Nealkoholinė netrauktinė. Tokią reklamą vilniečiai gali išvysti sostinėje Gediminio prospekte ir štai, ką jie mano.
„Blogai. Vis tiek – reklama yra reklama. Kam būtinai pabrėžti nealkoholinis gėrimas, bet kaip jis pateiktas gražiai, tai gerti norisi kitąkart pažiūrėjus.“
„Jeigu jie tą produktą iš tikrųjų gamina, tai jie turi teisę reklamuoti. O kaip kiekvienas supranta, kiekvienas taip tegul ir vertina.“
„Vis tiek yra to skonio tokio. Jis gal neveiksmingas, aš nežinau, bet man tas vis tiek asocijuojasi su alkoholio skoniu. Čia tas pats kaip nealkoholinis alus.“
Žmonėms feisbuke pradėjus dalintis dviprasmiškai vertinamos reklamos nuotraukomis, į dvi stovyklas pasidalijo ir politikai. Sveikatos reikalų komiteto pirmininkė valstietė Asta Kubilienė mano, kad tokiu gaminiu slapta reklamuojami alkoholiniai gėrimai.
„Toks pat, kaip aš suprantu, įpakavimas. Manau, yra manipuliuojama reklama. Bet kokia kaina siekiama savo didesnių pelnų. Ir aš ją suprantu labai paprastai, kad jeigu reklamuojamas šitas įpakavimas, galbūt kas nors suklys ir nusipirks kitą, alkoholinį.“
Tuo metu Sveikatos apsaugos ministras Aurelijus Veryga neskuba teisti nealkoholinės netrauktinės.
„Yra valstybės institucijos, kurios vertina įstatymų atitikimą, jeigu jie įvertins tai kaip pažeidimą, tai, matyt, priims kažkokius sprendimus. Čia gal nelabai etikos klausimas, aš tai visai linksmai žiūriu į tokius dalykus, bent iš to pirmo vaizdo.“
Tiesa, ši nealkoholinė netrauktinė ne gamintojos „Vilniaus degtinės“ vaizduotės vaisius, o tikras gaminys. Narkotikų, tabako ir alkoholio kontrolės departamentas jau pradėjo tyrimą. Aiškinasi, ar toks gėrimas nepažeidžia įstatymų.
„Tokie atvejai yra ne pirmi. Departamentas jau yra turėjęs panašių bylų, panašių tyrimų yra atlikęs, nustatęs pažeidimus ir taikęs ekonomines sankcijas“, – sako departamento atstovas Juozas Abramavičius.
Anot departamento atstovų, nealkoholinio gėrimo reklama pati savaime nepažeidžia įstatymų, išskyrus tuos atvejus kai per nealkoholinius gėrimus netiesiogiai populiarinamas ir alkoholis.
„Reikia vertinti pačios reklamos tikslą, jeigu per tą nealkoholinį gėrimą yra planuojama reklamuoti alkoholinį gėrimą ir tas nealkoholinis gėrimas niekuo nesiskiria iš principo nuo alkoholinio gėrimo, esančio rinkoje, tai be abejo yra fiksuojamas pažeidimas.“
Reklamos agentūrų atstovai rėžia tiesiai: tokia dviprasmiška reklama yra egzistuojančių reklamos draudimų pasekmė.
„Bet kuris prakės ženklas ieško būdų, kaip reklamuotis ir kuo įdomiau, kūrybiškiau bei išradingiau. O kai yra įstatymų apribojimai, aišku, kad dar labiau bandoma atrasti naujus formatus, bet čia nieko blogo tame nėra. Aš neabejoju, kad šituo atveju yra ir tokia trauktinė nealkoholinė, nes šiaip jų tokių būna, baruose būna tokie specialūs ingredientai“, – teigia „McCann Vilnius“ atstovas Tomas Bartninkas.
„Visiems yra aišku, kad reklamuojamas alkoholinis gėrimas. Tikrai nemanau, kad kyla kažkam dvejonių, kad visgi tikslas yra kitoks. Net neabejoju, kad jų reklamos skyrius labai puikiai suprato, ką jie daro, ir kokią sklaidą iš to gaus“, – kalbėjo „AdDrama“ atstovė Laura Domarkė.
Tuo metu gėrimo gamintojai aiškina, kad jie veikia lygiai tomis pačiomis taisyklėmis, kaip ir jų konkurentai, kurie jau ne pirmus metus sėkmingai reklamuoja nealkoholinį alų, sidrą, vyną.
„Labai aiškiai parašyta, kad tai yra nealkoholinė. Ir mes reklamuojam nealkoholinį gėrimą. Net neturim minčių reklamuoti alkoholinius gėrimus. Mes puikiai matom, kas vyksta su alumi. Jie tikrai nereklamuoja alaus, jie reklamuoja nealkoholinį alų“, – mano „Vilniaus degtinės“ vadovas Rokas Mituzas.
Departamento atstovai sako, kad šis tyrimas turėtų suformuoti praktiką, kaip ateityje šalyje bus vertinami stipriųjų gėrimų nealkoholinės versijos. Gali būti, kad „Vilniaus degtinė“ sulauks baudos, kuri pirmą kartą gali svyruoti nuo 3000 iki beveik 15000 eurų.