Vitalijus, Vilniaus gatvėmis skriejantis su unikaliu 1966-ųjų metų „Mustang“ automobiliu, yra vienas iš 45 tūkst. tautiečių, pasirašiusių internete sklandančią peticiją prieš automobilių taršos mokesčio įvedimą.
Vaikinas sako peticiją pasirašęs be jokių dvejonių – esą nenormalu, kad valdžia nauju mokesčiu tautiečius tikisi priversti pirkti naujesnį automobilį, kurie taupo kiekvieną eurą.
„Manau, kad tai yra tiesiog šiokia tokia rinkliava iš žmonių, ir netikiu , kad tai apskritai skatintų žmones pirkti naujus automobilius. <...> Nemanau, kad tai būtų labai gerai žmonių atžvilgiu rinkti mokesčius dėl jų naudojamų automobilių“, – mano vairuotojas Vitalijus Lastočkinas.
Vilnietis sako, kad seni, išskirtiniai automobiliai yra jo aistra, todėl, įvedus automobilių taršos mokestį ir perkant kitą, panašų, vaikinui papildomai tektų suploti ne vieną šimtą eurų.
„Aš kiekvieną dieną su juo nevažinėju, tai galėtų tada atsižvelgti į tai, ar kaip tai būtų skaičiuojama, nes tokių automobilių Lietuvoje yra nedaug. Gaila, kad mes tada tiesiog nukentėtume“, – sako pašenkovas.
Tuo metu Aplinkos ministerijos vadovas, kuris buvo šio mokesčio viensa iš iniciatorių, neslepia, kad šią peticiją skaitė.
„Be abejo, pasiūlymų daug gauta, matyt, svarstymas nusikels dar savaitei, nes tikrai iš įvairių suinteresuotų šalių, iš visuomenės ir asociacijų gauname pasiūlymus, tačiau noriu tik pasakyti vieną, kad nieko nedaryti negalime. Jei mokestis dabar būtų neįvedamas naujai įregistruojamiems automobiliams, tai galbūt po metų ar dviejų turėtume apmokestinti visus“, – teigia ministras Kęstutis Mažeika.
Peticijos iniciatoriai prašo Seimo narių siūlomo projekto netvirtinti ir už jį nebalsuoti. Tačiau, anot Seimo kanceliarijos specialistų, oficialios peticijos Seimas negavo. O ta peticija, kuri internete žaibiškai populiarėja, panašu, nueis perniek, nes ji buvo pasirašyta tik internete, todėl žmonių lūkesčių Seimo Peticijų komisija nė nematys ir taip pat nesvarstys. Ir nesvarbu, kiek gyventojų ją pasirašytų.
„Gali ir šimtai , ir tūkstančiai pasirašyti, bet tai toks, manyčiau, yra kaip noras atkreipti dėmesį į kažkokią aktualią problemą ir nebūtinai susiję su įstatymo keitimu“, – sako Seimo kanceliarijos patarėja Janina Šniaukštienė.
Tiesa, aplinkos ministras sako, kad projekto pokyčiams dar laiko yra. Anot jo, kad bus atsisakyta tokio įstatymo minties, nelabai įmanoma, tačiau šį bei tą koreguoti dar pavyktų.
„Yra įvairių pasiūlymų, kad patys galingiausi būtų labiau dar apmokestinti, ta skambi suma, kad ten 1400 yra patiems galingiausiems automobiliams, kurie ir teršia daugiausiai. Tai gal kažkokia formulė turi persiskirstyti, turėtų atsirasti didesnės grindys, tai tuos pasiūlymus matome, gauname, girdime.“
Vyriausybėje projektas turėtų būti svarstomas dar kitą savaitę.
Seimui pritarus, naujo mokesčio sulauktume jau kitąmet.
Vienkartinis mokestis būtų taikomas naujai registruojamiems taršiems automobiliams, priklausomai nuo išmetamų teršalų duomenų. Mokestis svyruotų nuo 34 iki 1400 eurų.