Žaiskite mokyklą
Mokyklos rutinos praktikavimas namuose prieš pradedant lankyti mokyklą, autizmo spektro sutrikimą turintiems vaikams gali padėti jaustis ramiau ir lengviau priimti taisykles. Pasidomėkite, ar priešmokyklinio ugdymo grupėje vaikų ugdymo procesas primena mokymąsi mokykloje (rankos pakėlimas norint paklausti, užduočių atlikimo bei pertraukų laikas ir kt.). Tai taip pat gali padėti numatyti galimus iššūkius ir jiems pasiruošti. Jeigu ikimokyklinio ir priešmokyklinio ugdymo įstaigoje tai nevyksta – žaiskite mokyklą ir namuose taikykite panašų į mokykloje vyksiantį mokymosi procesą.
Apsilankykite mokykloje
Jei yra galimybė, kai tik nuspręsite, kokią mokyklą pradės lankyti jūsų vaikas nuo 2024–2025 mokslo metų, kartu su vaiku kartas nuo karto pradėkite lankytis mokykloje. Susipažinimas su įstaiga ir jos aplinka įvairiais metų laikais be primygtinio raginimo ar prievartos autistiškam vaikui padės jaustis saugiau pradėjus lankyti mokyklą.
Inicijuokite uniformos dėvėjimą namuose dar prieš prasidedant mokslo metams
Iš pradžių supažindinkite vaiką su būsimos mokyklos uniforma tam, kad jis vizualiai priprastų prie būsimos kasdienės aprangos. Likus 5–6 mėnesiams pradėkite skatinti vaiką namuose apsirengti mokyklinę uniformą ar naujus drabužius, skirtus mokyklai lankyti. Vaikams, patiriantiems sensorinių iššūkių, mokyklinės uniformos gali kelti diskomfortą. Jeigu pastebite padidėjusį vaiko jautrumą drabužiams, galite nuimti nuo jų etiketes, išskalbti uniformą su įprastomis skalbimo priemonėmis. Taip pat leiskite vaikui po mokykline uniforma dėvėti nedirginančius odos drabužius tam, kad uniformos medžiaga kuo mažiau jaustųsi ant kūno.
Susikurkite naują ryto rutiną ir praktikuokite ją prieš mokslo metų pradžią
Prieš prasidedant naujiems mokslo metams, kiekvieną rytą pradėkite vaiką žadinti šiek tiek anksčiau, tai padės jam priprasti prie naujo pabudimo laiko. Kad vaikas žinotų, ko gali tikėtis rytais, sukurkite mokslo metų ryto rutiną. Jei namuose naudojate vizualinį tvarkaraštį, susikurkite jį naujiems mokslo metams ir pradėkite naudoti dar prieš rugsėjo pirmąją. Atraskite kelionei į mokyklą patogiausią maršrutą ir su juo supažindinkite vaiką, kad, prasidėjus naujiems mokslo metams, važiavimas ar ėjimas į mokyklą būtų aiškesnis.
Pasiruoškite netikėtumams
Jūs negalite numatyti visko, kas gali nutikti mokykloje, bet galite paruošti vaiką situacijoms, vykstančioms ne pagal planą. Su vaiku aptarkite laisvą laiką mokykloje (pertraukų ar pietų metą) ir, naudodami socialines istorijas, numatykite galimus vaiko veiksmus ar strategijas jam nepriimtinose situacijose. Veiksmų numatymas ir aptarimas gali sumažinti nerimą ir padėti vaikui į netikėtumus reaguoti socialiai priimtinais būdais. Nepamirškite numatyti sensorinę perkrovą, nes, vykstant įprastai mokyklos veiklai, vaikui gali būti sunku save kontroliuoti. Todėl su mokyklos darbuotojais aptarkite, kur vaikas galėtų pabūti ramiai, kad, pasireiškus sensorinei perkrovai, galėtų pailsėti. Naudokite vizualų kalendorių ir jame žymėkite mokslo dienas ir laisvadienius. Tai gali padėti vaikui suprasti darbo dienų skaičių ir dienų, kai nereikia eiti į mokyklą, kaitą.
Bendradarbiaukite su mokyklos darbuotojais
Kai nuspręsite, kokią ugdymo įstaigą lankys jūsų vaikas, susitikite su mokyklos darbuotojais. Aptarkite vaiko stiprybes ir patiriamus sunkumus bei drauge numatykite galimas strategijas ypatingų situacijų metu. Jei galimybės susitikti neturite, parašykite laišką, kuriame išdėstykite, jūsų manymu, pačią svarbiausią informaciją apie vaiką. Atminkite, kad pasitikėdami mokyklos darbuotojais ir su jais bendradarbiaudami pasieksite greitesnių ir kokybiškesnių mokymosi rezultatų, o adaptacijos periodas sutrumpės ir taps lengvesnis.
Laikas bėga greitai – iki įtraukiojo ugdymo taikymo liko 11 mėnesių. Būtent tiek laiko ir turite pasiruošti patys bei padėti pasiruošti vaikui sėkmingai pradėti dar vieną svarbų gyvenimo etapą. Bet visų svarbiausia – pasitikėkite savo vaiku – drauge įveiksite visus iššūkius.
Autizmo spektro sutrikimai yra viena plačiausiai tyrinėjamų vaikų psichiatrijos sričių, tačiau Lietuvoje su autizmo spektro sutrikimų turinčiais vaikais dirbantiems specialistams bei jų šeimoms labai trūksta bendrosios informacijos apie šių sutrikimų ypatumus, kuri galėtų padėti tiksliau parinkti ir taikyti reikiamą gydymo metodiką.
Todėl Altamedica vykdo projektą „SCERTS modelio pritaikymas Lietuvoje“. Projektas finansuojamas Europos ekonominės erdvės finansinio mechanizmo lėšomis. Projekto partneriai – Norvegijos Psichoanalizės institutas (https://www.psykoanalyse.no/). Šio projekto tikslas – sveikatos paslaugų netolygumų mažinimas, adaptuojant Lietuvoje nenaudotą metodiką darbui su autizmo spektro sutrikimų turinčiais vaikais, apmokant specialistus bei išplėstinės šeimos narius.
Straipsnį parengė Altamedica klinikos logoterapeutė Edita Akstinavičienė.