Sniego grandines bus galima pamiršti?
Didelis kiekis sniego ir slidi danga po juo gali įklampinti net ir rimtą visureigį. Kas iš visų varančiųjų ratų sistemos, jei ratai nepakankamai sukimba su kelio danga? Regionuose, kuriuose iškrenta daug sniego, pavyzdžiui, kalnuose, ar Šiaurės šalyse įveikti sudėtingus ruožus padeda populiariosios sniego grandinės. Tačiau sunkias metalo grandines reikia nuolat vežiotis bagažinėje, o jų sumontavimas ir numontavimas – itin sudėtingas ir laikui imlus procesas, per kurį galima nušalti rankas.
Korėjos automobilių gamintojai „Kia Corporation“ patentavo į ratlankį ir padangą integruotą sniego grandinių pakaitalo technologiją. Specialūs metaliniai moduliai išskleidžiami ir suleidžiami atgal vieno mygtuko paspaudimu.
Tiek ratlankyje, tiek padangoje reguliariais intervalais išdėstyti išilginiai grioveliai. Paveikus elektros srove, juose esančios aliuminio detalės pakeičia formą.
Važiuojant įprastu keliu, šios detalės būna padangos viduje ir neliečia kelio paviršiaus. Vairuotojui aktyvavus sniego grandinių funkciją, elektros srovė išskleidžia aliuminio detales. Jos tarsi peiliai išlenda iš padangos ir padeda ratams geriau sukibti su slidžiu keliu.
Taip ši technologija ne tik pagerina pravažumą, bet ir užtikrina stabilumą bei saugumą riedant snieguotais keliais. Išvažiavus į gerą kelią, vėl pakanka spustelėti mygtuką: elektros srovė nutrūksta ir aliuminio detalės grįžta į pirminę savo padėtį.
Aliuminio dalys sumontuotos gana giliai, tad net ir besidėvint padangai, jos nepaveiks važiavimo savybių ir neprastins sukibimo su keliu įprastomis sąlygomis. Be to, metalinės dalys leis vairuotojams anksčiau pastebėti, kada baigiasi padangos tarnavimo ciklas.
Klaustukų dar yra
Teoriškai tokia technologija vairuotojams nė neišlipant iš automobilio leistų net su paprasčiausiu krosoveriu įveikti sudėtingus žiemos kelius. Tačiau šis patentas – dar tik koncepcija. Specialistai pripažįsta, kad ji kelia ne vieną klausimą.
„Koncepcijas komentuoti sudėtinga, ypač kai yra parodoma tik technologija, o ne kaip tiksliai ji veikia. Aš šią technologiją matau kaip sniego grandinių pakaitalą: ten, kur daug sniego, slidu, ji padės greitėjant ir stabdant, bet man įdomu, kaip tos metalinės detalės elgsis didesniu greičiu sukant posūkį, o be to – kaip jos veiks kaip padangos?“ – klausimus žeria padangų specialistas, „Continental“ pardavimo vadovas Lietuvoje Paulius Macevičius.
Ekspertas pabrėžia, kad žiemą automobiliams tenka važinėti ne vien tik per sniegą ir ledą, kelius dengia ir šaltas, šlapias asfaltas, o ant jo didžiausią saugumą suteikia specialiai tam pritaikytos žieminės padangos. Kietesnio mišinio vasarinės padangos nukritus temperatūrai praranda savo darbines savybes ir nėra saugios.
Kaip dažnai sniego grandinių reikia jums?
P. Macevičius sako, kad tokią į ratą integruotų sniego grandinių koncepciją matytų kaip galimą žieminės padangos papildymą. Jis būtų naudingas tiems, kam tenka važinėti per gilų sniegą ir ledą.
„Sniego grandinės įprastai padeda įkalnėse: ten be jų pajudėti – beveik neįmanoma. Jos naudojamos važiuojant labai mažu greičiu ir labai specifinėje aplinkoje – tam, kad žmogus pakiltų į statų snieguotą ar apledėjusį kalną ir nuo jo nusileistų. Turi būti kelio ženklai, kad būtų galima naudoti grandines“, – aiškina padangų specialistas.
Iš tiesų Lietuvoje yra nedaug sniego grandinių naudotojų, jos gana gerai prižiūrimiems mūsų keliams nėra ypač aktualios, tad kyla natūralus klausimas: jeigu dažnam vairuotojui gyvenime nebuvo reikalo montuoti sniego grandinių ant ratų, ar bus reikalas kasdien naudoti padangas su integruotais sniego peiliais?
„Tai labai specifinis daiktas, kurio, jei negyveni kur nors kalnuose ir nedirbi kokioje kalnų kavinėje slidinėjimo kurorte, nelabai ir panaudosi“, – dėsto P. Macevičius.
Tikslas – technologijos kasdienai
Tiesa, sniego grandinės ar metalo peiliai iš tiesų gali padėti ne tik stačioje snieguotoje įkalnėje, jie gali gerokai sutrumpinti stabdymo kelią slidžiame ruože, kuriame nematyti asfalto, taip pat padėti įsibėgėti. Tačiau žiemą padangai reikia galimybių dirbti ne tik važiuojant sniegu ir ledu, jai reikia gerų akvaplanavimo savybių bei užtikrinamo sukibimo su šaltu asfaltu.
Technologiją Korėjoje ir Jungtinėse Amerikos Valstijose patentavęs „Kia“ automobilius gaminantis koncernas pripažįsta, jog tai dar – tik koncepcija. Iš tiesų yra dar nemažai neatsakytų klausimų, tačiau ji nebus pamiršta.
Tolimesnis planas: technologinė plėtra, patvarumo ir eksploatacinių savybių tobulinimas ir bandymai bei pritaikymas reglamentams. Įmonės vadovai neatmeta galimybės, kad ateityje padangos su integruotu sniego grandiniu pakaitalu pasieks masinę gamybą ir palengvins kalnuose bei kitose nenuspėjamų sąlygų geografinėse platybėse gyvenančių vairuotojų kasdienes keliones.
„Tikimės, jog ši inovacija kada nors bus naudojama „Kia“ automobiliuose. Ji atspindi mūsų įsipareigojimą pažangias technologijas paversti realaus pasaulio sprendimais, kurie būtų naudingi vartotojams, – sakė koncerno važiuoklės kūrimo komandos vadovas Joon Mo Parkas. – Mes ir toliau savo automobiliams kursime technologijas, kurios užtikrins dar aukštesnio lygio saugumą bei patogumą ir suteiks papildomą vertę mūsų klientams.“