Keletą dešimtmečių automobilių gamyba užsiimančios markės šiandien gana retai susiduria su užduotimis, kurias jiems reikia išspręsti pirmąjį kartą. Varikliai, pakabos sistemos, pavarų dėžės ir kiti svarbūs agregatai šiandien yra daugiau negu pakankamai ištobulinti, tačiau net ir pasiekę pavydėtiną pažangą, kuri, palyginus su 20-30 metų senumo automobiliu, retkarčiais priverčia aiktelėti, kai kurie gamintojai šiame „aš jau viską išbandžiau“ pasaulyje sugeba įžengti į jiems dar nežinomą teritoriją.
„Alfa Romeo“ – romantiškai skambančios markės vardas, kurios žygdarbiai ir nuodėmės kalba pačios už save. Šiemet 112-ąsias veiklos metines paminėjęs gamintojas, 2022-aisiais turėjo dar vieną progą švęsti. Po keletą metų trukusios pertraukos, gamintojo modelių gamą papildė naujas modelis – kompaktiškas, stilingas (be abejonės) SUV, kuris turi tik vieną tikslą – tapti storų europinių kupiūrų spaudykla.
Kad ir kaip stipriai norėtumėte baisėtis tokiu gamintojos elgesiu, tačiau „Alfa Romeo“ vadovai būtų visiški kvailiai, jeigu nebūtų pabandę savo sėkmės šiame ypač pelningame automobilių segmente. Visgi, raganų medžioklės fazę turėjo praeiti kone visų markių gerbėjai, tad dabar atėjo metas patikrinti, iš kokio molio drėbtas automobilis, užimsiantis vietą, kurioje kadaise buvo įsitaisę „Alfa Romeo 147“ ir „Alfa Romeo Giulietta“.
„Alfa Romeo Tonale“ verdiktas trumpai:
- Privalumai: Dėmesį traukiantis stilius, itališkiems automobiliams nebūdinga ergonomika, entuziastingai vikrus
- Trūkumai: pernelyg standi pakaba, hibridinei pavarai trūksta išbaigtumo, skurdoka variklių gama
ALFA ROMEO TONALE DIZAINAS
Pritrenkiančias koncepcijas į serijinę gamybą mėgstanti perkelti „Alfa Romeo“, net ir bandydama prasimušti į kompaktiškų SUV automobilių segmentą, nebandė keisti savo įpročių, mat serijinei gamybai paruoštas modelis atrodo labai panašus į koncepciją, kurią gamintojas pristatė 2019-aisiais.
Žinoma, tam tikros detalės, džiuginusios akį, turėjo būti pašalintos. Itin siauri priekiniai žibintai buvo pakeisti analogais su LED matricos technologija. Šreko ausis priminę šoniniai veidrodėliai (kameros) buvo pakeisti įprastais, pro kuriuos galima aiškiai matyti, kas dedasi aplink patį automobilį. Nors tokių mažų pokyčių galima įžvelgti skirtingose vietose, tačiau bendras įspūdis nepasikeitė – tai vis dar įžūliai atrodantis automobilis, kuris, be abejonės, išsiskiria ne tik bendrame sraute, bet ir pagrindinių konkurentų gretose.
Nepaisant naujos išorės dizaino krypties, kuri tikrai bus akivaizdi ateityje pasirodysiančiuose modeliuose, „Tonale“ linijas braižę dizaineriai sugebėjo palikti keletą užuominų į gamintojo praeitį. Pavyzdžiui, „Alfa Romeo“ tikina, jog priekinių žibintų dienos šviesų grafika yra tiesioginė užuomina į vieną gražiausių „Zagato“ dizaino studijos darbų – „SZ“ kupė, o galinio lango forma siekia pabrėžti panašumus su „8C Competizione“.
Galiausiai, nereikėtų užmiršti ir pagrindinių akcentų, be kurių neįsivaizduojame nė vienos „Alfa Romeo“ – priekinėje dalyje integruotų „Scudetto“ radiatoriaus grotelių ir ratlankių, kurių dizainas primena senoviško laidinio telefono numerio rinkimo ratuką.
Žvelgiant vien iš stilistinės pusės, „Tonale“ pažymi žalią varnelę ties eile reikalavimų automobiliui, dėvinčiam šios markės emblemą. Visgi dabar, ko gero, tikitės išgirsti, jog naujas „Alfa Romeo“ vėl buvo sulipdytas iš antrarūšių „Fiat“ komponentų.
Iš dalies nesuklysite. Nors „Alfa Romeo Tonale“ yra visiškai naujas modelis, jis buvo suręstas ne ant naujutėlės, o tiesiog patobulintos struktūros, kurią šiandien naudoja „Fiat 500X“ ir „Jeep Compass“. Susilaikykite nuo nusivylimą reiškiančių atodūsių, nes „Tonale“ su Compass“ turi velniškai daug skirtumų. Pavyzdžiui, „Tonale“ naudoja visiškai naują, tik šiam modeliui būdingą elektros instaliaciją, pakabos komponentus, vairo mechanizmą bei vairo kolonėlę su specifiniu perdavimo santykiu. Net LED matricos žibintų technologija yra artimesnė „Maserati Ghibli“, o ne „Jeep Compass“, kuris, beje, žibintų su tokia technologija net nesiūlo. Tad nors „Tonale“ turi bendrų bruožų, tačiau šį kartą „Alfa Romeo“ kūrinys nėra tik naują rūbą dėvintis „Fiat“.
ALFA ROMEO TONALE išmatavimai:
- Ilgis (mm): 4528
- Plotis (mm): 1841
- Aukštis (mm): 1601
- Ratų bazės ilgis (mm): 2636
- Kėbulo prošvaisa (mm): 156 mm
- Automobilio svoris: 1525 kg
- Apsisukimo spindulys (m): 11.57
ALFA ROMEO TONALE INTERJERAS
Pastarųjų dešimtmečių pavyzdžiai rodo, jog visų „Alfa Romeo“ modelių Achilo kulnas būdavo šių automobilių salonas – vieta, kur vairuotojas ir keleiviai praleidžia didžiausią laiko dalį. Nors, galbūt, italai norėtų, jog daugiau laiko vėpsotumėte į patį automobilį nei jį vairuotumėte, tačiau nuožmi konkurencija paskatino pasitempti net ir retkarčiais „Ai, bus gerai“ principą pasitelkti mėgstančius kūrėjus.
Pirmasis pastangų ženklas – gamintojos sprendimas stačiokišką išorės stiliaus tematiką tikslingai pratęsti automobilio viduje. Jame – jokių užuominų į bandymus kopijuoti „Audi“, BMW ar bet kurį kitą konkurentą. Vietoje to „Tonale“ siekia pasiūlyti šiek tiek patobulintą „Giulia“ ir „Stelvio“ modeliuose pristatytą koncepciją, kurioje susitelkimas į vairavimą yra prioritetas #1. Žinoma, kai kurie gali atrasti progų pasiginčyti, jog automobilio interjeras senamadiškas, neatitinkantis šių dienų tendencijų, tačiau nepamirškite vieno dalyko – tendencijos keičiasi kas penkias minutes, o laikui nepavaldus dizainas visuomet turės didesnę išliekamąją vertę.
Sentimentais persmelktas „Alfa Romeo“ interjeras turi ne vieną modernų ir netgi pagirtinai veikiantį komponentą. Pavyzdžiui? „Tonale“ yra pirmasis bendrovės automobilis, naudojantis plačiomis konfigūracijos galimybėmis pasižymintį naujos kartos skaitmeninį prietaisų skydelį, kurio ekrano raiška, grafinė sąsaja ir veikimo sparta gali lygiuotis su „Audi“ automobiliuose diegiamu analogu. Centrinės konsolės viršuje įtaisytas 10 colių horizontalus lietimui jautrus ekranas savyje slepia dar vieną naujovę – „uConnect“ multimedijos sistemą, kurią iki šiol buvo galima išvysti kituose „Fiat“, „Jeep“ ir „Maserati“ modeliuose. Nors ši sistema nėra unikali „Alfa Romeo“ automobiliams, tačiau jos pritaikymas markės reikmėms sveikintinas. Vėlgi – veikimo sparta, grafinė sąsaja bei įdiegtų funkcijų spektras niekuo nenusileidžia konkurentams, o tam tikrose srityse netgi juos lenkia: „Amazon Alexa“ išmanusis asistentas, šildomos ir ventiliuojamos sėdynės, nuotoliniu būdu atliekami programinės įrangos atnaujinimai, pažangiausios saugumo ir vairuotojui pagalbos ranką ištiesiančios sistemos – visa tai „Tonale“ turi, o nemažai iš išvardytų dalykų – netgi bazinėje įrangoje.
Komplimentų traukinį, deja, reikėtų sustabdyti. Kaip ir kituose šios klasės modeliuose, salone panaudotų apdailos medžiagų kokybė svyruoja nuo gerų iki „kas čia per antrarūšis sprendimas“. Nors tai yra visuotinė praktika, tačiau norėtųsi, jog italai sugebėtų geriau slėpti buhalterijos skyriaus vadovo užmojus. Pavyzdžiui, pavarų perjungimo svirtį supantis plastikas – pigus ir jautrus įbrėžimams. Prietaisų skydelį juosianti apdaila taip pat nėra verta komplimentų. Kita vertus, šiuos ir kitus nusiskundimus atsveria itin kokybiškos durų atidarymo rankenėlės, iš aliuminio pagamintos pavarų perjungimo svirtelės už vairo ar netgi keleiviui skirtas multimedijos garso valdymo ratukas.
Dviprasmiškai įvertinti norėtųsi ir pačią vairuotojo poziciją. Nors vairo kolonėlės ir pačios sėdynės reguliavimo galimybės yra ganėtinai plačios, tačiau pati vairuotojo sėdynė atrodo įrengta per aukštai – net ir žemiausioje padėtyje. Be to, jeigu esate ganėtinai nutolęs nuo anksčiau „Alfa Romeo“ inžinierių naudoto beždžionės archetipo (ilgos rankos, trumpos kojos), sunku įsivaizduoti kaip aukštesni nei 1,85 ūgio vairuotojai ar vairuotojos sugebėtų patogiai įsirangyti už šios stilingos italės vairo.
Tą patį galima pasakyti ir apie interjero erdvę gale. Čia sėdintiems keleiviams skirtos vietos – tik pakankamai. Keliai į vairuotojo ar kito priekyje sėdinčio keleivio sėdynę remsis tik retais atvejais, tačiau erdvė pečiams ir galvai nėra verta pagyrų. Pavyzdžiui, aukštos dėžės forma pasižyminčio „Volvo XC40“ viduje jautiesi laisviau, o interjero erdvė nesukelia klaustrofobiškų minčių.
ALFA ROMEO TONALE praktiškumas:
- Bagažinės tūris (l): 500 - 1550
- Maksimali leistina apkrova (kg): 610
- Maksimali stogo apkrova (kg): 50 kg
- Maksimalus leistinas automobilio svoris (kg): 2135
- Triukšmo lygis važiuojant 80 ir 120 km/val. greičiu (dBA): 62 / 66
ALFA ROMEO TONALE DINAMIKA
Į elektrifikacijos traukinį bandanti spėti „Alfa Romeo“ naujausiame savo modelyje pradėjo diegti sudėtingą, analogų neturinčią hibridinę pavarą. Nors „Tonale“ gali būti komplektuojamas su 1,6 litro dyzeliniu varikliu ir (vėliau) su iš tinklo įkraunamo hibrido pavara, tačiau dabar pagrindinį vaidmenį atlieka versija su 1,5 litro benzininiu varikliu, turinčiu daugybę išmanių technologijų – įskaitant kintamo vožtuvų valdymo sistemą, kuri atideda įsiurbimo vožtuvų atidarymą, jog palengvintų Milerio ciklu veikiančio variklio darbą.
Benzininis variklis taip pat turi kintamos geometrijos turbokompresorių, kuris padeda padidinti hibridinės pavaros našumą platesniame sūkių diapazone. Be to, jam talkina 20 arklio galių generuojantis elektros variklis, suporuotas su septynių laipsnių dvigubos sankabos transmisija.
Techniniu požiūriu, ši hibridinė pavara yra pranašesnė už tas, kurias rastume „Tonale“ konkurentuose, mat ji mieste nemažą dalį laiko leidžia automobiliui važiuoti naudojant elektros energiją. Tokiu būdu, net ir atrandant progų išnaudoti maksimalų pavaros pajėgumą, vidutinės degalų sąnaudos mieste gali sumažėti iki džiuginančiai žemų rodiklių. Mūsų atveju – iki 6,9 litro 100 kilometrų.
Vis dėlto, ši hibridinė pavara nėra universali. Nors bendras jėgainės pajėgumas siekia 160 arklio galių, tačiau automobilyje įdiegta programinė įranga, regis, yra labiau užsiėmusi sudėtingais skaičiavimais, kad nuspręstų, kurį galios šaltinį reikėtų naudoti. Puikiai suprantame, jog maksimalus hibridinės sistemos efektyvumas buvo prioritetas, kuo dažniau į pagalbą pasitelkiant elektros variklį, tačiau bendras visos sistemos sustygavimas galėtų būti geresnis.
Galiausiai, kai pagrindinį vaidmenį atliekantys komponentai savo veikimo parametrus keičia dažniau negu galite pagalvoti, nesugalvokite į šią mišrainę staiga įvelti savo troškimo perjunginėti pavaras rankiniu būdu – atrodo, tai yra lengviausias būdas automobilį išmušti iš vėžių. Vis dėlto, vertinant objektyviai, turėtumėte labai ilgai ieškoti, kad rastumėte įperkamą hibridinį automobilį, kuris turėtų intuityviai veikiančią transmisiją.
ALFA ROMEO TONALE dinamika ir degalų sąnaudos:
- Variklio tipas: 1,5 litro, 4 cilindrų benzininis su turbokompresoriumi
- Variklio galia: 160 AG esant 5 750 aps/min.
- Sukimo momentas: 240 Nm esant 1 500 aps/min.
- Pavarų dėžės tipas: 7 laipsnių automatinė pavarų dėžė su dviguba sankaba.
- 0 - 100 km/val. (gamintojo/mūsų užfiksuotas laikas): 8,7 / 8,9 sekundės
- 60 - 100 km/val: 4,1 sek.
- 80 – 120 km/val: 5,6 sek.
- Maksimalus greitis: 212 km/val.
- Degalų sąnaudos testo metu (mieste / užmiestyje / greitkelyje) (l/100): 7,8 / 5,5 / 7,2
- Degalų bako talpa (l) / Nuvažiuojamas atstumas (km): 55 l / 700 km
- CO2 emisijos: 129 g/km
ALFA ROMEO TONALE VALDYMAS
Jeigu hibridinės pavaros pajėgumas ir veikimas nuolatos reikalauja veltis į kompromisus, tai vairavimui skirti instrumentai nusipelnė gerokai daugiau pagyrų.
Dauguma šios klasės automobilių, turintys hibridines sistemas, turi vieną erzinantį bruožą. Pradėjus diktuoti savo, o ne kompiuterinių sistemų tempą, jie pradeda elgtis kaip užsispyrę ožiai, siekiantys, jog įdomiau atrodantį kelio ruožą įveiktumėte su kuo mažesnėmis sąnaudomis, o ne su kuo didesne šypsena. Jų nenoras keliu važiuoti su šiek tiek daugiau entuziazmo yra viena didžiausių jų silpnybių, tačiau ši „Alfa“ yra savotiška staigmena.
Iškart įsėdę į automobilį pasukite važiavimo režimo pasirinkimo ratuką į „D“ („Dynamic“), perimkite pavarų valdymą didelėmis, už vairo įrengtomis svirtelėmis ir stebėkite, kaip vairavimo potyriai sėdint už „Tonale“ vairo tampa malonūs. Tik nesupraskite klaidingai – „Tonale“ staiga netampa siautulingai nusiteikusiu išpampusiu sportišku hečbeku, tačiau važiuojant didesniu nei 80 km/val. greičiu, vairo mechanizmas įgauna reikalingo svorio, o jo žaibišką reakciją į pasukimus papildo tikslumas ir, šios klasės standartais, gera kėbulo pasvirimo kontrolė.
Entuziastingiau nusiteikusio vairuotojo troškimus „Tonale“ pildo stebėtinai gerai ir tai – didžiulis pliusas. Vis dėlto, kad ir kaip romantiškai skamba sportiškiau subalansuoto automobilio eksploatacija kasdien, tačiau niūri realybė rodo, jog tokio tipo automobilius dažniausiai vairuoja žmonės, kuriems žemo profilio padangos ar kintamos geometrijos turbokompresoriaus suteikiami privalumai yra tiek pat aktualūs, kiek ir kai kurių nuomonės formuotojų reklamų nuoširdumas.
Italų gamintojos inžinierius reikėtų pagirti už pastangas siekiant kompaktinės klasės SUV įpūsti visuose „Alfa Romeo“ automobiliuose randamų savybių, tačiau kasdieniškose situacijose „Tonale“ nuolatos jaučiasi it būtų įsitempusi – tarsi padavėja, įsispraudusi į aukštakulnius ir bandanti laviruoti nešina keturiais padėklais. Tikrai nesinori pasakyti, jog automobilio pakaba kelio nelygumus įveikia aštriai ir triukšmingai, bet jai trūksta plastiškumo, kurį suteikia analogai. Tikėtina, jog mažesnio skersmens (18-19 colių) ratlankiai turėtų padėti sklandžiau įveikti kelio atkarpas, kurios verčia susigūžti, tačiau kiekviena išvyka užmiestyje ir greitkelyje sudaro įspūdį, jog „Tonale“ čia jaučiasi ramesnė ir stabilesnė.
ALFA ROMEO TONALE pakabos konstrukcija:
- Automobilio komponuotė: priekiniai varomieji ratai su skersai sumontuotu varikliu
- Pakabos konstrukcija: Priekyje ir gale – „MacPherson“
- Stabdžių sistema: 330 mm skersmens stabdžių diskai priekyje, 278 mm stabdžių diskai gale
- Padangų išmatavimai bandytame modelyje: 235/40R20
ALFA ROMEO TONALE EKSPLOATACIJA
Pirmasis „Alfa Romeo“ kompaktinės klasės krosoveris Lietuvoje siūlomas su trimis įrangos lygiais: „Super“, „TI“ ir „Veloce“. Jeigu tai būtų vokiškų automobilių gamintojas, šie įrangos lygiai turėtų vos keletą reikšmingų skirtumų, nes visas norimas opcijas galima rasti papildomos įrangos kataloge. Tuo tarpu „Alfa Romeo“ pasitelkė kitokią strategiją.
Žemiausias įrangos lygis „Super“ galimas tik su silpniausiais benzininiais ir dyzeliniais varikliais, generuojančiais 130 arklio galių. Be to, „Super“ įrangos lygis negali turėti tam tikros įrangos, pavyzdžiui, šiuose modeliuose gausite tik medžiagines sėdynes, nerasite šildomo vairo ir šildomų priekinių sėdynių, didesnių nei 17 colių ratlankių bei kitų naudingų, gyvenimą praskaidrinančių elementų. Kita vertus, gera žinia yra ta, jog „Super“ ir „TI“ modelių kainų skirtumas nėra labai didelis – 6000 eurų.
Už šią didesnę sumą iškart gausite raktelius nuo automobilio su 160 arklio galių generuojančiu varikliu bei kainą pateisinančia bazine įranga, kurios siūlomų priedų gausa, palyginti su „Audi“ ar „Mercedes-Benz“, atrodo kur kas racionaliau.
Žvelgiant į papildomos įrangos katalogą, jame yra tik du įrangos paketai, kuriuos tikrai vertėtų užsisakyti. Tai – „Winter“ ir „Premium“ įrangos paketai, kurių bendra kaina siekia 3994 eurus. Ties šiomis parinktimis pažymėjus varneles automobilyje atsiras šildomi langų apiplovimo purkštukai, šildomos ir ventiliuojamos priekinės sėdynės, šildomas vairas, 8-iomis kryptimis elektra valdomos sėdynės ir melomanus džiuginanti „Harman Kardon“ garso sistema, kuri, palyginti su „Giulia“ ir „Stelvio“ modeliuose esančiu analogu, skaitmeninius garso įrašus atkuria nepalyginamai kokybiškiau.
ALFA ROMEO TONALE kaina, aptarnavimo kaštai:
- Pigiausio modelio kaina: 34 990 eur
- Bandyto modelio kaina: 48 880 eur
- Garantinis laikotarpis: 5 metų, be ridos apribojimo
- Preliminari išliekamoji vertė po 5 metų, nuvažiavus 100 000 km: 35%
- Planinių aptarnavimų kaina po 5 m metų, nuvažiavus 100 000 km): 1927 eur
- Planinių aptarnavimų dažnumas: kas 1 metus arba kas 20 000 km.
- Atstovybių tinklas: Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje, Šiauliuose