Apie tai, kodėl tai padaryti būtina ir į ką reikėtų atkreipti dėmesį renkantis padangas, pasakoja Vilniaus Gedimino technikos universiteto Automobilių inžinerijos katedros docentas Vidas Žuraulis.
„Mūsų geografinėje zonoje meteorologinės sąlygos keičiasi gana plačiais intervalais – vasarą kelio danga įkaista iki +50 ar net daugiau laipsnių Celsijaus, o žiemą temperatūra gali nukristi iki -30 laipsnių. Be to, ant kelio dangos dažnai būna didesnis ar mažesnis vandens sluoksnis, šlapias purvas, ją dengia sniegas ar net ledas. Esant šioms sąlygoms automobilių padangos turi užtikrinti pakankamą kontaktą su keliu ir važiavimo saugumą”, – sako docentas ir priduria, jog vieno tipo padangos technologiškai to užtikrinti negali, todėl įprasta žiemos ir vasaros sezonams jas naudoti skirtingas.
Kuo pasižymi žieminės padangos?
Žieminio tipo padangos pirmiausia išsiskiria gumos mišinio savybėmis bei protektoriaus raštu. Šių padangų gumos mišinys būna vidutinio minkštumo arba minkštasis ir yra pritaikytas užtikrinti pakankamas kontaktines savybes oro temperatūrai nukritus žemiau 0 laipsnių. Protektoriaus raštas dažnai siūlomas kryptinio tipo, kadangi taip užtikrinamas efektyvesnis šlapio sniego – purvo išstūmimas iš padangos kontakto su keliu zonos. Žieminių padangų protektoriaus rašto gylis taip pat yra kiek didesnis.
„Rinkdamiesi žiemines padangas vairuotojai turėtų įvertinti, kokiais keliais jie dažniausiai keliauja: tik miestų gatvėmis ir pagrindiniais užmiesčio keliais ar tenka važiuoti ir rečiau prižiūrimais rajoniniais, kartais be kietos dangos keliais. Pagal tai reikėtų rinktis vidutinio minkštumo arba minkštąsias padangas. Jeigu ypač svarbus geras pravažumas, galima svarstyti ir apie dygliuotąsias padangas“, – teigia V. Žuraulis.
Docentui antrina Lietuvos transporto saugos administracijos (LTSA) Kauno priežiūros departamento Kauno skyriaus vyriausiasis inspektorius Audrius Bartkus. Jo teigimu, labai svarbu atminti, jog minkštojo gumos mišinio ir dygliuotosios padangos efektyviausios žiemiškomis sąlygomis. Jos geriau sukimba su snieguota ar apledėjusia danga, tačiau turi žemesnį stabdymo efektyvumą ant šlapios dangos.
Antras pagalbininkas renkantis padangas vairuotojams turėtų būti lipdukas, kuriame pateikiama padangų energetinio efektyvumo, stabdymo ant šlapios dangos efektyvumo ir triukšmingumo rodikliai. Jis yra privalomas ant Europos Sąjungoje parduodamų naujų padangų.
Žieminės ar universalios padangos?
Docentas juokauja, jog universalias padangas gali rinktis tik tie vairuotojai, kurie, įvertinę meteorologines sąlygas, gali rinktis, ar važiuoti, ar ne. Pavyzdžiui, esant smarkiam snygiui ar apledėjus kelio dangai, nuosavą automobilį gali palikti garaže, o kelionės tikslą pasiekti viešuoju transportu.
„Žieminės padangos yra skirtos būtent šiam sezonui būdingoms sąlygoms, ypač esant žemai temperatūrai. Universalios padangos toli gražu neužtikrina pačių geriausių sukibimo ir stabilumo savybių esant nepalankioms sąlygoms arba ekstremalioms situacijoms“, – teigia V. Žuraulis.
Padangų eksploatacija
Vidutiniškai eksploatuojamo automobilio padangų komplektas susidėvi per 5–6 sezonus, todėl gamintojų tikslas yra užtikrinti, kad pagrindinės padangų savybės per šį laikotarpį kistų minimaliai. Padangas naudojant ilgiau, rekomenduojama periodiškai įvertinti jų būklę: įtrūkius, dilimo tolygumą, gumos mišinio minkštumą. Ypač svarbu prieš kiekvieną sezoną įvertinti protektoriaus rašto gylį. Lietuvoje lengvųjų automobilių žieminio tipo padangoms galioja 3,0 mm minimalaus protektoriaus rašto gylio reikalavimai, tačiau tai yra riba, kurios nepaisant važiavimas sudėtingesnėmis sąlygomis arba ekstremalioje situacijoje jau būtų pavojingas.
„Dažnai tenka girdėti, jog mažiau nudilusias padangas (gilesniu protektoriumi) reikia dėti ant priekinės ašies (automobiliams su priekiniais varančiaisiais ratais). Tai nėra teisinga. Žiemą automobiliui praradus stabilumą, gerokai svarbiau yra turėti geresnį sukibimą galine automobilio ašimi. Be to, esant kritinei situacijai suvaldyti automobilį su geresnėmis padangomis ant galinės ašies bus šiek tiek lengviau, kadangi valdymas nereikalaus tokios žaibiškos vairuotojo reakcijos ir įgūdžių nei slystant galinei ašiai“, – pasakoja V. Žuraulis.
LTSA pareigūnas Audrius Bartkus priduria, jog kitas labai svarbus parametras yra slėgis padangose. Ir dėl per aukšto, ir dėl per žemo slėgio sumažėja padangos sukibimo savybės. Rekomenduojamas slėgis jūsų automobilio padangoms nurodytas ant automobilio vairuotojo durų statramsčio, ant degalų pripylimo dangtelio arba automobilio vartotojo instrukcijoje
Jei automobiliu važinėjama mažai, padangas galima naudoti ir daugiau nei 6 sezonus. Tokiu atveju prieš kiekvieną žiemos sezoną rekomenduojama įvertinti padangų būklę, ar tinkamai padangos buvo sandėliuotos, o prieš eksploatavimą – dar ir parodyti specialistams