„Audi“ pėdomis daugelį metų seka „Mercedes-Benz“ su šauniais „
AMG“ divizijos raktesvavidžiais, vienu metu į „Audi“ surengtą vakarėlį netgi buvo užsukusi BMW su „
BMW M5“ universalu. Dabar atėjo metas senosios mokyklos atstovams į savo gretas įsileisti nusistovėjusius standartus laužantį tautietį – „Porsche Taycan 4S Cross Turismo“.
DIZAINAS
Tiesą sakant, norėtųsi nusikelti į susitikimą, kuriame buvo aptariama „
Porsche Taycan“ modelių gamos plėtros programa. Taip ir įsivaizduojame kaip vienas ar keletas entuziastingai nusiteikusių inžinierių pasiūlė neeilinę idėją.
Dabar, kai „Porsche“ modelių gamoje yra elektromobilis, laikas išnaudoti turimą platformą naujoms „Taycan“ versijoms. „Porsche“ drąsiai galėjo sukurti kupė ar rodsterį, kuris suteiktų daugiau prestižo šiai markei, tačiau vietoje to jie susitelkė į padidinto pravažumo universalą. Automobilį, kuris, regis, buvo suprojektuotas galvojant specifinius reikalavimus turinčius norvegus.
Norvegiją paminėjome ne veltui. Dabar Norvegija yra viena didžiausių elektromobilių rinkų Europoje, todėl toks, biškutėlį drūtesnis ir ne toks gležnas „Porsche“ su elektros pavara kone idealiai turėtų patenkinti atokesniuose šalies kampuose gyvenančius Norvegijos gyventojus. Asfaltu, žvyrkeliu ar tiesiog eiline pieva gebantis važiuoti elektrinis „Porsche“ universalas – juk ši idėja skamba tiesiog nuostabiai, ar ne?
Nors automobilio stilius yra kone identiškas „Taycan“ sedanui, vargu ar sugebėsite sedaną ir universalą supainioti. Taip, abiejų priekinės dalys yra kone identiškos, tačiau automobilio siluetas ir galinė dalis – visiškai skirtingos. „Taycan Cross Turismo“ neturi nuožulnios stogo linijos, kėbulo prošvaisa išaugo net 20 milimetrų, ratų bazė ūgtelėjo 7 milimetrais, o ratų arkos buvo aprengtos iš plastmasės pagamintomis apsaugomis.
Teoriškai, šis atributas sufleruoja, jog galite keliauti į bekelę ir nebijoti, jog įbrėšite tą brangų „Porsche“ kėbulą. Be to, bagažinės tūris išaugo nuo 407 iki 446 litrų, o jeigu norėsite pervežti ką nors didesnio ir sunkesnio, tuomet sulanksčius galines sėdynes bagažinės tūris išauga iki 1212 litrų. „Porsche“ markės standartais – tai labai neblogas rodiklis, tačiau panašaus dydžio E klasės universalas siūlo net 1820 litrų talpos erdvę, į kurią galima sutalpinti savo mantą. Kita vertus, stilius reikalauja aukų, ar ne?
Pravartu žinoti | Porsche Taycan 4S Cross Turismo |
Ilgis (mm) | 4974 |
Plotis (mm) | 1967 |
Aukštis (mm) | 1409 |
Ratų bazės ilgis (mm) | 2094 |
Kėbulo prošvaisa (mm) | 146 mm („Normal“ režime) |
Automobilio svoris | 2245 kg |
Apsisukimo spindulys (m) | 11.4 |
Oro pasipriešinimo koeficientas (Cd) | 0.26 |
INTERJERAS
Aptakios elektromobilių formas labai dažnai padiktuoja noras užtikrinti geriausias aerodinamines savybes. Juk kuo lengviau automobilis skrodžia orą, tuo mažesnės kuro (o šiuo atveju – elektros) sąnaudos. Vis dėlto, šimtaprocentinis susikoncentravimas į aerodinamines savybes turi didžiulės įtakos praktiškumui ir keleivių gerbūviui viduje.
„Porsche Taycan“ sedanas yra kone idealus pavyzdys. Nors, teoriškai, tai yra normalus tradicinis sedanas, tačiau nuožulni stogo linija kaip reikiant apriboją erdvę ant galinių sėdynių. Jeigu gale sunkiai įsipatogina maždaug 1,8 metro ūgio žmogus, vargu ar tokį automobilį galima laikyti praktišku, ar ne?
Tuo tarpu universalo formas įgavęs „Taycan 4S Cross Turismo“ šią problemą efektyviai išsprendė. Tupint ant galinių sėdynių nebesijauti, jog buvai nuskriaustas inžinierių, kurie apie žmones, sėdinčius už vairuotojo, tiesiog užmiršo. Nors tobulėjimui ribų nėra, tačiau „Taycan“ modelių gamoje universalas yra būtent ta versija, kurią turėtų rinktis šeimą turintys vairuotojai, nes tiesiog neįsivaizduojame kaip būtų įmanoma be riebesnių keiksmažodžių sumontuoti vaikišką kėdutę ant galinių „Taycan“ sedano sėdynių.
Užteks – laikas persikelti į priekį. Ten vairuotoją pasitinka „Porsche“ markės koncepciją palaikantis išpildymas, tačiau tam tikros detalės yra būdingos tik „Taycan“. Pavyzdžiui, vientisas, skaitmeninis prietaisų skydelis, kurį sudaro 3 ekranai. Padalyti į tris pagrindines informacines erdves, prietaisų skydelis pasižymi aukšta raiška ir puikia grafine sąsaja, tačiau jo valdymas su ant vairo esančiais jungikliais reikalauja šiek tiek praktikos.
Bet kokiu atveju, funkcijų ir galimybių labirintas ne tik šiame, bet ir kituose „Porsche“ automobiliuose gali būti klastingas, o išėjimas iš jo gali užtrukti. Norite pavyzdžio? Žinoma. Norint pakeisti oro išpūtimo angų kryptį, bet kuriame kitame automobilyje tai darote rankiniu būdu. Viskas paprasta ir elementaru, tačiau „Taycan“ tai reikia padaryti neriant į oro kondicionavimo sistemos nustatymuose paslėptą meniu, esantį ne apatiniame centrinės konsolės ekrane, kuris labiau atrodo skirtas ventiliacijos valdymui, o viršutiniame. Ten pat reikėtų ieškoti ir gale esantiems keleiviams skirtos oro kondicionavimo sistemos parametrų.
Apskritai, multimedijos sistema kelia dvejopus jausmus. Viena vertus, ji žavi savo plačia funkcijų gausa (prieiga prie interneto, valdymas gestais ir balsu, iškviečiamas komanda „Hey, Porsche“), kita vertus – ji nėra intuityvi. Ypač atsižvelgiant ir lyginant su kitų kompanijų gaminiais.
Pravartu žinoti | Porsche Taycan 4S Cross Turismo |
Bagažinės tūris (l) | 446 - 1296 |
Maksimali leistina apkrova (kg) | 640 |
Maksimali stogo apkrova (kg) | 75 |
Maksimalus leistinas automobilio svoris (kg) | 2885 |
Triukšmo lygis važiuojant 80 ir 120 km/val. greičiu (dBA) | 63 / 69 |
DINAMIKA
Prieš kurį laiką prasidėjusi mažyčių pavarų perjungimo svirtelių invazija į „Porsche“ automobilius neaplenkė ir elektrinio „Taycan“. Nepriklausomai nuo to, ar tai būtų „Taycan“ sedanas“ ar „Taycan Cross Turismo“ universalas, norint pradėti su automobiliu pajudėti kažkuria kryptimi, iš pradžių reikės paspausti didžiulį mygtuką, kuris labiau primena detalė, atkeliavusią iš buitinio prietaiso, o vėliau, su dešine ranka pajudinti atitinkama kryptimi mažą svirtelę, kuri, tiesą sakant, nėra sumontuota pačioje patogiausioje vietoje. Ji įrengta prietaisų skydelyje tarp vairo kolonėlės ir viršutinio centrinio ekrano, todėl jį pasiekus visada tenka šiek tiek pasilenkti į priekį arba stipriai ištiesti ranką. Apie galvos nekvaršinantį intuityvumą iš pradžių reikėtų pamiršti.
Atlikus šiuos veiksmus prasideda įdomybės. Žinoma, gerąja prasme. Įjungus aktyvųjį režimą, neišgirsite ale nei vieno įprasto garso. Čia, kaip ir bet kuriame kitame elektromobilyje, didžiausiu triukšmo šaltiniu tampa garso sistema arba oro kondicionavimo sistema, tačiau atmetus šiuos „triukšmadarius“, „Porsche Taycan 4S Cross Turismo“ pasižymi neeiline izoliacija nuo aplinkinio pasaulio. Vis dėlto, elektros motorai sugeba prasiskverbti į vairuotojo ar šalia sėdinčio keleivio ausis, bet tai savaime suprantama. Kompanija, akcentuojanti sportiškumą, stengėsi užtikrinti, jog vairavimo patirtis nebūtų 100 procentų sterili. Esant poreikiui, galima įjungti „Porsche Electric Sport Sound“ sistema ir džiaugtis kosminio erdvėlaivio garsais, kurie labiau gąsdina praeivius negu duoda jums asmeninės naudos.
Išsprendus anksčiau paminėtus rebusus ir panorus išsiaiškinti ką gali elektros motorų generuojama 571 arklio galia, prieš tai reikėtų būti pasiruošusiam. Gamintojo brošiūroje pateikti skaičiai neatspindi tikrosios vairavimo patirties. Kiekvieną kartą akceleratoriaus pedalą įminus iki pusės ar iki galo, pasigirsta prislopintas kintamos amplitudės ūžesys, skelbiantis, jog automobilis pasirengęs iššokti į hipererdvę, o bet kokie daiktai, besivoliojantys ant galinės sėdynės blaškosi po automobilio vidų kaip vokiečių aviganis po ką tik iškritusio sniego pusnis.
Ši, net pati neįspūdingiausia „Taycan Cross Turismo“ versija pagreitį įgauna su tokiu įniršiu, kuris labiau primena pajėgesnę „Porsche 911“ versiją. Teorija byloja, jog „4S“ iki 100 km/val. įsibėgėja per 4,1 sekundės, 200 km/val. padalą peržengia per 13 sekundžių. „Turbo S“ versija tas pačias užduotis atlieka per šiurpinančias 2,9 sekundės ir 9,7 sekundės, arba greičiau už daugelį superautomobilių, bet kasdieniame eisme pilnai užtenka „4S“ siūlomo dinamikos kraitelio. Bet kokioje įmanomoje situacijoje, siekiant greitai įsilieti į kitą eismo juostą, siekiant aplenkti lėčiau važiuojantį traktorių – kad ir ką sugalvotumėte, „4S“ visoms situacijoms turi efektyvų priešnuodį.
Ypač, jeigu naudojate „Sport“ arba „Sport Plus“ režimus. Čia kiekvienas akceleratoriaus paspaudimas, nepriklausomai nuo važiuojamo greičio, virsta šuoliu į priekį, nes nereikia laukti kada į mūšį atkeliaus turbokompresoriai.
Jeigu mirktelėjimą trunkanti elektromobilio akceleracija yra būdinga kone kiekvienam šio tipo automobiliui, galingi elektros motorai turi savo kainą – energijos sąnaudas bei nuvažiuojamą atstumą su pilnai įkrautomis baterijomis. Teoriškai, „Taycan 4S Cross Turismo“ su pilna baterija gali nuvažiuoti 388-419 kilometrų atstumą. Žinoma, su sąlyga, kad važiuojama sklandžiai, paisoma leistino maksimalaus greičio ir esant daugiau ar mažiau idealioms sąlygoms.
Kiekvienas gamintojas gali įvardinti kas jiems yra idealios sąlygos, tačiau daugelis elektromobilių vairuotojų žino, jog idealių sąlygų praktiškai nebūna, tad kiekvieną dieną reikia atsižvelgti į realią oro temperatūrą ir kitus veiksnius. Vis dėlto, nebandant savęs apgaudinėti ir nesielgiant kaip visiškas nutrūkgalviui, didmiestyje „Porsche Taycan 4S Cross Turismo“ be didelių pastangų 100 kilometrų suvartoja 22 - 23 kWh.
Siekdami maksimaliai sumažinti energijos sąnaudas važiuojant mieste, kiekvienas vairuotojas galės į pagalbą pasitelkti rekuperacinį režimą, tačiau „Porsche“ automobilyje ji veikia kitaip negu, pavyzdžiui, „Nissan Leaf“ ar „Volkswagen ID.3“, kuriuose rekuperacinės sistemos leidžia automobilį valdyti vienu pedalu. „Taycan 4S Cross Turismo“ esanti sistema veikia subtiliau ir lengviau negu kituose analoguose. Iš dalies – tai galima laikyti privalumu, nes rekuperacinės sistemos veikimas yra akivaizdžiai natūralesnis, tačiau tuo pačiu ir ne toks efektyvus. Sugrąžinamos energijos dalis yra gerokai mažesnė negu to norėtųsi, pavyzdžiui, naudojant „Range“ režimą, su kuriuo norisi įveikti maksimalų galimą nuvažiuojamą atstumą.
Taip pat yra automatinis rekuperacijos režimas, veikiantis atsižvelgdamas į duomenis, gautus iš priekinėje dalyje esančios kameros ir radaro. Teoriškai, šie du įrenginiai stebi situaciją priešais automobilis ir esant poreikiui turėtų automatiški automobilį sulėtinti, tačiau ši sistema ne visada veikia taip, kaip turėtų veikti. Norint išvengti nemalonių incidentų tiesiog nereikėtų visapusiškai pasitikėti šia sistema.
Pravartu žinoti | Porsche Taycan 4S Cross Turismo |
Baterijos tipas | Ličio jonų |
Elektros pavaros galia / Sukimo momentas | 571 AG / 650 Nm |
Elektros variklių skaičius | 2, ant priekinės ir galinės ašies |
0 - 100 km/val. (gamintojo/mūsų užfiksuotas laikas) | 4,1 / 3,9 sekundės |
60 - 100 km/val. / 80 - 120 km/val. | 2 sek. / 2,2 sek. |
Maksimalus greitis (km/val.) | 240 km/val. |
Energijos sąnaudos testo metu (mieste/užmiestyje/greitkelyje) (kWh/100) | 22,4 / 18,9 / 23,1 |
Baterijos talpa / Nuvažiuojamas atstumas (bandymo metu) | 93.4 kWh/ ~ 400 kilometrų |
Įkrovimo sparta (nuo 10 – 80 %) naudojant greitojo įkrovimo stotelę | ~ 30 minučių (Užfiksuota maksimali įkrovimo sparta – 105 kW) |
Įkrovimo sparta (nuo 0 – 100%) naudojant namų įkrovimo stotelę (11 kW) | ~ 9 valandos |
VALDYMAS
Pastarųjų gamintojų pavyzdžiai rodo, jog didžiausią elektromobilių naudą galima išgauti naudojant specifinę, tik elektromobiliams skirtą platformą, ir atsisakyti bet kokių užmačių konstruoti automobilį ant platformos, kuri nuo pat pirmųjų minučių buvo kuriama galvojant apie konfigūraciją su vidaus degimo varikliais.
„Porsche“ turėdama didesnę įtaką „Volkswagen Group“ koncerno viduje, ignoravo didesnius automobilio kūrimo kaštus ir pirmąjį savo elektromobilį suprojektavo ant specifinės, tik elektromobiliams tinkamos platformos, į pagalbą pasitelkiant tam tikrus, jau gaminamų „Porsche“ modelių komponentus. Pavyzdžiui? „Porsche Taycan“ pakaboje yra panaudotos modifikuotos „Porsche Panamera“ pakabos sistemos, tiek priekyje, tiek gale.
Nors ant galinės automobilio dalies puikuojasi tik „4S“ simbolika, tačiau net ir ji sugeba puikiai suderinti našumą, įtraukiantį valdymą ir komfortą. Visa tai skamba kaip iš gamintojo brošiūros, bet „Taycan 4S Cross Turismo“ dėvėdamas net 21 colių skersmens ratlankius su žemo profilio padangomis nevykusiai užtaisytus kelio ruožus ar aštresnius sujungimus įveikia kaip kruopščiau subalansuota „Porsche Panamera Turbo“. Pakaba veikia tyliai ir gerai susidoroja su milžiniška automobilio mase, siekiančia net 2,2 tonos. Ypač naudojant numatytąjį „Comfort“ režimą.
Įjungus „Sport“ ir „Sport+“ režimus, o jūs tai tikrai norėsite padaryti, tuomet pakabos nustatymai tampa nuspėjami. Automobilis pastebimai tampa standesnis, nelygūs paviršiai nebėra taip gerai išfiltruojami, bet to ir reikėjo tikėtis. Pastaruosius režimus norėtųsi naudoti tik ypatingomis progomis ar esant lenktynių trasoje, tačiau abejojame ar bent 5 procentai „Porsche Taycan Cross Turismo“ savininkų turės ūpo važiuoti į „Nemuno žiedą“ ar „Bikerniekus“ vien dėl to, jog galėtų išnaudoti tikrąjį elektromobilio potencialą.
Vairo mechanizmo darbas, taip pat labai „Poršiškas“. Jis leidžia automobilį valdyti tiksliai ir, panašu, buvo sukalibruotas tam, jog vairuotojas galėtų akimirksniu reaguoti į automobilio elgesį. Visai kaip „Porsche Panamera“.
Vis dėlto, šio elektromobilio išskirtinumas – galimybių spektras kelyje. Net ir sverdamas daugiau už eilinį septynvietį visureigį, „4S Cross Turismo“ pasižymi išskirtiniu sukibimu, važiuojant bet kokiu greičiu. Didele dalimi tai lemia sunkios ir žemai išdėstytos baterijos, prispaudžiančios automobilį prie paviršiaus, bei idealus masės paskirstymas tarp priekinės ir galinės ašių.
Be to, norėtųsi eilinį kartą kartą pagirti kone idealų elektroninės stabilumo kontrolės veikimą, automobilio sugebėjimą įspūdingai tvarkytis su pasikeitusiomis apkrovomis keičiant važiavimo trajektoriją ir puikaus manevringumo dėl inžinierių sprendimo didžiąją dalį galios siųsti į galinius ratus. Apskritai, susidaro įspūdis, jog šis „Porsche“ lenkia fizikos dėsnius ir yra išniręs iš mums dar neatrastos dimensijos.
„Porsche Taycan“ yra visapusiškai geras elektromobilis ir fenomenalus ratuotis, sukurtas pabrėžiant šios markės automobiliams būdingą sportiškumą, eiklumą ir dinamiką. Šį „Porsche“, kaip ir bet kurį kitą elektromobilį, riboja ypatingai galingų įkrovimo stotelių infrastruktūra, kuri neleidžia tokiu automobiliu mėgautis 100%, nes didžiąją dalį laiko reikės praleisti pirmoje juostoje, velkantis paskui kitą transporto priemonę, norint su viena įkrova nuvažiuoti kuo ilgesnį atstumą.
Pravartu žinoti | Porsche Taycan 4S Cross Turismo |
Svorio paskirstymas tarp ašių | 49/51 |
Automobilio komponuotė | Keturi varantieji ratai |
Pakabos konstrukcija | Priekyje – dvigubos skersinės svirtys / Gale – daugiasvirtė |
Stabdžių sistema | 360 mm mm stabdžių diskai priekyje ir 358 mm stabdžių diskai gale |
Padangų išmatavimai bandytame modelyje | 265/35 R21 priekyje ir 305/30 R21 gale |
EKSPLOATACIJA
Šešiaženklė suma už „Porsche“ vardu pakrikštytą automobilį – daug ar mažai? Sprendžiant iš šio gamintojo automobilių kiekio keliuose, galima susidaryti įspūdį, jog tai nėra didžiulė kliūtis.
Net ir būnant didžiausiu pasaulio optimistu, vargu ar reikėjo tikėtis, jog „Porsche“ elektromobilis bus nuosaikiai įkainotas bei kainodaros prasme galėtų konkuruoti su „Tesla“. Taip tiesiog niekada nebus, vien dėl skirtingo inžinerinio pagrindo.
Žvelgiant į „Porsche Taycan Cross Turismo“ kainoraštį ir norint įžengti į elektrinių „Porsche“ pasaulį, iškart turite būti pasiruošę pamatyti 96 tūkst. eurų siekiančią sumą. Norite daugiau žaislų? Norite daugiau aksesuarų? Norite daugiau galios? Atverkite kelią į savo banko sąskaitą.
Mūsų bandytoji „4S“ versija galėtų būti geras pavyzdys. Šiuo metu Lietuvoje „Porsche Taycan 4S Cross Turismo“ pradinė kaina siekia 113 tūkst. eurų. Pradėję žymėti varneles ties norimais priedais ir tai darydami ganėtinai atsargiai, netrukus pasieksite 130 000 eurų sumą, arba mūsų bandytojo modelio atveju – 146 245 eurus.
Iškart reikėtų pabrėžti, jog galutinę kainą gana sparčiai išpučia kai kurie, brangoki papildomos įrangos priedai. Pavyzdžiui: odinis interjeras „Olea“ rudos spalvos – 5893 eurai, stabdžių sistema „Porsche Surface Coated Brake“ – 3026 eurai, 21 colio skersmens ratlankiai – 4308 eurai, 14 padėčių elektra valdomos sėdynės – 1682 eurai.
Tai galima tęsti ir tęsti, kol galiausiai išvardintume viską, kas sudarė 33 tūkst. eurų įkainotą papildomą įrangą. Vis dėlto, daugelio priedų galima atsisakyti ir tokiu būdu išvengti automobilio išbrangimo. Tiesiog susikoncentruokite į tai, kas iš tikrųjų teiktų malonumą ir kas tikrai praverstų kasdieninėje automobilio eksploatacijoje. Visa kita – tik dėl noro pasipuikuoti.
Pravartu žinoti | Porsche Taycan 4S Cross Turismo |
Pigiausio modelio kaina | 96 950 eur |
Bandyto modelio kaina | 146 245 eur |
Garantinis laikotarpis | 2 metų |
Preliminari išliekamoji vertė po 5 metų / 100 000 km | - |
Planinių aptarnavimų kaina po 5 m. 100 000 km / Planinių aptarnavimų dažnumas | - |
Atstovybių tinklas | Vilniuje |