Kelionių agentūros teigimu, vyraujant pandemijai turizmo industrija buvo sustojusi, teko atleisti daug darbuotojų, o dabar, kai viskas vėl atvira, egzistuoja rimtos personalo problemos.
Pašnekovės teigimu, žiemą dalis keliautojų atidėjo keliones dėl pandemijos ribojimų ar privalomų testų, o dabar tiek populiariausi viešbučiai, tiek lėktuvai nesutalpina norinčių atostogauti svetur.
Dėl šios priežasties nutinka atvejų, kai skrydžiai yra atšaukiami paskutinę minutę, ir dėl tam tikrų trikdžių dalis klientų net negauna alternatyvių kelionės pasiūlymų, kas reiškia, kad ilgai planuotos atostogos taip ir neįvyksta.
Apie situaciją sužinojo iš žiniasklaidos
Į tv3.lt redakciją kreipėsi skaitytoja Lina (tikras vardas ir pavardė redakcijai žinoma). Ji teigė nukentėjusi nuo kelionių organizatoriaus „Itaka“: „Esu iš tų nelaimingų, kurie turėjo skristi į Madeirą“.
Ji papasakojo, kad per šią kelionių agentūrą pirko kelionę į Madeirą, kurią likus 10 dienų iš birželio 18 d. perkėlė į birželio 21 d., o priežasties nepaaiškino. Birželio 20 d. Lina du kartus teiravosi, ar skrydis tikrai įvyks ir, pasak jos, buvo patvirtinta, kad įvyks.
Vis dėlto tą pačią dieną, kelionės išvakarėse, Lina gavo žinutę, kad kelionė atšaukta be jokio paaiškinimo.
„Skambinau savo kelionių agentei, o ji išvis nieko nežinojo, nes „Itaka“ neinformavo savo partnerių iš kitų agentūrų, nors žiniasklaidoje rašė, kad informavo. Įmonė pirma informavo žiniasklaidą, keliautojus, o tik tada agentūras. Tik po kokios valandos agentūra gavo informaciją, kad kelionė tikrai atšaukta“, – situaciją komentavo pašnekovė.
Skrydis neįvyko, nes nebuvo pilotų
Jos teigimu, tiek ji, tiek kelionės agentė Vilniaus oro uoste matė patvirtintą skrydį į Madeirą birželio 21 d. 19:30 val. Anot jos, vėliau kelionių agentūra paaiškino, kad skrydis atšauktas, nes nėra pilotų: „Skrydis juk turėjo būti suderintas ir užsakytas iš anksto: pirma randamas lėktuvas ir pilotas, tik tada parduodami bilietai kelionei. Nors, pagal „Itaka“, nėra piloto, kuris gali nusileisti „Funchalio“ oro uoste, sužinome, kad pilotą į Varšuvą rado“.
Anot Linos, žiniasklaidoje buvo išplatinta, kad bendrovė keliautojams pasiūlė alternatyvas skristi iš Varšuvos, bet ji tokio pasiūlymo nesulaukė, nebent skristi kitu metų laiku arba 20 proc. nuolaida kitai kelionei.
Ji teigė, kad „Itaka“ grąžino pinigus už kelionę ir pasiūlė kompensacijos galimybę, jei buvo išnuomotas automobilis, rezervuotos ekskursijos ir kitos išlaidos. Tačiau Lina piktinosi, kodėl nėra kompensacijos už sugadintas atostogas, dėl kurių reikėjo derintis su darbdaviu, kelis kartus keisti datą.
„Itaka“ nelabai gražiai bendrauja su keliautojais, labiau rūpinasi įvaizdžiu žiniasklaidoje nei žmonėmis. Buvo keista pirma perskaityti straipsnį, o tik tada iš jų sulaukti atsakymo, kodėl taip nutiko“, – dalinosi Lina.
Kelionės anuliavimas įmonei buvo netikėtas
Kelionių agentūros „Itaka“ pardavimų vadovė Daiva Strumskienė atskleidė, kad pandemijos laikotarpis buvo ypač sunkus visai turizmo industrijai, kadangi teko mažinti savo veiklos apimtis, atleisti dalį darbuotojų, taigi šiuo metu kovojama su rimtomis personalo problemomis.
Anot jos, tai patvirtina daugybėje Europos šalių oro uostų kylančios krizės ir sumaištis.
D. Strumskienė teigė, kad vykdant skrydžius reikia laikytis tam tikrų procedūrų, viena iš jų – specialūs leidimai pilotams norint leistis tam tikruose oro uostuose: „Esant žmogiškųjų išteklių trūkumui, trūksta ir specifinius skrydžius galinčių įgyvendinti pilotų. Dėl to dalis numatytų skrydžių negali būti įvykdyti pagal anksčiau numatytus tvarkaraščius ir planus“.
Pašnekovė tikino, kad pastaruoju metu išaugęs streikų skaičius ar laikinai uždarytos oro erdvės sukėlė grandininę reakciją, dėl kurios koreguoti skrydžių laikus ar net visiškai juos atšaukti tapo neišvengiama.
Jos teigimu, sulaukus itin didelio susidomėjimo ir paklausos „Itaka“ grupė sudarė papildomas sutartis dėl užsakomųjų skrydžių, tačiau vienas iš vežėjų pasitraukė iš sudarytos sutarties, sukeldamas „domino efektą“.
„Dėl to susiformavo būtinybė ne tik koreguoti skrydžių tvarkaraščius, tačiau teko ir atšaukti 2 numatytus skrydžius į Madeirą (birželio 21 ir 28 d.). „Itaka Lietuva“ skrydžius į Madeirą organizuoja visus metus, todėl šių dviejų reisų iš visiems metams numatytos programos anuliavimas buvo netikėtas“, – pasakojo agentūros atstovė.
Tikino, kad žiniasklaidą informavo vėliau
D. Strumskienės teigimu, vos tik gavus informaciją buvo nedelsiant informuoti keliautojai ir kelionių agentūros, kuriems žinutės buvo siunčiamos tuo pačiu metu: „Apgailestaujame, jeigu dėl didelio darbų krūvio visose pusėse įvyko komunikacijos spragos šioje grandyje. Pranešimas spaudoje pasirodė vėliau, tik informavus keliautojus.“
Ji pabrėžė, kad būtent kelionių agentūroms platintame pranešime ir buvo suformuluota informacija dėl alternatyvių variantų, pavyzdžiui, kelionės iš Lenkijos miestų.
„Labai apgailestaujame dėl susidariusios situacijos ir užtikriname, kad šiuo metu visą įmonės logistiką nukreipėme į galutinį situacijos sprendimą. Nuo liepos 5 d. skrydžiai į Madeirą vasaros mėnesiais atnaujinami kiekvieną antradienį. Skrydžiai iš Vilniaus į Albaniją ir Taso salą Graikijoje vyksta be pokyčių“, – informavo pašnekovė.
Galima kreiptis dėl kompensacijų
Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnybos (VVTAT) Rekreacinių paslaugų skyriaus vedėja Živilė Kazakevičienė teigia, kad atšaukus kelionę turistas turi teisę susigrąžinti sumokėtus pinigus ir tam tikrais atvejais turi teisę į žalos atlyginimą. Anot jos, žala neatlyginama, jei kelionių organizatorius negali įvykdyti kelionės sutarties dėl nenugalimos jėgos ir nedelsdamas apie tai praneša turistui iki kelionės pradžios.
Pašnekovė atkreipia dėmesį, kad įsigijus organizuotą turistinę kelionę visas problemas galima spręsti su savo kelionių organizatoriumi, kuris nurodytas sutartyje, nebūtina dėl kompensacijos kreiptis į vežėją.
Pasak jos, vartotojų prašymai turi būti nagrinėjami neatlygintinai: paslaugos teikėjas privalo ne vėliau kaip per 14 dienų nuo vartotojo kreipimosi dienos pateikti išsamų rašytinį atsakymą, pagrįstą dokumentais.
„Jei nepavyktų išspręsti ginčo taikiai ar vartotojas negautų atsakymo iš kelionių organizatoriaus, tada su pasirašytu prašymu, įrodymais ir konkrečiu reikalavimu galima kreiptis į VVTAT kaip ne teismo tvarka ginčus nagrinėjančią instituciją“, – pataria Ž. Kazakevičienė.