Lietuvos oro uostų Aviacinių paslaugų skyriaus vadovas Aurimas Stikliūnas teigė, kad tiesioginio keleivinio skrydžio iš Lietuvos į JAV atsiradimas priklauso nuo daug esminių faktorių.
„Visų pirma, paklausos, kurios reikia 3 kartus didesnės nei šiuo metu, mūsų turimais duomenimis, yra Čikagos ar Niujorko kryptimis, būtent iš Lietuvos. Taip pat reikia ženkliai didesnio ir pastovaus atvykstamojo keleivių srauto, kuris išliktų reikšmingas ir žiemos sezonu. Kitaip tariant, keleivių srautas į abi puses dar turėtų augti kartais, o ne procentais.
Lietuvos oro uostuose šiuo metu didžiausi keleivių srautai yra išvykstamojo turizmo iš Lietuvos, taip pat didelę dalį sudaro emigrantai bei jų artimieji. Pastaraisiais metais didėja ir verslo keliautojų segmentas. Tačiau, jei kalbėtume apie JAV oro bendroves, esama paklausa dar nėra pakankama joms pradėti realiai vykdyti nuolatinius skrydžius. Šioms bendrovėms kaip ir kitoms svarbus ir krypties pelningumas, tai reiškia, kiek mūsų keleiviai yra pasiruošę mokėti už skrydžių bilietus“, – komentavo Lietuvos oro uostų atstovas.
Per maža paklausa?
Anot A. Stikliūno, remiantis skirtingų oro bendrovių statistiniais duomenimis, Lietuva vis dar vertinama kaip mažo pajamingumo rinka.
„Reikia suprasti, kad skrydžiai turi būti ne tik įdomūs rinkai ar tiesiog naujiena, bet ir atitikti jų ekonomines galimybes naudotis jais periodiškai ilgesnį laikotarpį.
Oro bendrovės dėl per mažo keleivių skaičiaus artimiausiu metu neplanuoja svarstyti tiesioginių skrydžių galimybės, tačiau tikslingai ir sistemingai galima investuoti į atvykstamojo verslo ir turizmo srauto iš JAV pritraukimą. Reikėtų didinti Lietuvos, kaip turistinės krypties, populiarinimą JAV regionuose, o vėliau, padidėjus abejomis kryptimis keleivių srauto paklausai, skrydžio pritraukimo galimybės ženkliai padidėtų“, – prognozavo A. Stikliūnas.
Aviacijos ekspertas Simonas Bartkus pastebėjo, kad ir pandemija keleivinius skrydžius kol kas nustūmė tolyn į priekį.
„Šiuo metu trūksta stabilios paklausos visus metus. Skrydžiai į JAV yra paklausūs, tačiau tik labai trumpą laikotarpį, tik vasaros metu. Tad tokia paklausa yra per maža.
Dėl mažesnės paklausos ir kaina tokio bilieto ko gero būtų didesnė. Atsidurtume užburtame rate. Jeigu kaina būtų didelė žmonės neskristų į JAV. Tai reikia, kad ir toliau nedidėtų tokio skrydžio paklausa“, – komentavo aviacijos specialistas.
Lietuvoje registruoti orlaiviai iš bet kur galės skristi į JAV
Anot S. Bartkaus, šiuo metu Susisiekimo ministerija siekia ne kad skrydžiai būtų vykdomi iš Lietuvos, bet kad Lietuvoje registruoti orlaiviai turėtų galimybę vykdyti skrydžius į JAV.
„Tai yra pagalba ne Lietuvos susisiekimui, bet Lietuvos aviacijos bendrovėms. Tai reiškia, kad Lietuvoje įsikūrusios aviacijos bendrovės galės plėsti savo veiklą ne tik Europoje, bet ir JAV. Tai susiję tiek su keleiviniais, tiek ir su krovininiais skrydžiais. Tada įmonės galėtų savo paslaugas pardavinėti JAV rinkoje.
Manau, tai daroma tiek ministerijos iniciatyva, tiek ir aviacijos verslas, ko gero, rodė iniciatyvą. Kai kurios bendrovės net ima žvalgytis į tas šalis, iš kurių galėtų vykdyti skrydžius į JAV“, – sakė S. Bartkus.
Susisiekimo ministerijos viceministras Julius Skačkauskas teigė, kad JAV Federalinės aviacijos administracijos (FAA) auditas sudarytų galimybes Lietuvos oro vežėjams vykdyti skrydžius į JAV.
„Susisiekimo ministerija iš Lietuvos oro vežėjų prašymų tai padaryti yra gavusi ir seniau, tačiau aktyvių veiksmų šia linkme ėmėsi būtent dabar.
Tačiau šis auditas nėra suprantamas kaip leidimas skrydžiams vykdyti, bet sėkmingas jo užbaigimas visų pirma JAV aviacijos institucijoms taptų įrodymu, kad Lietuvos oro vežėjai yra tinkamai prižiūrimi už skrydžių saugos užtikrinimą atsakingų Lietuvos institucijų, ir kad skrydžių saugos priežiūra Lietuvoje yra vykdoma užtikrinant aukščiausius Tarptautinės civilinės aviacijos organizacijos (ICAO) reikalavimus“, – teigė viceministras.
Anot jo, Jungtinių Valstijų FAA, siekdama įvertinti, kaip užsienio valstybės, kurios vežėjas ketina pradėti vykdyti skrydžius į JAV teritoriją, įgyvendina Tarptautinės civilinės aviacijos organizacijos (ICAO) nustatytus standartus, vykdo Tarptautinę civilinės aviacijos saugos įvertinimo programą.
„Rengiantis būsimam FAA auditui, Lietuvos transporto kompetencijų agentūrai, vadovaujantis projektinio valdymo principais, pavesta atlikti parengiamuosius darbus – parengti ir atnaujinti reikiamas procedūras, taisykles, teisės aktus, priimti ir apmokyti reikiamą personalą, pateikti paraišką FAA auditui.
Kad būtų galima pradėti šiuos skrydžius, JAV transporto departamentas taip pat turės atlikti ekonominį vertinimą, o JAV transporto saugumo administracija – saugumo vertinimą“, – komentavo viceministras.
Skrydžiai į JAV padidintų konkurencingumą
Anot J. Skačkausko, JAV FAA patvirtinimą turi gauti visos valstybės, kurių vežėjai siekia vykdyti skrydžius į JAV, nesvarbu iš kurios šalies jie skrydžius vykdo.
„Šiuo metu tokią galimybę turi 19 ES valstybių oro vežėjai. Vertinant tai, kad Lietuvos oro vežėjai šiuo metu veiklą vykdo praktiškai visame pasaulyje, galimybė jiems vykdyti skrydžius į JAV rinką sudarytų dar geresnes sąlygas jų veiklos apimtims didinti.
Visų pirma tai reiškia, kad mūsų šalies vežėjai galėtų vykdyti skrydžius į JAV ne tik vien iš Lietuvos, bet ir iš kitų pasaulio valstybių, o tokias veiklos plėtros galimybes mūsų oro vežėjai ne kartą yra pabrėžę susitikimuose su susisiekimo ministerija. Žinoma, tai atvertų galimybes Lietuvos oro vežėjams ir tiesioginiam susisiekimui oru į JAV, bet apie tokius planus su mūsų oro vežėjais kol kas dar nebuvo kalbama.
Bet kuriuo atveju, prie galimybės sujungti JAV ir Lietuvą tiesioginiais skrydžiais šiuo metu yra intensyviai dirbama“, – komentavo viceministras.
Jo teigimu, įgyvendinus projektą, tikimasi, kad per kelerius metus bent keli Lietuvos oro vežėjai galės pradėti organizuoti Lietuvoje registruotų orlaivių skrydžius į JAV. Siekiant užtikrinti sklandų projekto įgyvendinimą, į procesą bus įtrauktos ir kitos valstybės institucijos.