Pasak VŠT vadovo G. Bakano, įrenginys, kurio galingumo užtektų vandeniliu aprūpinti 40 autobusų, pirmiausia kuru aprūpins 16 planuojamų įsigyti miesto autobusų. Tuo metu likusi kuro dalis galėtų būti parduota rinkoje arba panaudota miesto viešajame transporte, jei savivaldybė nuspręstų įsigyti daugiau tokių autobusų.
„Kadangi mes planuojame (...) vandenilio užpylimo stotelę, galvojame, kad likusį jo kiekį būtų galima naudoti, jeigu atsiras įmonių, kurios „ant vandenilio“ paleis atliekų sunkvežimius, arba tolimojo susisiekimo autobusams, galbūt atsiras įmonių, kurios sunkvežimius paleis, tai tiesiog išnaudosime jį (vandenilį – BNS) maksimaliai“, – BNS sakė G. Bakanas.
„Jeigu miestas pamatytų perspektyvą turėti didesnį kiekį (vandeniliu varomu autobusų – BNS), tai mes tada tą kitą kiekį nebūtinai parduotume rinkoje, o galbūt nukreiptume į dar papildomus autobusus“, – kalbėjo VŠT vadovas.
Tuo metu vandenilio gamybos metu išsiskirianti šiluma, jo teigimu, bus panaudota Vilniaus centralizuotam šildymui. Pasak G. Bakano, tai nebus didelis kiekis, bet svarbus efektyvus jos panaudojimas.
„Čia irgi yra tas momentas, kad protingai, tvariai elgiamės ir neišmetinėjame šilumos, o surenkame ir paimame ją į tinklą, kad nors ir nedidele dalimi, bet bus efektyvu mūsų klientams ir kainai“, – teigė VŠT vadovas.
Anot jo, viena priežasčių, kodėl Vilniaus miestas pirmasis Lietuvoje ėmėsi įgyvendinti žaliojo vandenilio gamybos projektą, – šios kuro rūšies perspektyvos transporte, kai ne visada pasiteisina elektromobiliai.
„Mes labai analizuojame situaciją rinkoje ir su tais pačiais elektromobiliais matome, kad kol kas nelabai pasiteisina šiandieninės krovininių elektromobilių technologijos, nelabai pasiteisina netgi kurjerių elektromobiliai, kurie kartais dėl mūsų labai šaltų klimato sąlygų nuvažiuoja pakankamai mažai“, – kalbėjo G. Bakanas.
Jo teigimu, 3 megavatų (MW) galios elektrolizerio statybos rangovo konkursas, turėtų būti paskelbtas artimiausiu metu, sutartį tikimasi pasirašyti 2024 metų viduryje, o statybas pradėti 2025 metų pradžioje. Tuo metu tiksli projekto pabaigos 2026 metais data bus derybų su galimais rangovais objektas.
„Bus deramasi dėl visų darbų grafiko – vienas dalykas. Nelabai galiu to sakyti, nes vis tiek pirkimuose bus ir derybinės sąlygos. Todėl geriau apie tai nekalbėti, nes galima bus su rangovais, dalyviais derėtis, kas anksčiau padarys (projektą – BNS) ir taip toliau“, – BNS sakė G. Bakanas.
„Jeigu viskas gerai, tikėtina, kad statybos prasidėtų 2025 metų pradžioje“, – teigė VŠT vadovas.
Vilniaus miesto taryba praėjusį trečiadienį pritarė žaliojo vandenilio gamybos ir panaudojimo tiek viešajame, tiek miestiečių transporte vystymui, taip pat paskelbė planuojanti įsigyti 16 vandeniliu varomų autobusų, kurie pakeis dyzelinius.
Autobusams skirtą vandenilį nuo 2026 metų gamintų VŠT teritorijoje įrengtas elektrolizeris naudojant įmonės biokuro kogeneracinėje jėgainėje pagamintą elektrą. Per metus jis turėtų pagaminti 1,14 mln. kubinių metrų vandenilio dujų. Numatyta įrengti ir vandenilio saugyklą, o Justiniškėse – viešosios prieigos stotelę.
Bendra projekto vertė – daugiau nei 8 mln. eurų. Skelbiama, kad 70 proc. projekto lėšų finansuos Energetikos ministerija, likusią dalį – savivaldybė.