„Euro NCAP“ organizacijos duomenimis, per pastarąjį dešimtmetį Europoje parduodamų naujų automobilių svoris išaugo vidutiniškai 100 kilogramų.
Pagrindinė to priežastis – vairuotojų pasirinkimas: jie vis dažniau renkasi didesnius, dažnai elektra varomus automobilius, kurių baterijos dar labiau padidina jų svorį.
Prie šios tendencijos prisideda ir vairuotojų troškimas vairuoti visureigius. Šiuo metu jie sudaro net 54 proc. visų naujų automobilių registracijų Europoje. Tačiau šis „automobilių pūtimosi“ reiškinys kelia grėsmę.
Didesni ir sunkesni automobiliai iš tiesų geriau apsaugo savo keleivius, bet avarijos metu tampa pavojingesni kitiems – ne tik pėstiesiems, bet ir mažesnių transporto priemonių vairuotojams.
Egoistinė sauga?
Į šią problemą atkreipė dėmesį ir naujausia „Euro NCAP“ bandymų serija, kurioje buvo vertinti 16 naujų modelių.
Nors beveik visi automobiliai pasižymėjo aukštu keleivių apsaugos lygiu, kai kurie modeliai paaiškėjo esantys itin pavojingi kitiems eismo dalyviams.
Šis problema išryškėjo atliekant specialų MPDB bandymą, kai automobilis atsitrenkia į progresyviai deformuojamą barjerą. Šis testas imituoja dviejų automobilių susidūrimą įprastomis eismo sąlygomis, kur vienas jų sveria 1 400 kg.
MPDB testas leidžia įvertinti ne tik tai, kaip gerai automobilis apsaugo savo keleivius, bet ir tai, kiek jis yra „agresyvus“ kito automobilio atžvilgiu. Jei transporto priemonė perduoda per daug smūgio jėgos priešpriešiniam automobiliui arba jį pernelyg stipriai deformuoja, toks modelis laikomas potencialiai pavojingu aplinkiniams.
Pavyzdžiui, „Audi Q5“ – vidutinio dydžio visureigis daugelyje bandymų surinko aukščiausius balus, tačiau MPDB teste jis sulaukė kritikos. Vidutiniškai 2 tonas sveriančio SUV konstrukcija pasirodė esanti per standi, todėl didelė smūgio energija buvo perduota kitam automobiliui.
Panašiai įvertintas ir naujasis „Volkswagen Tayron“. Jis taip pat surinko penkias žvaigždutes, tačiau buvo kritikuojamas dėl rezultatų pademonstruotų MPDB teste.
Kitaip tariant, šie automobiliai saugo keleivius tarsi šarvai, bet dėl to tampa itin pavojingi kitiems eismo dalyviams. Ir tai – ne pavieniai atvejai. Ankstesni „Euro NCAP“ bandymai atskleidė panašių problemų turi „BMW iX“, „Land Rover Defender“, „Polestar 2“ bei kiniškas elektromobilis „NIO ES8“.
„Euro NCAP“ ragina keisti prioritetus
Pasak „Euro NCAP“ programos vadovo Aledo Williamso, gamintojai turi technologines galimybes kurti konstrukcijas, kurios efektyviai sugeria smūgio energiją ir kartu apsaugo ne tik savo keleivius, bet ir kitus.
Organizacija ragina neapsiriboti vidaus saugumo rodikliais ir kurti automobilius, kurie mažintų traumų riziką kitose transporto priemonėse.
„Žinome, kad gamintojai geba kurti priekinės dalies konstrukcijas, kurios geriau tvarkosi su masės inercija ir smūgio jėga. Tikimės, kad nešališki Euro NCAP testai paskatins svarbius pokyčius šioje itin svarbioje saugumo srityje“, – teigia A. Williamsas.