Kiekvieną kartą, kai egzotiškiau skambančios markės vadovai ryžtasi iškepti modelį, atitinkantį tipinius SUV standartus, vos po keleto mėnesių gamintojų pardavimų apimtys išauga kelis kartus. Sulig „
Aston Martin DBX“ pasirodymu britiškų ratuočių paklausa išaugo 82 procentais, „Lamborghini“ bestseleriu akimirksniu tapo perdėtai agresyviai atrodantis „
Urus“. Nesvarbu, kurį gamintoją paminėtume – sultingo 13-o atlyginimo priežastis yra SUV.
Ne išimtis yra ir „
Porsche“. Remiantis 2021 metų bendrovės pardavimų rezultatais, „
Porsche Macan“ ir „
Porsche Cayenne“ sudarė daugiau negu pusę visų šios markės pardavimų – parduota atitinkamai 88 362 ir 83 071 egzempliorių. Visų kitų „Porsche“ modelių pardavimų apimtys buvo vos ne dvigubai mažesnės. Laikas susigyventi su SUV dominavimu ir suprasti, kodėl „Porsche“ bestselerio estafetę perėmė būtent „Porsche Macan“.
DIZAINAS
8-eri metai. Būtent tiek laiko praėjo nuo „Porsche Macan“ debiuto 2014 metais, tačiau žvelgiant į šios markės pagranduką to nesinori pasakyti. Nepaisant „Porsche“ pastangų automobiliui suteikti daugiau naujoviškų dizaino elementų, jis iki šiol išlieka lengvai pastebimas ir atpažįstamas. Truputėlis korekcijų priekyje, lengvas timptelėjimas gale, šiek tiek daugiau ryškesnių spalvų ir, vualia – turime atsinaujinusį veidą. Nors visa tai skamba kaip sakinys iš selebričių dienotvarkės, tačiau šia logika vadovaujasi kone kiekvienas gamintojas.
Kaip bebūtų keista, tačiau tokio pobūdžio atnaujinimas „Porsche Macan“ modeliui yra atliktas jau antrą kartą. Prieš keletą metų atliktos modernizacijos metu „Porsche“ įdiegė nemažai naujovių bei suteikė automobiliui keletą naudingų estetinių patobulinimų, o dabar atėjo metas imtis subtilesnių patobulinimų, kuriuos reikia iš pradžių įvardinti ir parodyti – mat iš pirmo žvilgsnio jie gali likti nepastebėti.
Tad nuo ko pradėti? Pradėkime nuo priekinės dalies. Ten – putlesnės formos priekinis buferis ir gigantiškos radiatoriaus grotelės, kurių centre – vaizdo kamera ir nemažas radaras, atsakingas už eilės skirtingų saugumo sistemų darbą. Žvelgiant vien iš estetinės pusės – kitų gamintojų pavyzdžiai rodo, jog radarą galima integruoti ir sklandžiau. Be to, juodos spalvos intarpai, juosiantys visą priekinį buferį, sudaro didelių žiaunų įspūdį, kurios taip ir siunčia ne visai padorią žinutę kitiems eismo dalyviams į galinio vaizdo veidrodėlį.
Atliktų darbų sąraše taip pat yra naujos formos, kiek labiau pūstas galinis buferis, kuriame puikiai dera visi keturi išmetimo sistemos vamzdžiai. Kiekvienas iš jų sujungtas su varikliu ir pro kiekvieną iš jų sklinda meilus 6 cilindrų variklio murkimas. Įprastai, tai nebūtų ta detalė, kurią norėtųsi pabrėžti, tačiau pagrindiniai konkurentai akcentuoja išmetimo sistemos imitacijas arba jas maskuoja vardan keistų dizaino sprendimų, o visa tai atrodo kaip koks nevykęs „Instagram“ filtras, kurį panaudojus žmonių veidai atrodo lyg ištepti vazelinu.
Pravartu žinoti | Porsche Macan S |
Ilgis (mm) | 4726 |
Plotis (mm) | 1922 |
Aukštis (mm) | 1621 |
Ratų bazės ilgis (mm) | 2807 |
Kėbulo prošvaisa (mm) | 187 mm |
Automobilio svoris | 1940 kg |
Apsisukimo spindulys (m) | 11.96 |
Oro pasipriešinimo koeficientas (Cd) | 0.35 |
INTERJERAS
„Porsche Taycan“ buvo pirmasis šios markės modelis, kuris visiems pademonstravo subtilų, bet reikšmingą pokytį „Porsche“ automobilių interjero stilistikoje ir koncepcijoje. Daugiau ekranų, mažiau fizinių mygtukų, daugiau sąsajų su išmaniaisiais įrenginiais ir mažiau senąją mokyklą primenančių sprendimų. Nors ši filosofija bus perkelta į naujos kartos elektrinį „Macan“ modelį, šiuo metu gaminamas modelis labiau atkartoją „Porsche Cayenne“ vaibelį.
Tiesiog pažvelkite į centrinę konsolę. Ten – aukštos raiškos ekranas su penktos, o ne šeštos kartos „Porsche Communication Management“ sistema. Nors tiek 5-oji, tiek 6-oji multimedijos programinės įrangos versija atlieka tą patį darbą, tačiau funkcijų prasme – 6-oji versija yra žymiai pranašesnė. Ji taip pat labiau atitinka dabartines tendencijas, kurios reikalauja gilesnės integracijos su išmaniaisiais įrenginiais ar tam tikromis programėlėmis, tačiau ji „Porsche Macan“ vairuotojams neprieinama. Na, bent jau iki tol, kol pasirodys elektrinė modelio versija, kuri turėtų būti parduodama lygiagrečiai su vidaus degimo varikliu varomu „Macan“.
Tuo tarpu atnaujintame modelyje naudojama multimedijos sistema kelia dvejopus jausmus. Grafinis apipavidalinimas bei tuzinas klystkelių, kuriais leidžiantis galima pakeisti eilę skirtingų funkcijų pradžiugins tuos, kuriems bet kokia naujiena iš technologijų pasaulio sukelia šiurpuliukus. Visgi žvelgiant iš patogaus naudojimo pusės, „Porsche“ dar tikrai turi kur patobulėti. Ypač, kai pastarojo sistema privalo konkuruoti su „
Audi“,
BMW ir „
Mercedes-Benz“ analogais.
Pagrindinė „Porsche“ automobiliuose naudojamos sistemos problema – painumas, pernelyg didelis skirtingų, bet nenaudingų meniu kiekis ir žinoma – mažos piktogramos, į kurias pataikyti iš pirmo karto reikia talento. Kol dar nespėjote ištarti „That's what she said“, šios problemos iškyla norint sistema naudotis vairuojant. Pavyzdžiui, norint pakeisti adresą navigacijos sistemoje ar norint susisiekti su norimu adresatu. Kita vertus, tai, turbūt, reikėtų daryti stovint stovėjimo aikštelėje?
Atnaujintame modelyje taip pat nebeliko po multimedijos ekranu buvusių fizinių mygtukų, kurie anksčiau būdavo elementarus ir greitas būdas prieiti prie norimos informacijos. Dabar – dalis intuityvumo buvo atsisakyta vardan lietimui jautrių paviršių. Modernu? Taip. Patogu? Ne visai.
Daugiau reikšmingų ir naudingų pokyčių buvo atlikta ties mygtukų aerodromu, kuris anksčiau supo pavarų perjungimo svirtį. Savotišką chaosą pakeitė gerokai solidžiau atrodantys lietimui jautrūs, bet į paspaudimus grįžtamąjį ryšį sukuriantys mygtukai. Be to, oro kondicionavimo sistemos darbas buvo paliktas dviem fiziniams valdikliams, kurių veikimo ypatumus galima keisti neatitraukiant akių nuo kelio. Nors tai smulkmena – bet maloni ir patogi.
Visa kita – nepasikeitė. Puiki vairuotojo pozicija, solidų įspūdį paliekantis interjeras, kairėje pusėje esanti variklio užvedimo spynelė bei per vidurį prietaisų skydelyje pūpsantis tachometras tik dar kartą primena, jog „Porsche“ nėra linkusi išduoti ilgamečių tradicijų dėl visuotinių tendencijų.
Pravartu žinoti | Porsche Macan S |
Bagažinės tūris (l) | 458 - 1503 |
Maksimali leistina apkrova (kg) | 650 |
Maksimali stogo apkrova (kg) | 75 kg |
Maksimalus leistinas automobilio svoris (kg) | 2580 |
Triukšmo lygis važiuojant 80 ir 120 km/val. greičiu (dBA) | 60 / 67 |
DINAMIKA
Du varikliai – keturios versijos. Nuo šiol tokią įvairovę siūlys „Porsche“ būsimiems „Macan“ klientams. Kaip ir anksčiau, mitybos grandinės apačioje rasime „Macan“ ir „Macan T“ versijas, kurių ratus suka 2,0 litrų, keturių cilindrų benzininis variklis.
Atnaujintame modelyje šis variklis gavo didesnį turbokompresorių, našesnę kuro įpurškimo sistemą bei keletą subtilių patobulinimų, kurie leistų varikliui veikti optimaliau. Šių pakeitimų dėka dabar 400 Nm sukimo momentas išvystomas ganėtinai plačiame 1800 - 4500 sūkių diapazone, o iki 100 km/val. automobilis gali įsibėgėti per maždaug 6,2 sekundės – arba maždaug tokiu pačiu tempu kaip grynakraujis sportiškas hečbekas iš „Hyundai“, „Ford“ ar „Volkswagen“ stovyklų. Teoriškai – tai galėtų būti ganėtinai racionalus pasirinkimas, tačiau vargu ar būtent šis agregatas sugebės pateisinti vairuotojų, ieškančių tyrų „Porsche“ potyrių, lūkesčius.
Būtent dėl šios priežasties turėtumėte pamiršti bazinį „Macan“ ir vietoje jo pasirinkti bent jau „Macan S“. Vadovaujantis pakoreguotu modelių gamos išdėstymu, dabar „Macan S“ užima prieš tai gaminto „GTS“ vietą, o „GTS“ versija išdidžiai stovi ten, kur anksčiau pozavo „Turbo“ modifikacija. Tai – šiek tiek painu ir keista, bet ką jūs turėtumėte žinoti, jog tiek „Macan S“, tiek „Macan GTS“ nuo šiol naudoja naują variklį, kurį Vokietijos bendrovė jau kurį laiką montuoja į „Panamera“ bei „Cayenne“ modelius.
„Macan S“ versija siūlo naudotis 2,9 litro, 6 cilindrų benzininiu agregatu bei 380 arklio galių ir 520 Nm sukimo momento arsenalu. Tai – 26 AG ir 40 Nm daugiau negu iki šiol gamintoje „Macan S“ versijoje, naudojusioje vos vos didesnio tūrio variklį bei vieną turbokompresorių. Dabar vairuotojui talkins dvi orą siurbiančios „sraigės“, kurios užtikrina, jog 520 Nm sukimo momentas būtų pasiekiamas 1850 - 5000 aps/min. sūkių diapazone. Viso to rezultatas – iki 100 km/val. per 4,8 sekundės (su „Sport Chrono“ paketu – 4,6 sekundės) ir nevaldomas kikenimas, kiekvieną kartą spustelėjus akceleratorių.
Pastarąją reakciją labiau iššaukia ne pats variklis, o telepatiškai veikianti „PDK“ dvigubos sankabos pavarų dėžė. Jos konstrukcija nepasikeitė, tačiau veikimo algoritmas daro gėdą visiems kitiems analogams. Net ir tiems, kurie naudojami kituose „Volkswagen Group“ koncerno gaminiuose.
Paprastas pavyzdys. Važiuojate užmiesčio keliu ir tiesiog norite aplenkti kitą eismo dalyvį, kuris važiuoja mažesniu negu leistina greičiu. Kaip įprastai, įsitikinate, jog lenkti yra saugu, ir tada su dešine koja minate akceleratorių iki dugno. „Audi“, BMW ar „Mercedes-Benz“ automobiliuose šis procesas įvyksta gana sklandžiai bei trunka keletą akimirkų, kol pavarų dėžė sureaguoja, sumažina pavarą ir padeda automobiliui judėti į priekį. Su „Porsche“ visa tai įvyksta akimirksniu. Švelnus akceleratoriaus spustelėjimas – žemesnė pavara jau įjungta. Norite daugiau? Ne problema. Keičiant važiavimo režimus iš „Normal“ į „Sport“ ar iš „Sport“ į „Sport+“, variklio ir transmisijos elgesys agresyvėja, o dinamikos pliūpsnių skirtumai verčia pagalvoti apie „Macan GTS“ egzistencijos svarbą. Galiausiai, jeigu norite absoliučiai maksimalaus efekto, ant vairo esantis „Sport Response“ mygtukas, 20-čiai sekundžių visu pajėgumu įjungia sunkiąją artileriją. Tuomet variklis, pavarų dėžė bei kiti komponentai veikia pačiu efektyviausiu režimu.
Vertinimo kriterijus | Porsche Macan S |
Variklio tūris / Cilindrų skaičius | 2,9 litro / 6 cilindrai |
Variklio galia / Sukimo momentas | 380 AG (5200-6700 aps/min.) / 520 Nm (1850-5000 aps/min.) |
Pavarų dėžės tipas | 7 laipsnių, dvigubos sankabos |
0 - 100 km/val. (gamintojo/mūsų užfiksuotas laikas) | 4,6 / 4,3 sekundės |
60 - 100 km/val. / 80 - 120 km/val. | 3,2 sek. / 3,7 sek. |
Maksimalus greitis | 259 km/val. |
Degalų sąnaudos testo metu (mieste / užmiestyje / greitkelyje) (l/100) | 12,7 / 8,9 / 10,2 |
Degalų bako talpa (l) / Nuvažiuojamas atstumas (km) | 75 l / 650 km |
CO2 emisijos | 251-265 g/km |
VALDYMAS
Kad ir kaip daugelis gamintojų norėtų išrasti dviratį, tai yra, SUV iš naujo, tačiau kone visi šio tipo automobiliai turi eilę juos vienijančių atributų: aukšta sėdėsena, platūs langai, užmiestyje pastatytiems kotedžų kvartalams tinkama kėbulo prošvaisa. Kiekviename žingsnyje galima atrasti nemažai bendrų sąlyčio taškų, tad kai kuriems gali kilti egzistencinis klausimas – kam pirkti „Porsche Macan“, jeigu kelis kartus pigesnis „Toyota RAV4“ daro tą patį? Teoriškai – taip, praktiškai – nė velnio.
Penkiaženklį sumų skirtumą galima pajusti visur. Pradedant nuo šimtą kartų geriau kelią apšviečiančių žibintų ir baigiant elementarių funkcijų veikimu ar net dažų sluoksniu ant kėbulo dalių. Žinoma, vieną ydą „Porsche Macan S“ turi – didžiulį svorį, siekiantį 1940 kilogramų. Net ir šios klasės standartais tai yra daug. „Audi“ ar „Mercedes-Benz“ yra iki 100 kilogramų lengvesni, o kai kurie kiti analogai stebina dar didesniu svorio skirtumu.
Išvydę šį skaičių, norite to ar ne, galite imti abejoti, ar toks automobilis kaip „Porsche Macan“ gali pasiūlyti savybes, su kuriomis asocijuojasi kiekvienas šios markės modelis. Vis dėlto, įsipatoginus už vairo bei pradėjus automobiliui diktuoti savo sąlygas, netrukus paaiškėja, jog „Porsche“ net nebandė nuleisti kokybinės kartelės, nepriklausomai ar jis sveria kaip bulvių traškutis ar skraidantis cepelinas.
Jis tiesiog nuostabiai įveikia posūkius ir kelyje jaučiasi ganėtinai judrus ir atsižvelgiant į jo masę – vikrus. Pradėjus keisti važiavimo režimus, naudojant rankinį pavarų perjungimą bei ieškant silpnųjų „Porsche Macan S“ vietų paaiškėja, kad ir kur nukreipsi automobilio priekinę dalį, ji visuomet išliks stabili, lyg būtų įsikibusi į važiuojamą dalį. Tai ypač išryškėja kelyje, kuris nėra tiesus it styga.
Visuotinis nušvitimas ateina po maždaug pusdienio. Tuomet supranti, jog kai ateina metas suprojektuoti automobilį, kuris įtrauktų vairuotoją bei priverstų iš naujo susidėlioti prioritetus, gamintojų, galinčių tai padaryti yra ne tiek jau ir daug. Tai ypač galioja šiuolaikiniame pasaulyje, kur net sportiškumą akcentuojantys modeliai labiau primena perdėtai jautriai veikiančių saugumo sistemų supančiotą dėžutę, kuri tik leidžia greitai nuvažiuoti iš vieno taško į kitą, nesuteikdami vairuotojui galimybės atskleisti tikrojo meistriškumo.
Tuo tarpu „Porsche Macan S“, net ir būdamas šios klasės sunkiasvoriu, turi dvilypę asmenybę, kuri skrupulingai slepia savo tikruosius talentus. Važinėjant mieste ar tiesiog neišnaudojant turimo potencialo, galima pamanyti, jog vairuoji paprastesnį „Volkswagen Group“ šeimos narį. Vis dėlto, kaip ir minėjome anksčiau, pradėjus naudotis turimais įrankiais, „Porsche Macan S“ gali nustebinti išskirtiniais gebėjimais.
Vertinimo kriterijus | Porsche Macan S |
Svorio paskirstymas tarp ašių | 48/52 |
Automobilio komponuotė | Galiniai varomieji ratai su daline keturių varančiųjų ratų pavara |
Pakabos konstrukcija ( Priekyje / Gale ) | „MacPherson“ / Nepriklausoma (arba orinė) |
Stabdžių sistema | 360 mm skersmens stabdžių diskai priekyje, 330 mm stabdžių diskai gale |
Padangų išmatavimai bandytame modelyje | 265/40 R 21 priekyje ir 295/35 R21 gale |
EKSPLOATACIJA
Visas tuzinas. Būtent tiek yra galimų pasirinkimų, jeigu šiandien svarstytumėte įsigyti į visureigį panašų, prestižinės markės logotipą dėvintį SUV. Nors, teoriškai, galimų pasirinkimų yra daugiau negu galima panorėti, tačiau prioritetą teikiant dinamikai ir sportiškumui, potencialių opcijų lieka vos kelios.
Kad ir kaip bepažiūrėsi, šioje automobilių klasėje „Porsche Macan S“ pasižymi didžiausia pradine kaina, siekiančia 74 tūkst. eurų. Nors keturių cilindrų motorą turinti versija kainuoja nuo 65 tūkst. eurų arba 9000 eurų pigiau už gerokai daugiau parako turintį „Porsche Macan S“, tačiau vargu ar bazinė „Macan“ modifikacija kels bent dalį reikalingų šiurpuliukų jį vairuojant.
Žvelgiant į tiesioginius „Porsche Macan S“ analogus, netrukus paaiškėja, jog už 74 tūkst. eurų galėsite įsigyti visai neblogai sukomplektuotą „Audi Q5“ su galingiausiu keturių cilindrų benzininiu varikliu, nes benzininė 6 cilindrų versija Europoje jau kurį laiką tiesiog nebeegzistuoja. BMW atstovai už beveik 70 tūkst. eurų įteiks raktelius nuo „BMW X3 M40i“, o „Mercedes-Benz“ už 71 tūkst. eurų pasiūlys atsisėsti prie „GLC 43 4Matic“ vairo. Kaip ir „Porsche Macan S“, pastarieji du analogai pozicionuojami kaip tiltas tarp standartinių ir velniškai greitų modifikacijų, kurios gali nunešti stogą.
Vienintele keista išimtimi galėtume laikyti „Jaguar F-Pace P400“. Ši modifikacija su 400 arklio galių generuojančiu varikliu benzininiu 6 cilindrų varikliu kainuoja taip pat nuo 74 tūkst. eurų, arba praktiškai tiek pat kaip ir „Porsche Macan S“. Nesinori nuvertinti „Jaguar“ inžinierių įdirbio, tačiau kokia dalis tokio tipo automobilių pirkėjų rinktųsi „Jaguar“ vietoje „Porsche“ arba atvirkščiai? Ko gero – mažuma.
Taigi, „Porsche“ pasižymi didžiausia pradine kaina, kas toliau? Ar dėl to reikėtų pradėti dairytis į šiek tiek pigesnes alternatyvas? Žvelgiant vien iš komforto įrangos ir kainos santykį, „Porsche“ nenusileidžia nei BMW ar „Mercedes-Benz“ analogams. Tiesą sakant, žvelgiant į standartinės įrangos sąrašą, netrukus apima džiaugsmas. Esame ne vieną kartą paminėję daugeliui vairuotojų nepalankią kainodarą, tačiau „Macan S“ yra savotiška išimtis.
Išskyrus norimą kėbulo spalvą ar poreikius atitinkančius ratlankius, papildomos įrangos kataloge nėra daug priedų, kuriuos žūtbūt reikia įsigyti. Vieninteliai priedai, kuriuos papildomai užsisakytume – šildomas priekines sėdynes (424 eurai), 75 litrų talpos degalų baką (122 eurai), šilumą ir triukšmą sulaikančius stiklus (1028 eurai) ir „Bose“ garso sistemą (1198 eurai). Visa kita – tik dėl asmeninių, specifinių poreikių, kurie neįtakoja automobilio elgesio kelyje. Kita vertus, kilimėliai iš anglies pluošto su odiniais kraštais tikrai padės gauti daugiau susidomėjimo socialiniuose tinkluose.
Pravartu žinoti | Porsche Macan |
Pigiausio modelio kaina | 65 500 eur |
Bandyto modelio kaina | 100 378 eur |
Garantinis laikotarpis | 2 metų |
Preliminari išliekamoji vertė po 5 metų / 100 000 km | ~ 40% |
Planinių aptarnavimų kaina po 5 m. 75 000 km (100 000 km) / Planinių aptarnavimų dažnumas | 1951 eur / Kas 30 000 km arba 2 metus |
Atstovybių tinklas | Vilniuje |