Tokioje situacijoje atsidūrė Vilniuje gyvenanti portalo tv3.lt skaitytoja Marija (tikras vardas ir pavardė redakcijai žinomi).
Iš anksto sumokėjo 800 eurų
Vilnietės šeima su dviem vaikais dar vasarą planavo bent trumpai pailsėti Nidoje, tačiau tuo metu dėl daugybės darbų kelionės teko atsisakyti. Vis dėlto šeima nusprendė, kad atostogaus per žiemos šventes, tiksliau kelias dienas tarp Kalėdų ir Naujųjų metų.
Naujosios Vyriausybės įvesti griežti karantino ribojimai sujaukė visus šeimos planus. Marijai taip pat kilo klausimų, ar ir kaip jai bus grąžinti už poilsį avansu sumokėti beveik 800 eurų.
„Bendravau su viešbučio darbuotojais, bet jie patys dar buvo visiškai pasimetę – sakė, kad aiškinasi situaciją, bet siūlė atvažiuoti kitu laiku“, – pasakojo Marija.
Kadangi dabartinėmis aplinkybėmis sunku suderinti būsimas visų šeimos narių atostogas, ji norėtų susigrąžinti sumokėtus pinigus.
„Kai grasina, kad policija budės, kad keliauti galima tik dėl laidotuvių arba į nuosavybės teise priklausančius objektus, aš tikrai nenusprendžiau atsisakyti važiuoti. Už mane kažkas nusprendė. Aš vis dar norėčiau važiuoti, bet Nida yra už mano savivaldybės ribų“, – liūdnai šyptelėjo pašnekovė.
Moteris tikino, kad jos šeimoje tiksliai laikomasi visų karantino reikalavimų, tačiau kai kurie iš jų jai atrodantys neteisingi.
„Bet šiaip tai neteisybė atrodo – geras pastebėjimas buvo, pavyzdžiui, kodėl šeima negali vykti į išsinuomotą namelį prie ežero. Kokia ten rizika? Tikslas pakeisti aplinką ir pabūti ar pasivaikščioti gamtoje. Lygiai kaip ir mano. Pakeisti aplinką ir pasivaikščioti pajūry. Kiek jau aš ten tų žmonių sutikčiau“, – svarstė Marija.
Siūlo tartis dėl pinigų grąžinimo ar kitko
Valstybinė vartotojų teisių apsaugos tarnyba (VVTAT) informavo, kad jei paslaugos teikėjas karantino laikotarpiu neteikia paslaugų pagal vartojimo sutartį, vartotojas turi teisę kreiptis į teikėją dėl galimybės atidėti paslaugų teikimą vėlesniam laikui, susitarti dėl kitokių alternatyvų, o nepavykus rasti kompromiso – prašyti nutraukti paslaugų teikimo sutartį ir grąžinti sumokėtus pinigus.
„Pažymėtina, kad kiekvienas konkretus atvejis būtų vertinamas individualiai, atsižvelgiant į visas svarbias aplinkybes ir tai, kokią informaciją apie apgyvendinimo paslaugų teikimo sąlygas ir šių paslaugų atšaukimo sąlygas suteikė paslaugos teikėjas, ar dėl šalyje galiojančių apribojimų viena sandorio šalis galėjo teikti paslaugas, o kita turėjo galimybę šiomis paslaugomis pasinaudoti ir kt.“, – komentavo tarnyba.
Jos atsakyme atkreipiamas dėmesys, kad prieš sudarydamas paslaugų teikimo sutartį, paslaugų teikėjas vartotojui privalo suteikti išsamią informaciją, susijusią su paslaugų prigimtimi, teikimo sąlygomis, kaina, teikimo terminais, galimomis pasekmėmis ir kt. (pavyzdžiui, dėl to, kokios yra numatytos pinigų grąžinimo sąlygos).
„Svarbu pažymėti, kad vykdant atlygintinų paslaugų teikimo sutartį turi būti laikomasi kliento interesų prioriteto principo, įtvirtinto Civiliniame kodekse, pagal kurį kliento padėtis teisiniuose santykiuose yra labiau išskirtinė, o kaip viena iš paslaugos gavėjo interesų apsaugos garantijų yra teisė vienašališkai nutraukti sutartį.
Šiuo atveju klientas gali bet kada iki apgyvendinimo pradžios nutraukti sutartį, tačiau privalo sumokėti kainos dalį, proporcingą suteiktoms paslaugoms, ir atlyginti kitas protingas išlaidas, kurias paslaugų teikėjas, norėdamas įvykdyti sutartį, padarė iki pranešimo apie sutarties nutraukimą gavimo iš kliento momento“, – paaiškino VVTAT.
Kitaip tariant, paslaugos teikėjas gali reikalauti atlyginti protingas su paslaugos suteikimu susijusias išlaidas, kurias paslaugų teikėjas turi pagrįsti ir įrodyti.
„Taigi, vartotojas turi teisę bet kada nutraukti paslaugų teikimo sutartį ir atgauti pinigus už nesuteiktas paslaugas, tačiau vartotojas turi atlyginti su paslaugos suteikimu susijusias išlaidas, kurias paslaugos teikėjas privalo pagrįsti“, – nurodė tarnyba.
Ji taip pat priminė, kad vartotojai gali kreiptis ir pareikalauti verslo išnagrinėti konkretų atvejį, o šis per 14 d. įsipareigoja kreipimąsi išnagrinėti ir raštu motyvuotai į jį atsakyti. Nesutikdamas su atsakymu, vartotojas gali kreiptis į VVAT.