Jei anksčiau, norint teisingai pasirinkti alyvą, pakakdavo žinoti jos klampumo klasę, šiandien to nebepakanka.
Vienodai klampumo klasei priklausančios alyvos savo parametrais ir naudojimu skiriasi tiek, kad jas renkantis savo nuožiūra automobilio gali laukti skaudžios pasekmės. Kuris variklio alyvos parametras šiandien laikomas svarbiausiu?
Klampumas – nebe rodiklis?
Kiekvieno automobilio variklis reikalauja tinkamos alyvos, kuri užtikrina jo ilgaamžiškumą. „Dažniausiai automobilių vairuotojai alyvą renkasi pagal tokius kriterijus kaip patikimumas, kokybė ir kaina, o sprendimą neretai nulemia ir vairuojamos transporto priemonės rūšis, variklio galingumas bei pačios alyvos sudedamosios dalys – komponentai“, – apie vyraujančią praktiką pasakoja Vilniuje autoservisą turinčio ir jau daugiau nei dešimtmetį automobilių priežiūra užsiimantis Mariaus Bagdonavičiaus.
Serviso vadovas pastebi, kad kiekviena alyva turi unikalių savybių, į kurias nereikia žiūrėti pro pirštus: „Alyva yra skirstoma į mineralinę bei sintetinę, be to, vienos yra sukurtos optimaliam naudojimui dyzeliniuose varikliuose, o kitos – benzininiuose. Tačiau dalis vairuotojų vis dar alyvą perka savarankiškai prekybos centruose, visiškai neatsižvelgdami į tai, kad nors alyva yra sintetinė, jos specifikacija gali visiškai netikti jų automobiliui“, – pasitaikančias klaidas vardija ekspertas.
M. Bagdonavičiaus teigimu, labai svarbu suprasti, kad kiekvienas automobilių gamintojas alyvai kelia skirtingus reikalavimus: „Vieni orientuojasi į variklio apsaugą nuo susidėvėjimo, kiti – degalus taupančiai mažo klampumo alyvai. Todėl norint idealaus variklio darbo, alyva turi atitikti konkrečius gamintojo reikalavimus“.
Automobilio tipas – esminis kriterijus
Rinkoje atsirandant vis daugiau alyvos rūšių, pasirinkti tinkamos sudėties alyvą vairuotojams gali tapti tikrai nemenku iššūkiu. Alyvos ir tepalų gamintojo „TotalEnergies“ atstovybės Lenkijoje techninio skyriaus vadovas Andrzejus Husiatynskis pastebi, kad norint teisingai pasirinkti alyvą, jau nebepakanka vien žinoti jos klampumo klasės – pirmiausia būtina įvertinti automobilio tipą, kuriam alyva bus skirta. „Čia susigaudyti gali padėti variklio gamintojo tipo patvirtinimai, kurie nurodo, kokią ridą galima pasiekti su tam tikra alyva, ar ji tinkamai apsaugos variklį nuo LSPI reiškinio, ar atitiks degalų įpurškimo ar kietųjų dalelių filtravimo sistemos reikalavimus“, – pabrėžia ekspertas.
Ekspertas akcentuoja, jog tinkama alyva gali ne tik iš dalies ar net visiškai sumažinti tokias problemas, kaip LSPI (ang. Low-Speed Pre-Ignition) arba išskirtinai mažų suodžių dalelių susidarymą, tačiau ir užtikrinti tinkamus alyvos parametrus visą jos naudojimui skirtą laikotarpį: „Dėl šios priežasties vienoje alyvos klampumo klasėje gali būti net kelios tos pačios alyvos versijos, kurios labai skiriasi savo sudėtimi ar naudojamais priedais ir dažnai yra nesuderinamos tarpusavyje“, – pabrėžia A. Husiatynskis.
„Štai, „Total Energies“ asortimente galima aptikti net devynis alyvos tipus, priklausančius tai pačiai 5W-30 klampumo klasei. Iš jų net 7 savo parametrais ir naudojimu skiriasi tiek, kad pakaitomis šias alyvas galima naudoti tik esant tam tikroms specialioms sąlygoms. Viena alyva bus pagaminta taip, kad atitiktų Peugeot-Citroen reikalavimus benzininiams ir dyzeliniams Euro 4 ir 5 varikliams, o kitos speciali sudėtis atitiks naujausią Renault RN 17 standartą benzininiams ir dyzeliniams EURO 6 ir 6d varikliams“, – pavyzdį pateikia „Total Energies“ atstovas.
Klampumas – tik kritinėje situacijoje
Ekspertai primena, kad renkantis alyvą reikia vadovaukitės atitinkamo variklio gamintojo tipo patvirtinimo simboliu, kuris būna atspausdintas ant alyvos etiketės. Šios tipo patvirtinimo reikalavimus galima rasti automobilio naudotojo vadove.
Pasak specialistų, jeigu susiklosto tokios aplinkybės, kad neturite galimybių patikrinti, kokia alyva įpilta į jūsų variklį, o situacija tikrai kritinė, alyvos geriau įpilti, nei toliau važiuoti su per mažu jos kiekiu: „Įvykus avarinei situacijai ir sumaišius dvi skirtingų rūšių alyvas, automobilio variklis iš karto tikrai nesuges – svarbiausia, kad tokiais atvejais alyvą rinktumėtės bent jau tos pačios klampumo klasės, o grįžus neužmirštumėte kuo skubiau ją pakeisti atitinkančia variklio gamintojo patvirtinimą“, – pataria M. Bagdonavičius, akcentuodamas, jog pasirinkus netinkamą alyvą, anksčiau ar vėliau teks susidurti su neigiamais padariniais.