„Lietuvos metų automobilio“ konkurse laikomasi poros tradicijų. Viena jų – kasmet, kai ieškoma geriausio automobilio, visas konkurso karavanas atkeliauja į Druskininkus ir savaitei čia apsistoja įkurdami bandymų stovyklą. Antroji susijusi su sniegu: visuomet visais ratais varomi automobiliai turi pamėginti įveikti Druskininkuose esančios „Snow Arena“ sniego kalną.
Tiesa, šiokia tokia naujovė šias tradicijas pakoregavo. Iki šių metų konkurso įprastai ir į sniego kalną kopdavo, ir visus varančiuosius ratus turinčių automobilių testavimo platformoje varžydavosi visureigiai, turintys visus keturis varančiuosius ratus. Šiemet konkurse atsiradus naujai nominacijai – „Metų 4x4“ – sniego kalno bei specialios platformos išbandymus turėjo įveikti kur kas įvairesni automobiliai.
Mazda CX-60
Sniego kalno iššūkį automobiliai įveikia dviem etapais. Pirmuoju užkopia į savotišką pusiaukelę, antruoju – važiuoja iki pat viršaus. Jei pirma dalis būna įveikiama ne vienam visais ratais varomam modeliui, antroji – kietas riešutėlis. Susidoroti su tokio lygio užduotimi padeda faktas, kad visi automobiliai „apauti“ naujausiomis „Continental“ žieminėmis padangomis, kurios gerai „kimba“ prie sniego.
Dar sunkesne užduotimi tampa Audriaus Sutkaus, keliautojo, žurnalisto ir bekelės žinovo, sukurta platforma, skirta specialiai visų varančiųjų ratų pavaroms. Čia neretai net tariamai patys tikriausi visureigiai nustebina blogąja prasme ir testo neįveikia, bet, pastebi patyręs automobilininkas, galima pamatyti ir malonių staigmenų.
Audrius Sutkus
Sprendimai skirtingi
Paklaustas, kaip skiriasi keturių varančiųjų ratų pavaros, A. Sutkus pasakoja, kad daug kas priklauso nuo to, kuo varomas automobilis. Jei, pavyzdžiui, elektra, tuomet užtenka tinkamo programavimo, kad elektros varikliai valdytų skirtingas automobilio ašis.
„Tik kai kurie gamintojai orientuojasi į stabilumą, elektros energijos taupymą, o ne pravažumą“, – pastebi pašnekovas.
Jei automobilis turi įprastą vidaus degimo variklį arba yra hibridinis, tuomet, aiškina A. Sutkus, keturių varančiųjų ratų sistema valdoma elektronikos – per ABS sistemos bloką. O štai patys seniausi, klasikiniai keturis varančiuosius ratus turintys modeliai, kalba ekspertas, turi pačias primityviausias, dar mechanines, visų varomųjų ratų sistemas.
Lietuvos metų automobilis 2023
Patikrina svarbiausias ypatybes
Speciali į „Metų 4x4“ vardą pretenduojančių automobilių bandymų platforma buvo įrengta Lietuvos sporto centro komplekse „Druskininkai“. Čia visai savaitei apsistojo ir konkurso komisijos nariai, ir įsikūrė visi ekspertai, padedantys įvairiausiuose „Lietuvos metų automobilio 2023“ bandymuose.
Kaip pasakoja A. Sutkus, jo turima bandymų platforma leidžia patikrinti esmines visais ratais varomo automobilio savybes. Pavyzdžiui, atliekant testą visuomet pamatuojama prošvaisa – atstumas nuo žemės iki žemiausios automobilio pakabos vietos, o gautas rezultatas palyginamas su tuo, ką deklaruoja gamintojas.
„Tikriname ir kėbulo standumą, mat jis tikrai nėra paskutinėje vietoje kalbant apie tinkamą keturių varančiųjų ratų veikimą. O galiausiai turime tris skirtingas „slidžias dangas“, kurios parodo, kaip veikia galios paskirstymas skirtingoms ašims“, – aiškina žinovas.
Išbandęs visus į nominaciją pretenduojančius modelius, A. Sutkus prisipažįsta, kad buvo automobilių, kurie išties nustebino. Pavyzdžiui, įspūdį paliko „Mercedes-Benz“, kuriame panaudoti sprendimai užtikrina, jog visų varančiųjų ratų pavara jame veikia puikiai. O štai „Suzuki“ visureigis, anot A. Sutkaus, galėtų daug, tačiau neįveikia kai kurių kliūčių.
Mercedes-Benz GLC
Bandymai persikėlė į Druskininkus
Spalio pabaigoje prasidėjęs tradicinis, jau 26-asis, konkursas „Lietuvos metų automobilis 2023“ persikėlė į Druskininkus. Čia jau antrus metus iš eilės visas 27 automobilių ir 10 komisijos narių karavanas įsikūrė moderniame Lietuvos sporto centro komplekse „Druskininkai“.
Komplekso apylinkėse konkurso komisijos nariai galės išbandyti daugybę skirtingų automobilių sistemų, patikrinti jų veikimą, surengti netikėtų testų. Pavyzdžiui, prieš metus sporto centro komplekso teritorijoje buvo surengtos improvizuotos traukos lenktynės.
Šiemet komisijos nariai čia organizuoja stabdymo efektyvumo testus drauge su „Vilnius TECH“ universiteto mokslininkais, taip pat patikros laukia keturiais ratais varomų modelių. Ieškant geriausio metų automobilio bus patikrinti automobilių ergonominiai sprendimai, išmatuota, kiek triukšmo būna salone važiuojant, atlikti kiti bandymai. Kad bandymų sąlygos būtų vienodos, visi konkurso dalyviai „apauti“ vienodomis žieminėmis „Continental“ padangomis.
Smalsuoliams progų pamatyti į garbingus apdovanojimus pretenduojančius automobilius išties nemažai. Lapkričio 10-ąją laukia specialus susitikimas su Druskininkų gyventojais, galėsiančiais ne tik paklausyti įdomiausių pasakojimų apie nuotykius iš konkurso istorijos, bet ir laimėti galimybę išbandyti konkurso modelius.
O lapkričio 16-ąją sostinėje, Vilniaus universiteto bibliotekos Mokslinės komunikacijos ir informacijos centre (MKIC) laukia pirmą kartą Lietuvoje organizuojama automobilių technologijoms, inovacijoms ir pramonei skirta konferencija „Plug-in 2022“. Visą dieną truksiančiame renginyje bus aptartos pačios aktualiausios ir įdomiausios temos, pradedant visai pramonei grėsme tapusiais programišiais ir savavaldžiais automobiliais, baigiant klausimais, ar ateityje dar turėsime galimybę vairuoti bei kaip atrodys tai, ką turėsime vadinti automobiliais.
Visi konkurso nugalėtojai paaiškės iškilmingame renginio finale prabėgus mėnesiui nuo starto, lapkričio 25-ąją.
Volvo XC40 Recharge
Audrius Sutkus
Porsche Taycan Sport Turismo
Mazda CX-60
Lexus NX
Suzuki S-Cross
Volkswagen ID.5 GTX
Volkswagen ID.5 GTX
Audi Q4 e-Tron
Audi Q4 e-Tron
Porsche Taycan Sport Turismo
Volkswagen ID.Buzz
Maserati Grecale
Lietuvos metų automobilis 2023
Audi Q4 e-Tron
Mazda CX-60
Mercedes-Benz GLC
Porsche Taycan Sport Turismo
Mazda CX-60