Apie tai šį vakarą laidoje diskutuos vienas iš „Ignitis“ vadovų Andrius Kavaliauskas ir elektros vartotojus ginčuose su tiekėjais atstovaujantis advokatas Marijus Velička.
Tie, kurie turi brangius terminuotus kelerių metų planus, pirmiausiai savo elektros sąskaitas gali susimažinti pasikeitę planą, o kartais – ir tiekėją. Tačiau dalis žmonių to nedaro, nes bijo tiekėjų baudų.
Savo ruožtu teisininkai ir advokatai tikina, kad tiekėjai savo vartotojams tokių baudų skirti apskritai negali.
„Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatyme yra aiškiai apibrėžta, kad buitiniai vartotojai, mažos ir labai mažos įmonės turi teisę nutraukti, keisti arba modifikuoti sutartis visiškai nemokamai. Įspėti reikėtų prieš dvi savaites, tačiau išėjus iš tam tikro tiekėjo, vėliau ir vėl galite grįžti pas jį atgal – jei jis sutinka su jumis dirbti – ir jam neturite nieko mokėti. Taip, nuolaidų grąžinimas yra privalomas, tačiau jokiais būdais negalima reikalauti iš žmogaus, kad jis mokėtų taip vadinamus rezervacijos ir kitus mokesčius“, – tikins advokatas.
Savo ruožtu A. Kavaliauskas tą įrodys „Ignitis“ pavyzdžiu – čia netaikomos jokios baudos.
„Reikėtų atskirti vieną esminį dalyką – suteikta nuolaida tam tikram mėnesių skaičiui nuo elektros kainos nėra bauda. Klientas žino sutartį ir sutinka, kad jei sutartį nutrauks, jis tas nuolaidas grąžins. Po praėjusių metų suirutės rinkoje, kai kainos buvo beprotiškai brangios, o dabar yra nukritusios, mes aiškiai matome klientų poreikį keistis, todėl iki liepos 1 dienos mes šios sąlygos netaikome – nuolaidų grąžinti nereikės“, – sakys jis.
Tad kodėl vieni baudas skiria, o kiti nuo jų susilaiko? Anot M. Veličkos, baudas savo vartotojams skiriantys nepriklausomi tiekėjai nesilaiko įstatymų.
„Valstybinė elektros reguliavimo taryba (VERT) – turėtų būti ta, kuri apsaugo buitinį vartotoją nuo tokių pasipinigavimų. Netgi energetikos ministro įsakymu buvo patvirtintas tvarkos aprašas, kuriame buvo nurodytos sąlygos, kaip turėtų būti sudaromos sutartys su buitiniais vartotojais. Ten taip pat buvo labai aiškiai nurodyta, kad nutraukimai ir keitimai yra nemokami. Tačiau šiandien matome, kad nutraukus sutartis, žmonėms grasinama baudomis, antstoliais. Reikia pripažinti, kad žmonės yra baugūs – nesąžiningai besielgiantys elektros tiekėjai tikrai susirenka labai didelę dalį pinigų. Dalis žmonių, bijodami teisinių procedūrų ar nenorėdami turėti šios problemos, tas baudas sumoka“, – sakys laidoje advokatas.
Anot M. Veličkos, atsakomybę už tokius nepriklausomų tiekėjų gąsdinimus turėtų prisiimti energetikos ministerija ir VERT.
„Manau, kad šių įstaigų nieko nedarymas sąlygoja situaciją, kurią matome dabar. Visą laiką yra du būdai, dėl ko žmonės nevykdo to, ką daryti yra reikalinga. Pirmas būdas – nesupratimas ir nekompetencija, kad taip yra. Kitas dalykas – kai tu turi asmeninį suinteresuotumą, kad taip nevyktų. Dėl nekompetencijos aš būčiau skeptiškesnis, o dėl asmeninio suinteresuotumo, aš tikrai akivaizdžiai matau, kad VERT atstovai negina buitinio vartotojo ir atstovauja stambiuosius elektros tiekėjus“, – tikins laidoje advokatas.
Galiausiai, kas laukia tų, kurie baudas jau susimokėjo, nepaisant to, kad tą daryti nebuvo būtina? Ar yra galimybė savo pinigus atgauti?
„Jei pervedęs pinigus elektros tiekėjui, ir sutikęs su jo reikalaujamu netesybų dydžiu, dabar žmogus persigalvos ir paprašys pinigų atgal, duosiu 99 procentus, kad jam tiekėjas šios sumos tikrai negrąžins atgal. Todėl vienintelis būdas – kreiptis į teismą“, – tikins advokatas.
Tad ką turėtų žinoti kiekvienas? Visi atsakymai – jau šį vakarą.
Laida „Karštai su tv3.lt“ – pirmadieniais, 20 val. per TV3!