Lietuvos transporto saugos administracijos (LTSA) sprendimu, nuo liepos 7 d. suklastota automobilio rida bus pradėta laikyti nedideliu trūkumu, o po 2 metų jau ir dideliu trūkumo, dėl ko techninė apžiūra galės būti panaikinta.
Tačiau, kai kurių specialistų vertinimu, dėl naujos tvarkos gali sunerimti tik naivuoliai arba niekada į techninę apžiūrą nevažiavusių mašinų savininkai.
Pasigilinus į numatomą ridos deklaravimo tvarką, susidaro įspūdis, kad tai sukurta tik naivuoliams arba ES direktyvoms pildyti.
Mat techninės apžiūros (TA) metu turėtų būti užfiksuotas nepagrįstas ridos sumažėjimas, lyginant su praėjusia technine apžiūra. Taigi, pakeitimai susiję tik su vidine Lietuvos automobilių rinką.
O nėra jokia paslaptis, kad rida dažniausiai klastojama iš užsienio į Lietuvą pirmą kartą įvežamoms mašinoms, kol jos dar nepakliuvo nei į vidinę mūsų šalies rinką, nei į techninių apžiūrų sistemą.
Taigi, asmuo, kuris bandys parduoti mašiną su mažesne nei ankstesnėje TA nurodyta rida, atrodys kaip naivuolis arba idiotas. Lygiai taip pat atrodys ir tokią mašiną perkantis klientas.
Sulaukia ir kritikos
Simonas Mažionis, LTSA Transporto veiklos skyriaus patarėjas, sakė, kad pereinamuoju laikotarpiu sieks detaliau įvertinti ridos sumažėjimo atvejų mastą šalyje, gilinsis į šių atvejų priežastis.
Jis taip pat priminė vairuotojams, kad odometro keitimo atveju darbų atlikimo dokumentas neprivalomas. Vadinasi, žmonės odometrą pasikeisti galės ir patys, svarbu, kad jo rodoma rida būtų ne mažesnė, nei buvo užfiksuota per ankstesnę techninę apžiūrą.
Lietuvos techninės apžiūros asociacijos „Transeksta“ atstovai šiuo klausimu buvo kritiški ir teigė, jog toks sprendimas turėtų būti tobulinamas.
„Tai reiškia, kad techninės apžiūros metu nustačius mažesnę ridą nei prieš tai buvusios apžiūros metu, automobilio valdytojui bent jau kol kas neatsiranda prievolė bandyti surasti ankstesnį automobilio šeimininką ir iš jo gauti serviso raštą apie pakeistą odometrą.
Absoliučia dauguma atvejų tai reiškia bandyti įsigyti fiktyvią pažymą arba pačiam susirasti odometro rodmenis klastoti mokantį veikėją ir padidinti ridą. Abu šie variantai baudžiamajame kodekse laikomi nusikaltimu“, – dėstė Renaldas Gabartas, „Transeksta“ atstovas spaudai.
Pasak jo, bandant įveikti ridos klastojimo „virusą“ naudojant vienintelį filtrą – techninės apžiūros stotis, rezultatas bus panašus, kaip ir bandant apsaugoti kiemą nuo neprašytų svečių pastačius vartus, bet to kiemo nepatvėrus tvora.
„Kontrolieriai apie galimą ridos klastojimą gali spręsti vieninteliu būdu – odometro rodmenis lygindami su fiksuotais ankstesnės techninės apžiūros metu. Atlikti išsamesnius tyrimus TA neturi nei įgaliojimų, nei įrankių“, – sakė jis.
R. Gabarto teigimu, belieka tikėtis, jog pereinamojo dvejų metų laikotarpio pakaks efektyviai kovos su ridos klastojimu sistemai sukurti.
Žinoti ridą – įmanoma
Sužinoti naujos kartos automobilių tikrąją ridą visai nesudėtinga, ypač jeigu automobilių gamintojai turi skaitmeninių serviso įrašų sistemą, kurioje kaupiami techninės priežiūros ir ridos įrašai. Tačiau prieigą prie jų turi tik oficialūs automobilių gamintojų atstovai.
Taip pat galima atlikti kompiuterinį visų automobilio elektroninių sistemų patikrinimą, nes reali rida fiksuojama kai kuriuose elektroniniuose moduliuose, pavyzdžiui, variklio valdymo, ABS/ASC sistemose, oro pagalvių ir kitose. Be to, žinant, iš kur automobilis atvyko ir kur buvo eksploatuojamas, galima nusiųsti užklausą automobilio priežiūrą vykdžiusiam atstovui ir tokiu būdu sužinoti tikrąją automobilio ridą.
Tačiau išsiaiškinti senos kartos automobilių su mechaniniais odometrais ir mažiau elektronikos ridą gali nepavykti.
Artūras Mizeras, didžiausio skelbimų portalo Autoplius.lt vadovas, sakė, kad siūlomas sprendimas problemos nesprendžia iš esmės, kol Europos mastu nėra dalijamasi ridos duomenimis tarp techninės apžiūros stočių.
Pasak jo, padėtis labai skiriasi net Europos Sąjungos šalyse. Pavyzdžiui, sužinoti iš Švedijos importuoto automobilio tikrąją ridą galima gana nesunkiai, o iš Vokietijos atvežto automobilio ridos istorija praktiškai užrakinta juodojoje dėžėje, prisidengiant asmens duomenų apsauga. Problemai išspręsti būtinas bendradarbiavimas Europos Sąjungos lygmeniu.
Būtinas precedentas
Automobilių istorijos patikros bendrovės „carVertical“ komunikacijos vadovas Matas Buzelis sakė, kad vairuotojams jokiu būdu neturėtų būti ribojama teisė naudotis savo transporto priemone, jeigu jos rida yra suklastota.
Matas Buzelis (bendrovės nuotr.)„Iš esmės tai yra pačių pirkėjų atsakomybė, todėl svarių argumentų, kodėl jiems turėtų būti uždrausta dalyvauti eisme, aš nematau. Jeigu yra norima išspręsti ridos klastojimo problemą Lietuvoje, tam kur kas didesnį dėmesį turėtų skirti teisėsaugos institucijos, pavyzdžiui, policija“, – sakė M. Buzelis.
Pasak jo, teisėsaugos institucijos turėtų sukurti precedentą, pagal kurį taptų aišku, kada žmonės, kurie klastoja ridą, yra iš tiesų baustini. O kol toks precedentas neegzistuoja, tol rida bus klastojama ir toliau.
Vėl kyla kainos
Nuo šių metų liepos mėnesio vėl didėja techninės apžiūros paslaugos kaina transporto priemonių savininkams.
Pagal privalomosios transporto priemonių techninės apžiūros maksimalių kainų nustatymo metodiką, apskaičiuota, kad techninės apžiūros kainos indeksuojamos kiekvienais metais, atsižvelgiant į infliacijos ir darbo užmokesčio pokyčius šalyje, jei darbo užmokesčio pokytis nuo paskutinio kainų tvirtinimo yra lygus arba viršija 9 proc. ir (arba) infliacijos ar defliacijos pokytis yra lygus arba viršija 5 proc.
Pagal 2023 m. kovo mėnesį Statistikos departamento pateiktus naujausius duomenis po metų kainos perskaičiuotos. Dėl darbo užmokesčio ir infliacijos didėjimo šalyje techninės apžiūros kainos nuo šių metų liepos mėnesio didės vidutiniškai 5 procentais, o pernai didėjo 10 procentų.
Naujos populiariausių transporto priemonių techninės apžiūros kainos lengvųjų automobilių savininkams brangsta labai panašiai – kiek daugiau nei 1 euru, tačiau tiksli kaina priklauso nuo degalų, kuriais varomas automobilis.
Dujomis varomų lengvųjų keleivinių automobilių savininkai už patikrinimą mokės 1,4 euro daugiau, t.y. 28,90 euro. Lengvojo keleivinio automobilio, varomo benzinu, techninė apžiūra kainuos 1,1 euro brangiau – 23 eurus, dyzelinu – 26,70 euro, vadinasi, kaina didėja 1,30 euro. Mopedų ir motociklų savininkams už techninę apžiūrą teks mokėti 60 centų daugiau, o už keturračio – 17,20 euro, t. y., 80 centų daugiau, nei jie moka dabar.