Technologinis pranašumas
Negalvokite, kad elektromobilių vairuotojai žiemą kažkaip paneigia fizikos dėsnius. Tiesiog jie gali naudotis šiuolaikiniams elektromobiliams būdingomis technologijomis, kurios leidžia nesunkiai susikurti didesnį komfortą būtent nukritus temperatūrai. Jos susijusios su šilumos apykaitos kontrole automobilyje.
Kaip jau turbūt žinote, elektriniai motorai yra tokie efektyvūs, kad nešvaisto energijos šilumos pavidalu, todėl šildyti elektromobilius reikia kitais būdais. Dabar jau kone visuose moderniuose modeliuose tai daroma pasitelkiant šilumos siurblius – įrangą, kuri susiurbia šilumą nuo visų nors šiek tiek šylančių paviršių ir panaudoja ją ten, kur reikia: salonui ir baterijai šildyti. Mat baterija geriausiai veikia tam tikruose temperatūros rėžiuose.
Dabar gamintojai siūlo ir dar našesnes technologijas. Štai „Kia“ į naująjį elektromobilį EV3 montuoja šilumos siurblį, kuris šilumą gali surinkti ir iš aplinkos oro – visai kaip namuose naudojami įrenginiai.
O vidaus degimo varikliai išskiria į aplinką daug šilumos, kuria ir šildomi jų salonai. Bet čia ir atsiranda esminis skirtumas – iškastiniais degalais varomų automobilių savininkai priversti važiuoti kaukšėdami dantimis, kol sušils variklyje cirkuliuojantis aušinimo skystis ir ventiliatoriai ims pūsti šiltą orą. Elektromobilių vairuotojai mėgaujasi šiluma kone nuo pirmosios akimirkos, nes jų šildymo sistema efektyviai veikia nuo pat aktyvinimo pradžios.
Programinis pranašumas
Dar daugiau – elektriniai automobiliai ne veltui laikomi pranašesniais tiek technologijomis, tiek programine įranga. Jų gamintojai neatsilieka nuo bendrųjų pasaulio tendencijų, tad kiekvieno elektromobilio savininkas gali atsisiųsti jo automobiliui skirtą mobiliąją programėlę. Žinoma, programėlėje reikia susikurti savo paskyrą ir ją susieti su savo automobiliu.
Tai padarius atsiveria papildomų galimybių klodai. Išgirdote vakare Naglio Šulijos perspėjimus apie ryte laukiantį nemalonų šaltuką? Prieš miegą atsidarykite savo elektromobilio programėlę ir nustatykite, kada klimato kontrolės sistema turėtų pradėti šildyti saloną. Ryte įlipsite į patogiai kelionei paruoštą automobilį. Dar geriau – tokiu būdu optimaliai pašildoma ne tik automobilio salono erdvė, bet ir baterija.
Programėlėse nuotoliniu būdu galima valdyti dalį elektromobilių funkcijų bei gauti įvairią informaciją apie savo automobilį. Tokią galimybę siūlo daugybė gamintojų: nuo „Audi“ ar „Tesla“ iki „Hyundai“ ar „Kia“.
Pavyzdžiui, mano minėtas „Kia EV3“ elektromobilis per „Kia Connect“ programėlę suteikia vairuotojui ne tik galimybę nuotoliniu būdu valdyti klimato kontrolę, bet ir realiuoju laiku gauti informaciją apie eismo duomenis, netoliese esančias įkrovimo stoteles ar stovėjimo aikšteles. Taigi, galima planuoti kitos dienos keliones net nelipant į automobilį, o patogiai įsitaisius namie ant sofos. Taip pat rodoma orų prognozė, baterijos energijos likučio arba įkrovimo būklės informacija ir kt.
Dar viena svarbi detalė – elektromobilį nakčiai palikę prijungtą prie elektros tinklo vienu šūviu nušausite du zuikius. Per naktį ne tik krausis jo baterija, bet ir klimato kontrolės sistema savo darbą atliks naudodama iš tinklo gaunamą energiją. Jeigu elektromobilis bus neprijungtas, tuomet bus naudojama pagrindinės baterijos energija.
Tiesa, jeigu elektromobilyje įrengtas šilumos siurblys, tam daug energijos neprireiks, nebent temperatūra nukristų iki išties rimtų žemumų. Tačiau Lietuvoje tai vyksta vis rečiau. Šilumos siurbliai optimaliai veikia intervale nuo –5 iki +10 laipsnių pagal Celsijų, o mūsų krašte tokia temperatūra gali laikytis bent pusmetį arba didžiąją dalį šaltojo sezono.
Kodėl pagalvoja ne visi?
Tęsdamas šilumos automobilyje temą, turiu dar vieną pastebėjimą, kuris žiemą taikytinas iš esmės visų tipų transporto priemonėms. Ji – apie malonius komforto atributus: šildomą vairą ir šildomas sėdynes.
Sėdynių ir vairo šildymo funkcijos yra efektyvios, naudoja sąlyginai nedaug energijos, o geriausia – jos pradeda veikti kone akimirksniu. Tai reiškia, kad ryte nuvežti vaikus į mokymosi įstaigas skubančiam vairuotojui nereikia deginti papildomų brangių minučių laukiant, kol salone nestings blakstienos ir bus galima vairą bent jau paimti į rankas be pirštinių.
Atrodo, tai turėtų būti standartinė įranga visuose į šiaurinę Europos dalį keliaujančiuose naujuose automobiliuose, bet, perkant kai kuriuos modelius, šildomo vairo ar sėdynių vis dar reikia ieškoti su žiburiu papildomos įrangos sąraše. Ir net ten jie nebūtinai yra.
Pavyzdžiui, pasirinkus prancūziškus „Peugeot e-3008“ ar „Renault Espace E-Tech Electric“ modelius, šildomos priekinės sėdynės ir vairas įeis į aukštesnio lygio komplektaciją, o komplektuojant elektrinį vokiškąjį „Volkswagen ID.4“ – tai bus papildoma arba tik pačios aukščiausios komplektacijos įranga.
Mano simpatijos čia vėl atitenka korėjiečiams, nes kažkodėl jie vieninteliai supranta, kad automobilyje vienodai šalta ir sėdintiems priekyje, ir sėdintiems gale. Todėl, pavyzdžiui, Lietuvoje parduodamame „Hyundai Ioniq 5“ elektromobilyje jau bazinėje įrangoje šildomos tiek priekinės, tiek ir galinės šoninės sėdynės. O mūsų regionui skirtuose visuose „Kia EV6“ šildomos visos sėdynės, o priekinės dar ir ventiliuojamos – vasarą tai yra nuostabus dalykas.
Mėgaukimės šiltomis kelionėmis elektromobiliais!