Tokį sprendimą sveikina ir vairavimo instruktorius, kuris nurodo net 5 klaidas, kurių dažniausiai neišvengia į gatves sugrįžę motociklininkai.
Skubėjimas
Edvardas Vanagas, vairavimo mokyklos „ARV-auto“ instruktorius, pabrėžia, kad po žiemos pertraukos pirmą kartą į gatves išvažiavę motociklininkai pirmiausia turėtų prisiminti savo įgūdžius ir priprasti prie aplinkos. Anot jo, būtent skubėjimas yra viena pagrindinių klaidų, dėl kurių kelionės tikslo nepavyksta pasiekti sėkmingai.
„Žinau atvejį, kai motociklininkas skubėdamas tinkamai neįvertino situacijos, manė, kad bus tik vienas posūkis. Paaiškėjo, kad kelio vingių yra daugiau, o ties trečiuoju dar važiuoja automobilis. Vairuotojas nesugebėjo tinkamai įvertinti situacijos, pasimetė, nežinojo, kaip elgtis, ir nuvažiavo nuo kelio“, – pasakojo vairavimo instruktorius.
E. Vanagas pabrėžia, kad tokios situacijos neretai kyla ne tik dėl skubėjimo, tačiau ir išsiblaškymo.
Dėmesio stoka
E. Vanagas išskiria, kad neretai skaudžios klaidos padaromos tada, kai motociklininkui stinga dėmesio aplinkai ir jis tinkamai neįvertina susidariusių aplinkybių. Vairavimo mokytojas akcentuoja, kad sėdus ant motociklo reikėtų nesiblaškyti ir vengti atitraukti žvilgsnį nuo kelio ilgesniam laikotarpiui.
„Kartais važiuojantys motociklu užsižiūrima į spidometrą ir laiku nepastebima, kad priekyje yra kliūtis. Tada tinkamai sureaguoti sunku, priimami neapgalvoti sprendimai, atliekami chaotiški veiksmai, dėl kurių galiausiai motociklininkas krenta nuo motociklo ir susižaloja“, – įžvalgomis dalinasi E. Vanagas.
Anot vairavimo mokytojo, dėmesio stoka ir užsižiopsojimas gali vairuotojui sukelti nemenką išgąstį, kuris tampa virtinės klaidų priežastimi. Išsigandęs vairuotojas veiksmų imasi vedinas instinktų. Anot E. Vanago, kai kuriais atvejais savisaugos instinktas ne tik negelbsti, bet „įkiša pagalį“ į ratus.
Netinkami sprendimai
E. Vanagas teigia, kad geriausias pavyzdys, iliustruojantis, jog savisaugos instinktas ir baimė gali tapti avarijos priežastimi, yra vadinamasis „ožys“, kai motociklo vairas ima drebėti ir vairuotojas praranda jo kontrolę.
Dauguma nepatyrusių motociklininkų, patekusių į tokią situaciją, ją stengiasi įveikti stipriau laikydami vairą ir stabdydami. Tačiau tai yra klaida.
„Pirmiausia, reikia suprasti kodėl taip įvyksta. Motociklo padanga nėra tokia plokščia, kaip automobilio, ji išgaubta. Kai kelias nelygus, vairas gali pradėti siūbuoti, nes padanga tai iš vienos, tai iš kitos pusės atsitrenkia į kelio dangos nelygumus. Kai vairuotojas pajunta, kad vairas ima drebėti, jis išsigąsta, ir instinktyviai ima dar tvirčiau jį laikyti, kartais jį net užgula savo svoriu. Tai yra kritinė klaida, kadangi taip tik sustiprinamas kelio nelygumų poveikis. Tokiais atvejais reikia elgtis priešingai – kojomis stipriau suspausti motociklo degalų baką ir šiek tiek didinti greitį, kad svoris nuo priekinio rato būtų perduotas galiniam. Taip sumažinamas krūvis priekiniam ratui, o kuo greičiau jis atpalaiduojamas, tuo greičiau pasibaigia vairo svyravimas“, – aiškina E. Vanagas.
Pavėluotas ar per staigus stabdymas
Vairavimo instruktorius pasakoja, kad išgąstis ir išsiblaškymas tampa ir dar vienos klaidos priežastimi. Anot jo, viena pagrindinių priežasčių, kodėl nukrentama nuo motociklų – pavėluotas ar per staigus stabdymas.
„Išsiblaškęs vairuotojas laiku nepastebi kliūties, per vėlai ją pastebėjęs išsigąsta, o dėl to pradeda staigiai stabdyti. Tokiais atvejais motociklas būna nebekontroliuojamas: neretai motociklininkai nuo transporto priemonės nukrenta ir susižaloja. Staigus stabdymas išprovokuoja motociklo slydimą ar net vertimąsi, todėl jo apskritai reikėtų vengti. Kaip? Pirmiausia – neskubėti. Sezono pradžioje reikėtų pasirinkti sau saugų greitį ir važiuojant visada stebėti aplinką bei nesiblaškyti. Taip pat reikėtų uždarose aikštelėse treniruoti savo refleksus, stengiantis motociklą suvaldyti įvairiose situacijose“, – patarimais dalinasi vairavimo mokytojas.
Pasirinktas netinkamas greitis
E. Vanagas pabrėžia, kad bene pagrindinė priežastis, kodėl įvyksta labai skaudžios nelaimės – pasirinktas netinkamas greitis. Ši klaida gali būti lemtinga bet kada, bet, anot vairavimo instruktoriaus, sezono pradžia šiuo atžvilgiu būna pavojingiausia.
„Turbūt esate girdėję teiginį: kuo didesnis greitis, tuo mažesnis regėjimo laukas. Važiuojant dideliu greičiu, akys negali taip greitai apdoroti matomų vaizdų. Ypač sezono pradžioje mūsų smegenys tam nėra pasiruošusios, todėl labai svarbu pasirinkti saugų greitį, nepervertinti savo galimybių ir palaipsniui išbudinti proto budrumą. Motociklas pagreitėja labai greitai, todėl įgūdžius reikia lavinti po kiekvienos pertraukos, nepaisant to, kiek patirties esate sukaupę“, – sako E. Vanagas.
Vairavimo mokytojas teigia, kad neretai sezono pradžioje motociklininkai pasakoja, jog po žiemos pertraukos sugrįžus į kelius, atrodo, kad visi esantys aplink važiuoja labai lėtai. Anot jo, tai – vienas ryškiausių pavyzdžių, kaip žmogaus smegenys nesugeba taip greitai apdoroti realios informacijos, nes visais atvejai ne kiti eismo dalyviai važiuoja lėtai, o motociklininkas nė nejausdamas viršija greitį.
Kviečia į sezono pradžią
Tam, kad vairuotojai būtų kuo saugesni, įvairiomis saugumo sistemomis aprūpinami ir motociklai. Tai, kokie saugumo sprendimai bei technologijos naudojamos naujausiuose motociklų modeliuose, aiškinsis ir konkurso „Metų motociklas 2024“ komisija.
Antrą kartą vykstančio rinkimų konkurso startas bus skelbiamas gegužės 2-ą dieną, prie Vilniuje esančio motociklininkų aprangos gamintojo „Pando Moto“ salono. Į startą susipažinti su renginio komisija, taip pat pasigrožėti net 31 konkurse dalyvaujančiu motociklu kviečiami visi smalsuoliai ir motociklininkų bendruomenės nariai.
Per tris konkurso savaites komisija išbandys naujausius, per pastaruosius metus rinkoje pasirodžiusius, modelius bei išrinks, kuris jų yra vertas geriausiojo vardo.
Kam atiteks svarbiausias titulas, paaiškės konkurso finalinio vakaro metu gegužės 23-ąją.