Anksčiau tik žemą kainą akcentavusi markė, pamažu transformavosi į automobilių gamintoją, kuris pabrėžia racionalumą, paprastumą ir nesivaikymą visuotinių automobilių pramonės tendencijų, dėl kurių automobiliai tampa perdėtai brangūs. Ir panašu, jog „Dacia“ sugebėjo užčiuopti aukso gyslą.
„Dacia“ bendrovės teigimu, vis daugiau žmonių yra linkę automobilį pirkti vedami pragmatiškų paskatų. Ir šį teiginį gamintojas pagrindžia elementaria statistika. 2022-aisiais „Dacia“ pardavimų apimtys išaugo iki daugiau nei 440 tūkst. vienetų.
Su šiuo rodikliu „Dacia“ sugebėjo aplenkti „Citroën“, „Fiat“, „Opel“ ir netgi „Seat“, tačiau įspūdingiausia yra tai, jog „Dacia Sandero“ nuo pat 2017 metų yra populiariausias automobilis tarp fizinių asmenų – žmonių, kurie naują automobilį perka savo lėšomis.
Akivaizdu, jog netikėtu fenomenu tapusi „Dacia“ siekia ne tik pasiūlyti geriausią kainos ir kokybės santykį, bet ir tuo pačiu visų naujų automobilių pirkėjams parodyti, jog, pavyzdžiui, bemaž 5000 eurų brangesnis „Volkswagen Polo“ neturi ryškių, akivaizdžių pranašumų, dėl kurių turėtumėte sumokėti sumą, už kurią galima įsigyti visai neblogą naudotą automobilį.
Galiausiai, kuomet „Dacia“ pristatė trečios kartos „Sandero“, gamintojas ne tik siekė tapti alternatyva šios klasės lyderiams. „Dacia“ taip pat nori įtikti tiems, kas žvalgosi į 8-10 metų senumo naudotą automobilį, kuriame ieško pačių svarbiausių, elementariausių savybių: mažų eksploatacijos kaštų, ekonomiškumo ir elementarios saugumo įrangos.
DIZAINAS
„Dacia Sandero“ buvo vienas iš tų automobilių, kuris padėjo rumunų markei įsitvirtinti ne tik Europoje, bet ir Pietų Amerikoje. Nors daugelis galvoja, jog tai padaryti padėjo „Duster“, tačiau bendrovės pardavimų statistika rodo, jog „Sandero“ ir ypač paaukštinta „Sandero Stepway“ versija sudaro didžiąją dalį „Dacia“ pardavimų. Net 65% (1,3 mln. vienetų) pro gamyklos vartus išriedėjusių „Sandero“ modelių buvo aukštesnį kalniuką ar kaimišką vieškelį be didelių problemų įveikiančios „Stepway“ versijos.
Kuomet „Dacia“ svarstė ką daryti su trečios kartos modeliu, tikėtina, jog bendrovės vadovai labai rimtai svarstė „Sandero Stepway“ paversti į tradicinį krosoverį, kuris būtų panašesnis į „Citroen C3 Aircross“, „Honda HR-V“ ar „Volkswagen T-Cross“, tačiau vietoj to rumunų markė sukūrė automobilį, kuris analogiško dydžio krosoverius priverčia atrodyti beviltiškai.
Nuožmūs krosoverių gynėjai pabrėš, jog tai tik paaukštintas hečbekas, ir tai bus tiesa, tačiau kaip ir bet kuris kitas visureigiškos išvaizdos krosoveris, „Sandero Stepway“ turi tai ko, teoriškai, trokšta absoliuti dauguma šio tipo pirkėjų: aukštesnę sėdėjimo poziciją, didesnę kėbulo prošvaisą bei papildomas ratų arkų, priekinio ir galinio buferio bei slenksčių apsaugas. Vargu ar jos padės apsiginti nuo miške pasiklydusio briedžio, tačiau aukštesni šaligatvio borteliai ar kitos didmiesčiuose sutinkamos kliūtys jam nebus baisios.
Teoriškai, būtent dėl šių savybių ir yra perkami tradiciniai krosoveriai, tačiau „Sandero Stepway“ šioje srityje pranoksta praktiškai visus išsipūtusius hečbekus primenančius analogus. Matote, šis nuosaikios išvaizdos hečbekas siūlo net 201 mm siekiančią kėbulo prošvaisą, kuri 20 – 50 mm lenkia populiariuosius „Ford Puma“, „Škoda Kamiq“ ar „Volkswagen T-Cross“ bei „T-Roc“. Iš tiesų, „Sandero Stepway“ kėbulo prošvaisa yra artimesnė rimtesnio kalibro visureigiams – „Dacia Duster“ (210 mm), „Suzuki Jimny“ (210 mm), „Jeep Wrangler“ (214 mm),
Kad ir kaip norėtume jus pradžiuginti, jog „Sandero Stepway“ gali būti siūlomas su keturių varančiųjų ratų pavara, tačiau iš „Renault Clio“ likučių sulipdytas automobilis savęs nepristato kaip rimto įrankio, su kuriuo galėtumėte leistis į bekelę. Labiau įsivaizduokite, jog „Dacia“ yra it lengva, vos 1106 kilogramus sverianti vikri kalnų ožka, kuri pažliugusiu vieškeliu pravažiuos naudodamasi ne keturių varančiųjų ratų pavaros galimybėmis, bet faktu, jog yra lengvesnis už daugelį modernių automobilių.
Labai stipriai nesusitelkiant į vieną, esminę trečios kartos „Dacia Sandero Stepway“ savybę, labiausiai reikėtų pabrėžti tai, jog „Sandero“ yra pirmasis „Dacia“ modelis, sukonstruotas ant modulinės „Renault-Mitsubishi-Nissan“ aljanso platformos. Ji unikali tuo, jog ją sudaro penkios keičiamos ir suderinamų modulių grupės: variklio, salono, priekinės kėbulo dalies, galinės kėbulo dalies ir elektronikos sistemos moduliai.
Priklausomai nuo kiekvieno gamintojo poreikių, kiekvieną modulį galima pritaikyti savo reikmėms, kuriant skirtingo dydžio automobilius. Nors, teoriškai, trečios kartos „Dacia Sandero Stepway“ yra sukurta ant tos pačios platformos kaip ir „Lietuvos metų automobilio“ konkursą laimėjęs „Renault Clio“, tačiau jie nėra absoliučiai vienodi. Pavyzdžiui, „Dacia“ turi gerokai kuklesnį elektronikos sistemų modulį, kuriame nėra pažangių „Full-LED“ žibintų, skaitmeninio prietaisų skydelio, eismo juostos palaikymo sistemos ar netgi adaptyvios atstumo ir greičio palaikymo sistemos. Visa tai daugelyje modernių automobilių jau seniai tapo normalus reiškinys, tačiau „Dacia“ norėdama pasiūlyti konkurencingiausią kainą rinkoje, šių opcijų nesiūlo net papildomoje įrangoje, teigdama, jog „Dacia“ pirkėjams tai nerūpi.
Pravartu žinoti
- Ilgis (mm): 4099
- Plotis (mm): 1848
- Aukštis (mm): 1587
- Ratų bazės ilgis (mm): 2604
- Kėbulo prošvaisa (mm): 201
- Automobilio svoris (kg): 1106
- Apsisukimo spindulys (m): 10,39
- Oro pasipriešinimo koeficientas (Cd): 0.32
INTERJERAS
Biudžetiniai automobiliai ne veltui vadinami biudžetiniais, mat kaštų taupymo programa labiausiai pasijusdavo ten, kur turite praleisti daugiausiai laiko – už vairo. Pasibjaurėtinos apdailos medžiagos, sunkiai suvokiama surinkimo kokybė ar idiotiška vairavimo pozicija buvo neatsiejami biudžetinių automobilių atributai, tačiau trečioji „Dacia Sandero“ karta bando pakeisti nusistovėjusį stereotipą, jog pigūs automobiliai negali pasiūlyti bent jau padoriai suręsto salono.
Tik nesupraskite klaidingai, atvėrus „Sandero Stepway“ dureles nepasijusite it įžengę į kažkokį dar nematytą pasaulį, tačiau atotrūkį nuo pagrindinių konkurentų „Dacia“ sumažino iki minimumo. Nors automobilyje vyrauja kietas, įbrėžimams jautrus plastikas, tačiau prietaisų skydelio kraštus puošia maloni liesti apdaila, o oro ventiliacijos angas puošia ryškios spalvos akcentai. Galiausiai, laipiodami iš vieno į kitą šios klasės automobilį nepatirsite didžiulio kultūrinio šoko, o tai yra kone geriausias komplimentas „Dacia Sandero Stepway“.
Kadangi „Dacia“ naudoja tą pačią platformą kaip ir „Renault Clio“, automobilio salone galima rasti daugybę modernaus „Clio“ elementų. Vairas, pavarų perjungimo svirtis, klimato kontrolės modulis, senamadiškas prietaisų skydelis, vairuotojo pozicija ir netgi pedalų išdėstymas yra absoliučiai identiški prancūziškam hečbekui. Įprastai tai turbūt skambėtų kaip priekaištas, tačiau anaiptol – tai yra gerosios savybės, kurias „Dacia“ paveldėjo iš savo brolio.
Esame įsitikinę, jog „Dacia“ būtų norėjusi iš „Renault“ pasiskolinti dar daugiau gerų savybių, tačiau vidutiniškai 1000 eurų skirtumą tarp abiejų modelių galima įžvelgti kitur. Pavyzdžiui, sėdynėse. Nors jų forma yra labai panaši, tačiau „Dacia“ automobilyje esančiose sėdynėse panaudoto putplasčio kiekis yra juntamai mažesnis. „Dacia“ taip pat neturi saugos diržų aukščio reguliavimo įtaiso, kurio trūkumą tikrai pajus aukštesni arba stambesni vairuotojai.
Visgi, labai stipriai nesikoncentruojant į anksčiau paminėtas smulkmenas, „Dacia Sandero Stepway“ yra vienas praktiškesnių šio klasės automobilių. Pločiu, aukščiu, kėbulo ir atstumo tarp ašių ilgiu „Dacia“ lenkia praktiškai visus šios klasės automobilius, o tai reiškia, jog erdvės pojūtis sėdint priekyje ir gale labiau primena penktos kartos „Volkswagen Golf“, o ne mažesnįjį „Polo“.
Be to, bagažinės tūris taip pat vienas didžiausių klasėje. Jos forma, plotis ir gylis puikiai tinka didesniems lagaminams ar kelionių krepšiams. Bagažinėje taip pat rasite lengvesniems krepšiams skirtus kabliukus, o bagažinės dugne slypi tai, kas moderniuose automobiliuose yra tikra retenybė – normalaus dydžio atsarginis ratas. Pastarasis, beje, galimas tik benzininėse versijose, mat jeigu automobilis turi gamyklinę dujų įrangą, atsarginio rato vietoje atsiranda dujų balionas.
Pravartu žinoti
- Bagažinės tūris (l): 410 – 1108
- Maksimali leistina apkrova (kg):481
- Maksimali stogo apkrova (kg): 80
- Maksimalus leistinas automobilio svoris (kg): 1587
- Triukšmo lygis važiuojant 80 ir 120 km/val. greičiu (dBA): 66 / 72
TECHNOLOGIJOS
Tai yra viena iš tų sričių, kurioje „Dacia“ atsilieka ne tik nuo savo pagrindinių varžovų, bet ir nuo savo brolio – „Renault Clio“.
Pigiausiose „Sandero“ versijose, pavyzdžiui, nerasite multimedijos ekrano. Vietoje jo gausite išmaniajam telefonui skirtą laikiklį, kuriame galėsite pakabinti savo išmanųjį telefoną. Visgi, tai nėra pats blogiausias sprendimas, mat šiandien jie labai dažnai atstoja daugelį tradicinės multimedijos funkcijų. Vis dėlto, vidutinis ir aukščiausias įrangos lygis gauna lietimui jautrų ekraną, kurio pagalba gausite prieigą prie pagrindinių automobilio funkcijų.
Kad ir kaip elementariai ir perdėtai paprastai atrodo programinės įrangos grafinė sąsaja, tačiau jos funkcionalumas yra tai, ką įvertins daugelis vairuotojų. Sistema siūlo tik tai, ko gali prireikti, bet ne daugiau. Kita vertus, „Dacia“ turi vieną išskirtinumą – „Android Auto“ arba „Apple CarPlay“ sąsajas, kurios standartinės multimedijos funkcionalumą išplečia iki kiekvienam vairuotojui priimtinų galimybių. Ir už tai „Dacia“ nereikalauja užsisakyti perdėtai brangios „Android Auto“ ar „Apple CarPlay“ prenumeratos.
Papildomų, naudingų technologijų arsenale yra standartiškai montuojami LED priekiniai žibintai, kurie, palyginus su anksčiau naudotais halogeniniais žibintais, šviesos spindulio ilgį padidino 37%, o plotį – 9% (24 m).
Automobilis taip pat turi automatinę avarinio stabdymo sistemą. Priekinėje automobilio dalyje sumontuotas radaras matuoja atstumą nuo priešais važiuojančio eismo dalyvio ir esant poreikiui automatiškai pradeda stabdyti.
Pravartu žinoti
- Saugos sistemos bazinėje įrangoje: Automatinė avarinio stabdymo sistema, elektroninė stabilumo sistema su pajudėjimo įkalnėje pagalbos sistema, vairuotojo ir keleivio oro pagalvės, šoninės oro pagalvės
- Euro NCAP saugumo reitingas: 2 žvaigždučių
- Vaizdo kamerų konfigūracija: Galinė vaizdo kamera
- Oro pagalvių skaičius standartinėje įrangoje: 4 oro pagalvės
- „Android Auto“ ir Apple Car Play“ sąsaja: Su laidu
DINAMIKA
Tam tikra automobilių pirkėjų dalis liks pasipiktinę išgirdę, jog „Dacia Sandero Stepway“ variklių gamą sudaro tik mažo darbinio tūrio varikliai. Iš tiesų, „Sandero“ komplektuojamas tik su 1,0 litro, 3 cilindrų benzininiu varikliu, kuris išvysto 90 arba 110 arklio galių. Kadangi dyzeliniai varikliai kai kuriose šalyse tampa nepriimtinu pasirinkimu, „Dacia“ taip pat siūlo versiją su gamykline dujų įranga, kuri, teoriškai, leidžia įveikti beveik 1000 kilometrų iki tol, kol turėsite sustoti pasipildyti degalų atsargų.
Kita vertus, nepriklausomai pasirinkimo, trijų cilindrų varikliai nėra tie jėgos agregatai, kurių reikėtų baidytis, mat viską lemia kokiame automobilyje jis yra montuojamas. Jeigu tai sunkus ir didelis „Citroen C5 X“ – be abejonės, jis savo užduoties tinkamai neatliks, tačiau kuomet jis patalpinamas į šiek tiek daugiau nei 1000 kilogramų sveriančią „Dacia Sandero Stepway“ – trijų cilindrų motoras suteikia automobiliui reikalingo eiklumo, kuris pravers norint neatsilikti nuo bendro eismo srauto.
Žvelgiant į sausas technines charakteristikas, 1,0 litro motoras atrodo kaip tiesioginis bilietas į gyvenimą, kuriame viskas vyksta sulėtintai, tačiau taip nėra. Norint judėti sparčiau, nereikia velniškai stengtis, jog pasiektumėte savo tikslą. Be to, 200 sukimo momentas pasiekiamas 2900 – 3500 aps/min. sūkių diapazone, tad bet kokie lenkimo manevrai užmiestyje nesukels išgąsčio ir diskomforto. Juolab, važiuojant greitkeliu 130 km/val. greičiu, tachometro rodyklė pūpso ties 2900 aps/min. padala. Apskritai, trijų cilindrų variklių standartais, jis veikia neįkyriai ir sklandžiai.
Važiuojant didesniu greičiu labiau pastebimas ne variklio, o aerodinaminis triukšmas, o važiuojant prastesne kelio danga – ratų keliamas triukšmas. Iš tiesų, važiuoklės garso izoliacija apskritai nėra stiprioji „Sandero Stepway“ pusė, mat bet kokio akmenuko atsitrenkimas į kėbulą nekelia labai daug gerų emocijų. Kita vertus, panašią problemą turi keletą kartų brangesni „Mazda“ automobiliai, tad vargu ar dėl šio trūkumo reikėtų labai pykti.
Pravartu žinoti
- Automobilio komponuotė: Priekiniai varomieji ratai
- Pakabos konstrukcija ( Priekyje / Gale ): Priekyje – „MacPherson“, gale – sukamoji sija
- Stabdžių sistema: 258 mm skersmens stabdžių diskai priekyje, būgniniai stabdžiai gale
- Padangų išmatavimai bandytame modelyje: 205/60 R16
VALDYMAS
Esame įsitikinę, jog „Dacia Sandero Stepway“ pirkėjai nėra linkę kelti didelių reikalavimų automobilio valdymo savybėms. Vietoje tiksliau vairo mechanizmo jie trokšta pakankamai komfortiškos pakabos. Vietoje pavyzdingos kėbulo kontrolės jie trokšta lengvo, neįpareigojančio valdymo.
Kad ir kaip primityviai skamba šis reikalavimų sąrašas, tačiau patogios transporto priemonės vaidmenį atliekantis rumuniškas hečbekas savo užduotį atlieka kone nepriekaištingai. Taip, trečios kartos „Sandero Stepway“ naudoja naujos konstrukcijos priekinę ašį su stačiakampio formos svirtimis, kurios efektyviau amortizuoja kelio nelygumus ir užtikrina geresnį valdymą, tačiau tai daugeliui „Dacia“ pirkėjų skambės kaip svetimybės.
Daugeliui „Dacia“ hečbeko pirkėjų labiau rūpės tai, jog nuo šiol automobiliai naudoja 100% elektrinį vairo stiprintuvą, dėl kurio automobilio valdymas tapo tiesiog pamišusiai lengvas. Nors vairo stiprintuvo sistema koreguoja vairo sunkumo lygį priklausomai nuo važiavimo greičio, tačiau nustatymų skirtumas nėra toks didelis ar ryškus, jog „Dacia Sandero Stepway“ galėtų išsiskirti iš savo konkurentų.
Ko gero, didžiausia šio automobilio stiprybė yra ta, jog „Dacia“ net nebando savęs pristatyti, jog padės nusikelti į paraleliniame pasaulyje egzistuojančią vairavimo nirvaną – ne. Minkštakūnė automobilio pakaba puikiai jaučiasi eiliniame lietuviškame žvyrkelyje ar vieškelyje, o ir neblogai susitvarko su nemaloniomis įdaužomis. Net jeigu ir su ratu įkalsite į gilesnę duobę – tai nebus problema, mat automobilis dėvi padangas su aukštesne sienele. O ir net jeigu netyčia prakirsite padangą, jos pakeitimas nebus nei brangus, nei sudėtingas.
Automobilio išmatavimai gali sufleruoti, jog „Dacia Sandero Stepway“ yra labiau tinkamas naršyti didmiesčių ar mažesnių miestelių apylinkes, tačiau ilgesnės kelionės su „Dacia“ taip pat nekels labai didelių nepatogumų.
Gamintojui siekiant sumažinti aerodinaminį triukšmą automobilio salone, trečios kartos „Dacia Sandero Stepway“ duryse pašalino ertmes tarp durų ir kėbulo, sumontavo naujos konstrukcijos veidrodėlius. „Dacia“ inžinieriai taip pat padidino variklio vibracijas sugeriančios garso izoliacijos kiekį nuo 12% iki 48%. Galiausiai, šių priemonių dėka, aerodinaminio triukšmo vidurkis sumažėjo 3-5 decibelų.
Pravartu žinoti
- Variklio tūris / Cilindrų skaičius: 1,0 litro / 3 cilindrų
- Variklio galia / Sukimo momentas: 110 AG (5000-5250 aps/min.) / 200 Nm (2900-3500 aps/min.)
- Pavarų dėžės tipas: 6 laipsnių, mechaninė
- 0 – 100 km/val. (gamintojo/mūsų užfiksuotas laikas): 10 / 10,2 sek.
- 60 – 100 km/val. / 80 – 120 km/val.: 6,3 sek. / 6,9 sek.
- Maksimalus greitis: 180 km/val.
- Degalų sąnaudos testo metu (mieste / užmiestyje / greitkelyje) (l/100): 6,2 / 4,8 / 6,0
- Degalų bako talpa (l) / Nuvažiuojamas atstumas (km): 50 l / 700 km
- CO2 emisijos: 125-126 g/km
EKSPLOATACIJA
Naujas automobilis už mažiau nei 15 tūkst. eurų. Dar prieš keletą metų tai neatrodė kaip nerealus scenarijus, tačiau šiandien akivaizdžiai juntamas pigių, bet modernių automobilių trūkumas. Ir būtent šią nišą kone idealiai užpildo „Dacia Sandero“ ir padidinto pravažumo „Stepway“ versija.
Lietuvoje pradinė „Dacia Sandero Stepway“ modelio kaina siekia vos 14 399 eurus. Už šią sumą iškart gaunate 5 metų garantiją, 90 arklio galių išvystantį benzininį ir, tiesą sakant, tik pačią būtiniausią įrangą: keletą oro pagalvių, keletą saugumo sistemų, LED priekinius žibintus, oro kondicionierių ir … daugiau ar mažiau viskas.
Vis dėlto, savo biudžetą padidinę bent 1800 eurų, tuomet galėsite pretenduoti į aukštesnį „Expression“ įrangos lygį, kuriame standartinėje įrangoje jau gausite 4 kryptimis valdomą vairo kolonėlę, elektra valdomus galinius langus, reguliuojamo aukščio vairuotojo sėdynę su porankiu, elektra valdomus ir šildomus šoninius veidrodėlius, galinius atstumo jutiklius bei jutiklinį ekraną, kuriame galėsite naudotis „Apple CarPlay“ arba „Android Auto“ sąsajomis. Žinoma, komforto įrangos gretas galite papildyti šildomomis sėdynėmis, papildomais atstumo jutikliais priekyje ar netgi stoglangiu, tačiau vargu ar šios opcijos yra pačios būtiniausios, kuomet naują automobilį perkama vadovaujantis racionalumu.
Artimiausiais „Dacia Sandero Stepway“ varžovais galima laikyti „Citroen C3“ arba „Fiat Panda“, tačiau abudu automobiliai yra taip stipriai morališkai pasenę ir taip stipriai nusileidžia rumuniškam hečbekui daugelyje sričių, jog vienintelė priežastis juos pasirinkti būtų ženkliai mažesnė kaina arba nesugebėjimas atsispirti šių automobilių stiliui. Net ir iš tų pačių ingredientų sukurtas „Renault Clio“ prasmę įgauna tik tuomet, kai trokštate specifinės komforto įrangos, kurios „Dacia“ nesiūlo, pavyzdžiui: galingesnio variklio, belaidžio telefono įkroviklio, papildomos vairavimo ir saugos sistemos ar „Bose“ garso sistemos. Visi kiti galimi pasirinkai tampa tiesiog per brangūs. „Hyundai i20“ su panašaus galingumo varikliu ir įranga kainuos ne mažiau kaip 18 290, „Volkswagen Polo“ mūsų šalies rinkoje net neparduodamas, o „Ford Fiesta“ automobilio gamyba apskritai bus nutraukta 2023 m. vasarą.
Pravartu žinoti
- Pigiausio modelio kaina: 14 399 eur
- Bandyto modelio kaina: 19 340 eur
- Garantinis laikotarpis: 5 metų,
- Atstovybių tinklas: Vilniuje, Kaune, Klaipėdoje, Šiauliuose, Panevėžyje