Nepriklausomų ekspertų patariamosios tarybos narys, Kembridžo universiteto ligoninės gydytojas Tumas Beinortas ekspertams ir Vyriausybei pristatė galimą planą, kaip užtikrinti saugų kontaktinį ugdymą.
Eksperto teigimu, kontaktinio ugdymo saugus atnaujinimas galėtų būti vykdomas įgyvendinus mažiausiai penkis esminius žingsnius.
Tai yra testas prieš grįžtant į ugdymo įstaigas, mažesnės klasės, kaukių dėvėjimas, vėdinimas ir greita simptominių asmenų izoliacija, profilaktinis kaupinių testavimas, stebėsena 24 val. nuo tepinėlio iki izoliavimo, trumpas 7 dienų karantinas ir protrūkių sekoskaita.
Premjerė Ingrida Šimonytė pirmadienį tvirtino, kad žinių dėl grįžimo į mokyklas pradinukai, o vėliau ir abiturientai, sulauks per artimiausias kelias savaites – tai gali būti paskutinę vasario savaitę.
„Švietimo bendruomenė gali tikėtis žinių per artimiausias kelias savaites. Labai norėtume išbandyti plataus masto testavimą mokyklose ir planuojame tai daryti. Žinoma, pirmiausiai tos žinios pasiektų pradinukus, bet taip pat norėtume grąžinti į mokyklas abiturientus.
Tam dabar vyksta diskusijos apie specialų testavimą, kurį galėtume atlikti mokyklų kolektyvuose, ten išbandyti. Manau, kad tai būtų labai didelis gyvenimo palengvinimas, kad mokykla galėtų pradėti veikti normaliu būdu ar bent jau mišriu būdu. Manau, kad tai artimiausių kelių savaičių klausimas“, – žurnalistams pirmadienį kalbėjo I. Šimonytė.
Kitą savaitę moksleiviai atostogaus. Po jų atostogų premjerė jau žada konkrečius žingsnius konkrečioms švietimo įstaigoms.
Plane diskusijai iškeltas klausimas, kada ir kurios amžiaus grupės moksleiviai galėtų sugrįžti į klases. Tikimasi, kad pradinukai į ugdymo įstaigas galėtų grįžti, kai savivaldybėje 100 tūkst. gyventojų per 14 dienų tekstų nuo 150 iki 200 atvejų. Abiturientai – kai sergamumas kristų iki 100–150 atvejų ribos 100 tūkst. gyventojų per 14 dienų.
Tikimasi, kad visi kiti moksleiviai galėtų sugrįžti prie mišraus mokymo, kai sergamumas savivaldybėje būtų nuo 25 iki 100 atvejų 100 tūkst. gyventojų per 14 dienų – tai atitinka B scenarijų. Kai sergamumas mažesnis nei 25 atvejai 100 tūkst. gyventojų visi moksleiviai sugrįžtų į mokyklas.
Kontaktinio ugdymo saugus atnaujinimas – 5 žingsniai
Priemonių veiksmai suskirstyti į 5 pagrindinius žingsnius, tačiau plane pažymima, kad naujos koronaviruso atmainos šį planą gali dar keisti.
Pirmasis žingsnis – tai dabar veikiančių darželių židinių užgesinimas.
Antrasis žingsnis – pilotinės mokyklos: pradinių klasių moksleivių grąžinimas su epidemiologine kontrole.
Trečiasis žingsnis – su epidemiologine kontrole į kontaktinį ugdymą grąžinamos kitos pradinės mokyklos ir abiturientai. Stebėsena su duomenų sistemizavimu.
Ketvirtasis žingsnis – su epidemiologine kontrole į kontaktinį ugdymą grąžinami likusių klasių mokiniai.
Penktasis žingsnis – 4 sav. nuo kontaktinio ugdymo atnaujinimo, priklausomai nuo stebėsenos rezultatų ir paplitimo visuomenėje, pereinama nuo besimptomių prie stebėsenos testavimo.
Įgyvendinimo principai
1. Prieš atnaujinant kontaktinio ugdymo procesą – užgesinti dabartinius židinius ugdymo įstaigose. (?Asmenų skaičius darželiuose šiuo metu)
2. Į ugdymo įstaigą neturi įžengti asmenys, kurie turi būti izoliacijoje (turi COVID-19 simptomų, COVID-19 simptomus arba diagnozę turintys namiškiai, nesenas COVID-19 kontaktas, atvykę iš užsienio prieš daugiau kaip 7 dienas.
3. Ugdymo įstaigoje simptomus pajutę asmenys izoliuojami nedelsiant ir nelaukiant testavimo proceso.
4. Prieš pirmą kartą grįždami į ugdymo įstaigą, visi asmenys turi turėti neigiamą PGR klasės tyrimą (kaupinių PGR masiniam besimptomių testavimui įgalinti)
5. Siekti ugdymo procesą vykdyti mažesnėse grupėse: mažesnė protrūkio tikimybė, užsikrėtimo metu mažiau asmenų turi izoliuotis.
6. Ugdymo įstaigose taikomos nefarmakologinės prevencinės priemonės: kaukės (mokyklinio amžiaus vaikams), patalpų vėdinimas, rankų higiena, pertraukos skirtingu metu.
7. Pirmas kelias savaites po kontaktinio mokymosi atnaujinimo vykdomas prevencinis besimptomių asmenų testavimas: kas 7 d. kaupinių PGR arba 2 kartus per savaitę antigeno tyrimu. Epidemiologinė stebėsena.
8. Tyrimo rezultatai iš laboratorijos perduodami paskirtam atsakingam asmeniui už tos įstaigos infekcijų kontrolę
9. Nuo tepinėlio iki izoliacijos.
5 ėminių kaupinių testavimas
T. Beinortas apibrėžė, kad 5 ėminių kaupinių testavimas galėtų būti klasės ar kontaktinio tinklo suskirstymas į stabilias 5 asmenų grupes, jų tepinėliai sugrupuojami toje pačioje virusologinėje terpėje.
Tiriamas tik kaupinis, taip laboratorijos neapkraunamos papildomu perpilstymo darbu, sumažėja laboratorinių klaidų tikimybė.
Jei kaupinys būtų teigiamas, klasė turėtų izoliuotis. Taip būtų nutrauktas infekcijos sklaida, maksimaliam taktikos efektyvumui, tai turėtų būti padaroma praėjus mažiau nei 24 valandoms po tepinėlio paėmimo.
Būtų organizuojamas ir teigiamo kaupinio asmenų individualus pakartotinis testavimas mobiliuose punktuose, teigiamo asmens(–ų) kontaktų atsekimas ir izoliavimas už ugdymo įstaigos ribų. Kaupinių PGR izoliuotai klasei 7 izoliacijos dieną ir PGR– asmenų grįžimas į kontaktinį ugdymą.