Dalis jų, tarkime, kai kurie bankai ar „Sodra“, duomenis apie klientų mirtį gauna iš Gyventojų registro.
Tačiau kitos įmonės nemato reikalo domėtis, ar jų klientai dar gyvena, ar jau mirė. Tokios įmonės laukia, kada velionio artimieji kreipsis ir patys praneš liūdna žinią.
Kol šito nepadaro, verslas toliau siunčia sąskaitas mirusiam žmogui ir net grasina jam teismais už susidariusią skolą.
Už 11 eurų skola grasina teismu
Su panašia situacija neseniai susidūrė ir portalo tv3.lt skaitytoja Ada. Ji stebėjosi, kaip su klientais bendrauja bendrovė „Vilniaus vandenys“.
„Buvo gautas SMS pranešimas, kad reikia susimokėti įsiskolinimą 11,71 euro, bet galima išvengti jo, paspaudus kažkokią nuorodą ir ten susimokėjus.
Žinoma, pirmiausia pagalvojome, kad tai sukčiai, norintys išvilioti pinigus, bet, pasirodo, tai – skolų išieškojimo firma, kuri dirba „Vilniaus vandenims“, – stebėjosi moteris.
Pasak jos, paaiškėjo, kad buvo susidariusi skola, nes žmogus pateko į reanimaciją, o vėliau ligoninėje ir mirė.
„Kadangi niekas bute negyveno, į „Vilniaus vandenis“ buvo paskambinta ir pranešta, kad bute niekas negyvena ir nustatytas laikinas nevartojimas.
Pasirodo, nors už vandenį nereikia mokėti, bet abonemento mokestis kapsėjo ir susidarė skola net 10 eurų (plius, priskaičiavo 1 eurą už skolų išieškotojų administracinį mokestį), kurią „Vilniaus vandenys“ atidavė valdyti skolų išieškotojams“, – pasakojo Ada.
Labiausiai ją nustebino, kad dėl tokios sumos pradėjo grasinti skolas išieškanti įmonė.
„Tada pradėjo eiti žinutės iš skolų išieškotojų, grasinimai netgi teismu. Tiesiog nuostabu: už 11 eurų galima patekti į teismą, o turbūt už 20 eurų ir atsidurti kalėjime. – ironizavo skaitytoja. – Esu pasibaisėjus „Vilniaus vandenų“ politika.“
Moteris tikino bandžiusi skambinti įmonei ir paaiškinti situaciją, bet jie „kaip robotukai“ vis atsakinėjo: „yra skola, yra skola“.
„Vilniaus vandenys“ net nesigilina į situaciją, žmogiškojo faktoriaus ten išvis nėra, kaip ir daugelyje institucijų, be pasigailėjimo atiduoda kažkokioms firmelėms, kurie kaip rykliai pasiryžę suėsti net mirusį žmogų“, – piktinosi pašnekovė.
Laukia, kada apie mirtį pranešite patys
„Vilniaus vandenys“ Komunikacijos skyriaus vadovė Paulė Pupinytė-Bružienė paaiškino, kad įmonė pati nežino, ar jos klientai yra gyvi, ar jau numirė.
„Klientui mirus vandens tiekimo ar nuotekų tvarkymo paslaugų teikimas automatiškai nenutrūksta. Informacijos apie kliento mirtį mes negauname, išskyrus tuos atvejus, kai patys artimieji kreipiasi ir apie tai praneša“, – komentavo „Vilniaus vandenų“ atstovė.
Anot jos, visais atvejais rekomenduojama paveldėtojams kreiptis į bendrovę su prašymu perrašyti sutartį savo vardu arba nutraukti paslaugų teikimą.
„Nutraukus paslaugų tiekimą, jokie mokesčiai nebus skaičiuojami, reikės padengti įsiskolinimą, kuris susidarė iki paslaugų sustabdymo dienos.
Jei paveldėtojai nesikreipia, paslaugos yra toliau teikiamos, mokesčiai už jas skaičiuojami, įskaitant ir mėnesinį mokestį. Teisės aktuose numatyta, kad mirusio kliento skolas perima ir turi padengti paveldėtojas“, – nurodė P. Pupinytė-Bružienė.
Paprastai savivaldybių civilinės metrikacijos skyriai asmens mirtį registruoja savo iniciatyva (klientui kreiptis nereikia), remdamiesi asmens sveikatos priežiūros įstaigos sudarytu medicininiu mirties liudijimu, įsiteisėjusiu teismo sprendimu dėl asmens pripažinimo mirusiu ar mirties fakto nustatymo.
Duomenys apie žmogaus mirtį perduodami gyventojų registrui. Iš jo duomenis gauna ir įvairios institucijos – pavyzdžiui, „Sodra“ ar kai kurie bankai.
Tiesa, ši paslauga yra mokama. Tos įstaigos ar bendrovės, kurios mokėti nenori ar negali, laukia, kada apie kliento mirtį praneš jo artimieji.
deja tai yra pazeidimas nes negali artimieji zinot ka kas yra pasirases, tad neimanoma pranesti apie mirties fakta. tad manau turite pazinti savo kienta