Ketvirtadienį „GoVilnius“ miesto plėtros agentūra pristatė naują miesto verslo ir turizmo plėtros kampaniją „Expectations vs. Reality“ (liet. „Lūkesčiai ir realybė“).
Vaizdo klipe rodomos scenos su lauko tualetu, mediniais vežimais, muštynėmis, ant namo sienų besišlapinančiais jaunuoliais. Antroje klipo dalyje šie stereotipai neva paneigiami, rodant bendro pobūdžio vaizdus iš šiandieninio Vilniaus gyvenimo.
Reklama sulaukė nemažai kritikos. Žurnalistė, rašytoja Jurga Baltrukonytė neslėpė sumišimo, kodėl didžiąją klipo dalį sudarė vaizdai iš sovietmečio.
„Apie Vilnių ir šaltibarščius
Prašau, pasakykite, kad kažkas, sukūręs ir patvirtinęs Vilniaus reklaminį klipą, per ilgai švenčia balandžio 1 ar kitas šventes. Tai pokštas, tiesa? Ir nekainavo pusės milijono mūsų pinigų?
Pirma klipo dalis, pati ilgiausia, atrodo tarsi filmuota mūsų nekenčiamų kaimynų iš r raidės, kurie galimai tik iš didelės malonės, galbūt gavę kyšį – kokių dešrų ar lietuviško sūrio, kaip buvo įprasta tarybiniais laikais, susimylėjo ir skyrė kažkiek sekundžių antrai daliai, kurią prijungdami kūrėjai panaudojo trankesnę muziką, kad atsibustų tie, kurie bežiūrėdami apsiverkė iš nevilties, nes didžiąją klipo dalį vaizduojama baisi sovietinė skylė, kurios niekas nenorime atminti, griauname paminklus, keičiame gatvių, mokyklų pavadinimus, literatūros sąrašus, o patyrę tokias traumas – geriančius, myžančius gatvėse tėvus, gydosi pas psichologus ar psichiatrus.
Užsieniečiai to nematė ir ar reikia jiems tai matyti?
Sovietinę praeitį, jei galėtume, trintuku ištrintume, kad neliktų nė vieno vaizdo, matyto klipe.Mes išlipome iš duobės ir esame ant kalno.
Gražaus, žalio, nuo kurio matyti pasaulis. Tiesą pasakius, klipų iki galo niekas nežiūri, nebent konkursuose, taigi didelis klausimas, kas išlauks tos trumputės šviesios dalies.Vilniuje mano namai.
Jei aš taip juos reklamuočiau, visi bijotų užeiti. Bet gera naujiena, kad lietuviški šaltibarščiai laimėjo pirmą vietą pasaulyje kaip skaniausia šalta sriuba!“ – rašė ji.
Buvęs Vilniaus meras Remigijus Šimašius taip pat išreiškė savą nuomonę.
„Apie tą naująją Vilniaus reklamą.
Vilnius geresnis ne tik už tipo ironiškąją pirmąją jos dalį, bet ir už nuobodžiąją antrąją dalį. Nei pirma dalis yra Vilnius – jis niekad toks nebuvo, ir net tokio įvaizdžio neturi. Nei antra dalis yra Vilnius – Vilnius realybėje įdomus, spalvingas ir gyvybingas.
Žinau, kad žmonės stengėsi, bet šį kartą, manau, nepavyko“, – mintimis dalinosi R. Šimašius.
Aktorė Agnė Grudytė į reklamą pasižiūrėjo ir su humoru.
„Halės turgus partizaniniu marketingu naudojosi dar gerooookai iki Go Vilnius atneštos naujos mados.
Viskas stabilu“, – ironiškai rašė ji.
„Go Vilnius, ištrinkite tą baisų paruoštuką ruskių propagandai... Jie tai tikrai džiaugsis tokiu Lietuvos prisistatymu... O mes tame klipe savęs tikrai nematome. Nesuprantu, kaip pamatėte Jūs...“ – kreipėsi televizijos laidų vedėja Živilė Vaškytė.
Pakomentavo ir „GoVilniaus“ vadovė
Kritikos sulaukusio naujausio vaizdo klipo apie Vilnių tikslas – atkreipti užsienio auditorijų dėmesį šokiruojant, sako miesto plėtros agentūros „GoVilniaus“ vadovė Dovilė Aleksandravičienė.
„Kampanija per abi rinkas (Vokietijos ir Jungtinės Karalystės – ELTA) per du mėnesius kainuos 0,5 mln. eurų. (...) Prognozuojame, kad šios rinkos šiemet miestui sukurs apie 30 mln. eurų“, – nurodė D. Aleksandravičiūtė.
Vis dėlto, dalis vilniečių negaili aršios kritikos dėl kampanijoje pasirinktų hiperbolizuotų stereotipų, taip pat neigiamų ir teigiamų vaizdų apie sostinę proporcijos.
Savo ruožtu į šią kritiką reaguodama agentūros vadovė pabrėžia, kad sustiprintas stereotipiniais Rytų Europos vaizdais kuriamas sostinės įvaizdis yra įrankis, skirtas šokiruoti žiūrovą ir atkreipti jo dėmesį.
„Tai yra sutirštintas vaizdas. Kam jis reikalingas – tam, kad šokiruotume, atkreiptume dėmesį. Tada, kai tie žmonės ateis į puslapį, į kurį ves šita reklama, ten Vilnius jau yra, be abejo, pristatomas su visu savo istoriniu, kultūriniu, gastro, architektūrinėmis linijomis. Toks, koks jis yra“, – sakė D. Aleksandravičiūtė.