijos taikomos „Grodno Azot“, o ne karbamidui, trąšų tiekėjomis oficialiuose dokumentuose įvardijamos kitos Baltarusijos įmonės, nefigūruojančios sankcijų sąrašuose.
Be Igorio Udovickio ir kito Baltarusijos trąšų gamintojo „Belaruskalij“ valdomo Klaipėdos Birių krovinių terminalo (BKT), krovinio kelionėje dalyvavo dar kelios įmonės Lietuvoje, Baltarusijoje ir Jungtiniuose Arabų Emyratuose. Tarp jų yra Kauno bendrovė „Rogera“, Baltarusijos bendrovė „Technospectrading“, Dubajuje veikiančios krovos kompanijos „DP World“ padalinys.
„Lietuvos geležinkeliai“ teigia, kad įtarimą keliančios ir galbūt apeinant ES sankcijas į Lietuvą įvežamos baltarusiškos karbamido trąšos stebimos nuo šių metų pradžios.